Nu dansar de Kitri och Basilio i Don Quijote, roller som anses vara ett par av de mest tekniskt krävande i den klassiska balettrepertoaren. De alternerar i rollerna med två andra par, Christine Thomassen och Kaloyan Boyadjiev, respektive Miharu Maki och Gakuro Matsui. Den färgsprakande och komiska föreställningen dansas ytterligare 11 gånger fram till och med den 12 mars.
Stjärnorna från den berömda Mariinskijteatern och baletten från Michailovskijteatern uppträdde i den moderna Mikaelisalen. Gästspelet bestod av tre olika program – två helaftonsbaletter och en galaföreställning. – Här skrivs det om visiten med Eifman Ballet samt om dess ledare som även han har jubileumsår. Boris Eifman fyller 65. Till höstens visit återkommer vi.
Två söndagar till, 20 och 27 februari, får barn pröva på danser i Isadora Duncans stil till levande klassisk musik framförd på flygel av Mattias Nilsson. Övningarna leds av Kathleen Quinlan, och är ett arrangemang i anslutning till utställningen. Dessutom visas filmer om Isadora (1877-1927) och hennes dans, kl. 12 och 14 vardagar och kl. 15 lör- och söndagar.
Knappt hade jag tid att plocka undan juldekorationerna innan English National Ballet påbörjade en serie föreställningar av Nurejevs Romeo och Julia, den version han skapade for ensemblen 1977 (då den hette London Festival Ballet). Kombinationen av spännande rollbesättningar och utsökta kostymer mot an solig italiensk fond hjälpte till att lysa upp det dystra januarimörkret.
I titelrollerna dansade Begoña Cao med Junor Souza, som gjorde sin debut i rollerna. Caos stora smäktande ögon och sköra skönhet gör henne till en idealisk Julia och hennes starka teknik klarade lätt Nurejevs krävande koreografi. Souza, en dansare med självklar känsla i uttrycket och elegansen hos en danseur noble, var en mycket lovande Romeo, även om han ännu inte kändes helt bekväm med koreografin.
Läs mer här:
Powered by SiteVision