Dansportalen

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.
  • 2019-05-27

    Processen som dansteater är en överdådig produktion


    STOCKHOLM: "Processen" med Kungliga baletten är en kanonöverraskning. Boken är en renodlad studie av ett åtal i ett absurt, rättslöst samhälle. Uruppförandet är en överdådig produktion med spännande koreografi, dynamisk scenografi och härliga kostymeringar – och därtill en musikalisk fest.


  • 2019-05-17
    Processen1

    Jiří Bubeníček: Nicholas Le Riche accepted with open arms to do The Trial


    STOCKHOLM: Special guests at the meeting with Operans Balettklubb in Stockholm were choreographer Jiří Bubeníček, his wife Nadina Cojocaru, creator of the costumes–and his twin brother Otto Bubeníček, creator of the scenography for the ballet Processen.


  • 2019-05-13
    JurgitainSwanlake

    Jurgita Dronina: 'I’m always in shape because I’m always dancing and there is no time to not be good'


    LONDON: Catching up with Jurgita Dronina, even for a short interview, is no easy matter, ‘I am so busy, I just live in the moment’. But her bright smile and relaxed manner suggested this is not a problem, ‘I think I am the happiest I have been in my career’. After her training in Lithuania she joined the Royal Swedish Ballet in 2005 and then followed a principal contract with the National Dutch Ballet in 2010.


  • 2019-05-06
    Sylvia1

    Neumeiers Sylvia får dansarna att visa sin mångsidighet


    HELSINGFORS: Nationalbalettens utbud blev återigen lite bredare i och med att John Neumeiers Sylvia stått på repertoaren denna vår. Det var på tiden, efter en kavalkad av sagobaletter med spektakel som ledstjärna där dansen fått ge vika för mycket annat.Produktionen kom till oss från Hamburg, med den fungerande fina och sparsamma scenografin och de stiliga dräkterna. För dansarna betydde Sylvia en möjlighet att visa sina mångsidiga färdigheter i balettkonsten. Man kunde som åskådare njuta för fullt även av musiken, Leo Delibes verk är värt att lyssna på också som sådant. Ett mycket fint val detta.


  • 2019-04-29
    Ministeriet för olösta känslor1

    Humorn lyfter Ministeriet för olösta känslor


    GÖTEBORG: ”Ministeriet för olösta känslor har sedan 1970-talet hjälpt tusentals människor till ett normalt liv. MFOK:s studier visar att genom att bevittna andra människors behandling i vår informationsföreställning kan 87,5 procent få insikt om sina egna problem och öka sin självkännedom. För den som inte upplever en märkbar effekt efter föreställningen rekommenderas en anmälan till MFOK för konsultation.”Så står det att läsa i det programblad som delas ut till publiken innan Göteborgsoperans danskompanis världspremiär av Ministeriet för olösta känslor med norske Jo Strømgren som koreografi- och scenografiminister.


  • 2019-04-22
    Liam Scarlett's The Cunning Little Vixen. ©ROH, 2019. Photographed by Tristram Kenton

    A very big night for a very little girl


    LONDON: It was a very big night for a very little girl as Malvina Kolb stepped onto the stage at the Royal Opera House, Covent Garden in the premiere of a new ballet, The Cunning Little Vixen . Not only was it a premiere but she was the lead character.


  • 2019-04-14
    Eskapist4

    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


    STOCKHOLM: Vår världskoreograf är 35 år, på hans hemsida finns lika många verk förtecknade. Av hittills 45 kompanier i 17 länder har verk av Alexander Ekman dansats. I det senaste, Eskapist på Kungliga Operan, har Ekman och hans noggrant valda medarbetare åter skapat ett innehållsrikt, omväxlande, underhållande mästerverk.


  • 2019-04-08
    FearOfSeparationSVBModernt2019

    "Utmana eleverna och få dem att våga växa i sina känslor, att följa sitt innersta för att uttrycka det i dansen"


    GÖTEBORG: "Genom att göra ett helt modernt program fick eleverna möjlighet att helhjärtat fokusera på den moderna nutida dansen. De fick mera tid och en möjlighet att gå djupare in i ämnet. Vi är ju en skola som springer ur Göteborgsoperan och vi ville koppla utbildningen till den professionella branschen. I programmet är det bland annat dansare från Göteborgoperans Danskompani som arbetat med och koreograferat för eleverna," säger Sebastian Michanek, konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg.


  • 2019-04-01
    NBBC2019

    Stora Daldansen/NBBC: Glimtar av framtiden


    FALUN: Till 2019 års balettävling i Falun hade 39 dansare välkomnats: 22 juniorer och 17 seniorer. Tävlingen startades av Sirkka-Liisa Forslund 1988 under namnet Stora daldansen och var från början en rent svensk tävling. 1995 utökades den till att omfatta hela Norden, och från år 2000 även de baltiska länderna.Sedan 2003 samarbetar man med den internationella tävlingen i Grasse, Frankrike. Numera är Falutävlingens internationella namn Nordic Baltic Ballet Competition.


  • 2019-03-25
    Lifes-a-show-GO

    Stående ovationer för Göteborgsoperans danskompanis världspremiär Life’s a show


    GÖTEBORG: Det var världspremiär på Göteborgsoperan med Life’s a show . Två dansverk, Valley och Contemporary dance , koreograferade av Marina Mascarell respektive Hofesh Shechter .Två koreografer som sinsemellan är ganska olika i sitt arbetssätt, men vars bägge verk ger oss en kväll med ett kontrastrikt spektrum av dans till såväl suggestiv nykomponerad musik av den australiensiske tonsättaren Ben Frost under första aktens Valley , som välkända toner av Bach, Paul Anka och Sinatra i andra aktens Contemporary dance.


  • 2019-03-18
    Arabisk dans. 

    De unga dansarna fick visa vad de kunde, utan att tävla med varandra


    HELSINGFORS: Föreningen Balettpedagogerna ordnar varje år en uppvisning av finska unga dansare. Vartannat år är en nationell tävling i tur – senast 2018 - och vartannat år en föreställning där en mängd blivande dansare och unga med dans som hobby får visa sig i Helsingfors. Alla intresserade får inte plats, och denna gång fick de 19 skolor som först hunnit anmäla sina elever vara med.


  • 2019-03-11
    DancingForward1

    Dynamisk balettklassiker av Serge Lifar


    STOCKHOLM: Med Suite en blanc (Svit i vitt, 1943) skapade Serge Lifar (1905-1986) en hyllning till den klassiska baletten, och särskilt till den stil som fått namn efter den legendariske pedagogen Enrico Cecchetti (1850-1928). Verket har tidigare dansats på Operan i Stockholm, men då i form av ett gästspel från Finska Nationalbaletten 1962. När Kungliga baletten nu för första gången dansar ett verk av Lifar är resultatet en ren fest.


  • 2019-03-04
    DragosMihalcea3

    "Jag var inte den mest tekniska dansaren men jag älskade att stå på scenen"


    STOCKHOLM: Premiärdansaren Dragos Mihalcea är inbjuden till Operans Balettklubb för att berätta om sin snart avslutade danskarriär.


  • 2019-02-25
    Emma1

    "Musikaler är inte bara show och glitter"


    STOCKHOLM: När Emma Kumlien, aktuell i musikalen Matilda som har premiär i Malmö 15 mars, är hemma i Stockholm så ses vi över en fika på ett nyöppnat bageri på Söder. Med värme och entusiasm berättar Emma om sitt yrkesval.2016 gick hon ut SMU (Stockholms Musikalartist Utbildning på Base23) och har sen dess hunnit medverka i flera uppsättningar runt om i Europa. Som liten drömde hon om att bli ballerina och började dansa balett vid tre års ålder.


  • 2019-02-13
    PDL2019

    "There are few contests which are fair, but this is as fair it can get"


    LAUSANNE, SWITZERLAND: Prix de Lausanne 2019 selected 74 dancers to participate out of 373 who applied. 21 dancers got to the final.Dancers from Far East dominate always this contest and this year was no exception, when around 60 percent came from South Korea, Japan, China and Australia.At the end of the Finals, the jury, presided this year by the ballet star and Prize Winner of Prix de Lausanne 1990, Carlos Acosta, selected 8 Prize Winners.Marcia Haydée received the 2019 Life Time Achievment Award.


  • 2019-02-04
    Vuxenballet1

    Vuxenbalett har blivit en stor succé


    STOCKHOLM: Premiärdansaren Dragos Mihalcea är inbjuden till Operans Balettklubb för att berätta om sitt arbete med vuxenbalett i Stockholm.


  • 2019-01-28
    SkidGO1

    Nypremiär för Skid & Decadance Gothenburg


    GÖTEBORG: GöteborgsOperan ger nu återigen två av Danskompaniets stora succéer Skid av Damien Jalet och Decadance Gothenburg av Ohad Naharin.Gravitationens gränser testas i Jalets Skid då dansarna under hela första akten befinner sig på en platta med 34 graders lutning rakt ner i orkesterdiket. Plattans sluttning är enligt koreografen Jalet inspirerad av gravitationskraften, 9,8 meter per kvadratsekund. Och det är ”verkligen jobbigt” att dansa på denna sluttande backe, vittnar dansarna om i pratstunden med publiken efteråt:


  • 2019-01-21

    “You need to be a nice personality to be hired. That you are a good dancer is obvious.”


    STOCKHOLM: With a new principal of the school – Peter Green – and Clairemarie Osta, former dancer étoile at the Paris Opera as the responsible for the classical dance education at the school, there is an atmosphere of new air under the wings. This is one of the impressions I get talking to Ms. Clairemarie Osta le Riche in her office in Stockholm.


  • 2019-01-17
    Nötknäpparen 300

    Nötknäpparen x 300


    STOCKHOLM: När Pär Isbergs Nötknäpparen dansades på Kungliga Operan kvällen 12 januari var det 300:e gången verket framfördes.Baletten är med all rätt omåttligt populär. Pär Isbergs koreografi är omväxlande, överraskande, mycket idérik, elegant och genommusikalisk. Idén att placera baletten i en saga av Elsa Beskow är en fullträff. Förträffliga är också Bo-Ruben Hedwalls scenografi och Ann-Mari Anttilas kostymer, och Torkel Blomkvists ljusdesign lyfter effektivt fram helhet och detaljer.


  • 2019-01-14
    TrinityOperan

    "Vi gör verket till de människor som ser det för första gången."


    STOCKHOLM: Trinity gavs på Kungliga Operan i Stockholm under en mycket kort tid. I programmet ingick tre verk, Annonciation av Angelin Preljocaj, Totally in Parts av koreografen Lukáš Timulak och designern Peter Bil’ak och Wings of Wax av Jirí Kylián.Dansportalen har fått en exklusiv intervju med Lukáš Timulak och Peter Bil’ak. Vi diskuterade deras nära samarbete som pågått i över ett decennium där Timulaks dans och Bil’aks design är av samma värde. Båda delarna kan ses som självständiga och samtidigt som i symbios till varandra.


Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats