Dansportalen

In memoriam: Ulf Gadd

Med sorg och bestörtning mottogs meddelandet om Ulf Gadds hastiga bortgång på Bali, hans hem sedan 1988. Han var född 1943. Dödsorsaken var oförutsedda komplikationer vid en enklare operation.
Ulf Gadd verkade som dansare och koreograf vid bl.a, Kungliga Operan, Stora Teatern i Göteborg och Nya Svenska Baletten. Han har även dansat med Harkness Ballet i New York.

Efter utbildning i Göteborg och Stockholm anställdes Ulf Gadd 1960 som dansör vid Operabaletten, där han 1965 utnämndes till solist. 1969 gjorde han debut som koreograf med Ebb och flod. Året därpå fick han sitt internationella genombrott som koreograf med Den mirakulöse mandarinen, som skapades för ”New Swedish Ballet”, en ensemble han ledde tillsammans med Conny Borg.

Ulf Gadd. Privatfoto

Ulf Gadd. Privatfoto

Mandarinen sattes även upp av Kungliga Operan och av American Ballet Theatre i New York, där Natalia Makarova och Erik Bruhn dansade huvudrollerna.

Som balettchef och koreograf vid Stora Teatern i Göteborg 1976-88 gjorde Ulf Gadd en banbrytande insats. Med en dynamisk svit helaftonsbaletter gav han begreppet dansteater en alldeles särskild klang. I verk som Kristina (1978), Diaghilevs ryska balett (1980), Gösta Berlings saga (1981), Ringen (1982), Tango Buenos Aires 1907 (1985) och Harmagedon (1987) flödade idérikedomen, och han blandade stilar friskt. Hans känsla för artisterna i ensemblen var fenomenal, och många utvecklades till stora personligheter. I samarbetet med scenografen Svenerik Goude (1945-97) fann Ulf Gadd en idealisk partner.

Ulf Gadd och Conny Borg. Repetitionsbild New Swedish Ballet 1970.

Ulf Gadd och Conny Borg. Repetitionsbild New Swedish Ballet 1970.

1988 flyttade Ulf Gadd till Bali, där hans dansliv fick en ny inriktning. Vid ett av sina besök i Sverige berättade han om när han för första gången skulle dansa en traditionell roll i ett tempel - en komisk roll som gamling. Ryktet hade spritt sig vida omkring. ”Vitingen” skulle uppträda! Templet var fullpackat av förväntansfulla åskådare, som vrålade och tjöt av skratt åt framförandet. Det är lätt att tro att det var en höjdpunkt i Ulf Gadds dansarliv.

På Bali konverterade han till hinduismen. ”När jag kom till Bali insåg jag att jag varit hindu i hela mitt liv”, sade han vid ett tillfälle. Han lärde sig både indonesiska och balinesiska, startade två dansgrupper och grundade i sin hemby en skola för traditionell dans och musik. Han undervisade själv i den skolan.

Ulf Gadd vid konverteringsceremonin på Bali. Fotograf Pia Gadd

Ulf Gadd vid konverteringsceremonin på Bali. Fotograf Pia Gadd

1996-99 verkade Ulf Gadd åter i Göteborg, som balettchef vid nybyggda Göteborgsoperanlänk till annan webbplats. För den teatern koreograferade han 1997 Bhima, en helaftonsbalett med tydlig inspiration från Bali.

Ulf Gadd medverkade tidigt i Confidencens föreställningsverksamhet. I mitten av 1980-talet dansade han på Conficencens utomhusscen, bl. a. i Anton Dolins klassiska virtuosstycke Variations for Four, tillsammans med Nils-Åke Häggbom, Per Arthur Segerström och Jens Graff.

2007 verkade Ulf Gadd åter på Confidencen. Där iscensatte han, lyhört och stämningsfullt, blandföreställningen I krig och fred med Claudio Monteverdi, med Arnold Östman som musikalisk ledare. Verket återkommer 16 augusti i år. Den kvällen utformas föreställningen som en hyllning till Ulf Gadd.

Recensionsklipp 2007-08-29:
    "En förtrollad afton...
     Arnold Östmans mjuka ledning och Ulf Gadds fantastiska koreografi, en blandning
     av kadriljer, balett, pantomim och capoeira samspelade fullkomligt harmoniskt. Efter
     föreställningen var publiken tagen, kanske lika förundrad som den gången då operan
     föddes på en liknande plats, en liknande kväll för 400 år sedan."

Hedvig Weibull, TeaterStockholm.se

Det var meningen att Gadds och Östmans samarbete på Confidencen skulle fortsätta. Ulf Gadd skulle (med premiär 23 juli) också ha iscensatt 1800-talsoperan Salome, åter med Arnold Östman som musikalisk ledare. Ulf Gadd hade dock gjort så pass noggranna förberedelser att föreställningen kommer att kunna genomföras.

Bhima på Göteborgsoperan 1997 med Liselott Berg som Dewi Kurti. Fotograf Ingmar Jernberg

Bhima på Göteborgsoperan 1997 med Liselott Berg som Dewi Kurti. Fotograf Ingmar Jernberg


Nils-Åke Häggbom och Ulf Gadds syskon Pia och Niklas närvarade vid ceremonierna kring kremeringen på Bali. I ceremonierna, som varade i elva timmar, fick Nils Åke Häggbom hedersuppgiften att tända begravningsbålet. Som den lokala traditionen påbjuder ströddes till slut merparten av kremeringsaskan i havet. En liten del bevaras i ett tempel i byn och en liten del i det tempel som, i traditionell anda, uppförs vid Ulf Gadds hus.

Ulf Gadd var en sällsynt kreativ, flitig och mångsidig person. Med sig hem till Sverige fick Nils-Åke Häggbom ett tiotal av hans anteckningsböcker. Under flera år samarbetade Ulf Gadd dessutom med systern Pia på ett skönlitterärt verk, som han hann fullborda. Bokens huvudtema är den traditionella kulturens, med sin ande- och gudavärld, kollision med de västerländska ideal som turismen för med sig.

Förutom minnesföreställningen på Confidencen den 16 augusti planerar Göteborgsoperan att hedra Ulf Gadds insatser för dansen i Göteborg och Sverige, men detaljerna kring arrangemangen är inte klara ännu.

Peter Bohlin

Några personliga minnesord:
Min allra närmaste och bäste vän har hastigt ryckts bort.
I 50 år har vi skrattat, gråtit, haft delade meningar om mycket men alltid enats i slutet. Som vädur (jag) och oxe (Ulf) har vi haft ett spännande liv tillsammans på scenen och privat. Vi har rest runt jorden dansat och producerat föreställningar.
Att få deltaga i den 11 timmar långa cermonin var fantastiskt för sorgearbetet och att få tända
kremeringselden var magiskt.
Sverige och Indonesien har förlorat en underbar och mångsidig artist, älskad och om tyckt av alla.
Nils-Åke Häggbom
Vilgot Gyllengran som Kristina på Stora Teatern 1978. Fotograf Ingmar Jernberg

Vilgot Gyllengran som Kristina på Stora Teatern 1978. Fotograf Ingmar Jernberg

Ulf Gadd: Koreografiska verk – troligen ej komplett

1969 Ebb och Flod (mus. Telemann), senare för London Festival Ballet.
1970 Den mirakulösa mandarinen (mus. Bartok), New Swedish Ballet, London; 1971: Kgl Operan; 1971: American Ballet Theatre
1971 Aida (kor. i operaföredstöllning; mus. Verdi) Scandinavium
1972 Tratto (mus. Zimmermann) New Swedish Ballet
1972 Gemini Suite (mus. Jon Lord) Stora Teatern
1973 Koreografiska etyder (mus. Ohana) Cullbergballeten   
1973 Dårarnas hus (mus. Viking Dahl) Stora teatern
1974 Orfeus (mus. Stravinskij) Stora Teatern
1974 Törnrosa, med Björn Holmgren (mus. Tjajkovskij) Kgl Operan
1975 Kalevala (mus. Sibelius) Stora teatern
1978 Kristina (mus. Biber, Lully, Rameau m.fl. ) Stora teatern
1979 Animalen (kor i musikal; mus. Werle) Stora Teatern
1979 Coppélia (mus. Delibes) Stora Teatern
1980 Diaghilevs ryska balett (mus. collage) Stora teatern
1981 Gösta Berlings saga (mus. Berwald) 1988 Kgl Operan
1982 Orfeus (mus. Stravinskij) Kgl Operan
1982 Våroffer (mus. Stravinskij) Stora Teatern
1982 Sju japanska blad (mus. Vivaldi, Koto New Ensemble) Stora Teatern
1983 Eldfågeln (mus, Stravinskij) Stora Teatern
1983 Ringen (mus. Wagner) Stora Teatern
1984 Den dunkles danser (Kratt) (mus. Tubin) Stora Teatern
1985 Tango Buenos Aires 1907 (us. traditionell) Stora Teatern
1986 Tari Tunggal (mus. balinesisk gamelan) Stora Teatern
1987 Harmagedon (mus. collage) Stora Teatern
1988 En fauns eftermiddag (mus. Debussy) Stora Teatern
1988 Gallos – Tango Buenos Aires 1908 (mus. traditionell) Riksteatern; 1989 SVT2
1993 Scheherazade (mus. Rimskij-Korsakov) Kgl Operan
1997 Bhima, vindarnas son (mus. Nyoman Astita,  Kader Suardana) Göteborgsoperan
2007 I krig och fred med Claudio Monteverdi (mus. Monteverdi) Confidencen

För TV:
1980 Avskjed (mus. Mahler: Das Lied von der Erde) NRK–SR1
1986 Aestus (manus & regi med Ulf Adevinge; mus. Salomon Helperin) Ulf Aldevinge–SVT Göteborg

Anders Jörlén
Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats