Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Onegin återser Tatjana, nu furstinnan Gremina. Fotograf V Baranovsky

Onegin återser Tatjana, nu furstinnan Gremina. Fotograf V Baranovsky

Onegin Online - Vårens Eifmanpremiär i St. Petersburg

På våren ordnades en balettresa från Helsingfors till St. Petersburg:  Savcor Ballet (Mikkeli) bjöd på en enastående möjlighet att se världspremiären av Boris Eifmans nya verk Onegin Online, vilken alla entusiastiska dansvänner i staden ville se, samt på annat intressant program för alla som åkte med.

Det var en paketresa med föreställning, hotell, transporter, sevärdheter och guide. Savcor Ballet hade reserverat biljetter i tid till premiären den 3 mars. De var mycket eftertraktade eftersom det var frågan om säsongens enda föreställning på hemmaplan i St.Petersburg. Det nya verket dansades på Aleksandrinskijteatern; och därnäst reste den världsberömda Eifmanbaletten på turné utomlands.

Tatjana (t.v.) och Olga lever ett bekymmerslöst liv innan den stora dramatiken bryter ut. Foto Eifman Ballet

Tatjana (t.v.) och Olga lever ett bekymmerslöst liv innan den stora dramatiken bryter ut. Foto Eifman Ballet

Förutom kvällen med dramabaletten Onegin Online hade resesällskapet en möjlighet att bekanta sig med interiörerna i en annan teater, Michailovskij, tidigare även känd som Maly- (lilla-) eller Moussorgskyteatern. Teatern är numera totalrenoverad. Som guide fungerade teaterns unge kulturchef Alexander Arkhipov, vars engelskpråkiga intervju kan ses på nätet.
Några glimtar av balettens morgonklass sågs också, vilket imponerade på alla resenärer, och man önskade bara att man kunde ha sett mer. – Själva staden St.Petersburg; otrolig! Vackert och fult, fungerande och icke-fungerande, sagolikt och ytterst vardagligt; allt på en gång.

Några vinkar till våra läsare: Se närmare på balletmikkeli.com. Sidorna finns på finska och på engelska. På finskspråkiga sidor välj ”haastattelut” vilket betyder intervjuer. Där kan man se något av balettens träning. Klicka även på classiclive.com. Ni kan förutom intervjuer och gruppens steg se bl.a. valda avsnitt ur Eifmans verk och bekanta er med hans originella dansspråk. Delar av den aktuella premiären ses även på webben på TV 100.länk till annan webbplats

Onegin och Tatjana. Fotograf V Baranovsky

Onegin och Tatjana. Fotograf V Baranovsky

Onegin Online
Boris Eifmans tolkning av Pushkins Eugen Onegin var ultramodern, och gestaltningen av rollerna och scenbilderna intressanta och fungerande. Eifmans dansspråk är inte klassiskt, och allra minst i den meningen som vi är vana att se i de traditionella baletterna. Dansarna däremot är strikt klassiskt skolade  – och dansar ibland också med tåspetsskor – men behärskar suveränt den moderna danstekniken.

Eifman är känd för sin egenartade koreografi där han kombinerar olika stilar. Hans dans är mycket uttrycksfull; ofta utvecklas balettens grundsteg till ett modernt dansspråk som ger mer; fler möjligheter för koreografen att berätta, att utvidga det traditionella till något mer rationellt, och mer utrymme att visa nuet; och mer för åskådaren att uppleva.

Eifmans dansare är långa till växten, och det bidrar till hur det hela ser ut på scenen. Linjerna är fina, på grund av dansarnas talang och likaså på grund av koreografin. Eifman är till grunden en estet – dock inte på bekostnad av det som han vill berätta. Trots att han diskuterar otrevliga eller onda saker vill han visa närmast vacker dans, om dock energisk sådan. Han frossar inte i grymma rörelser.

Lenskij och Olga är förälskade, i bakgrunden Tatjana. Fotograf A Sazonov

Lenskij och Olga är förälskade, i bakgrunden Tatjana. Fotograf A Sazonov

Eifman tycks i denna nutida Onegin också börja diskutera med några andra nutidskoreografer – förutom kanske med det ryska folket och beslutsfattarna. Men det gjorde han ju också i ett tidigare verk; för ett år sedan sågs i St. Michel hans The Russian Hamlet – och där ett bord som vältes – och man kunde minnas ett visst verk av Kurt Jooss; hans bekanta Gröna Bordet.

I det aktuella verket tyckte jag mig se t o m tre bekanta stilar av andra dansskapare dessa scener låg ganska nära varandra; tänkte att detta har jag sett tidigare – av en Ek, Cranko och av någon annan, och just då, när jag är mitt i dessa tankar, förvandlas stegen till något helt annat. Trots att Tatjana och Olga desperata springer omkring på scenen som föreställer skogen som skall bli platsen för duellen mellan Onegin och Lenskij, och  trots att damerna även är iklädda samma slags svarta skepnader med huva som vi sett i baletten Onegin av Cranko – både på operorna i Stockholm och i Helsingfors – lever och andas vi mitt i Eifman-scener och händelser, och ser något som vi inte sett förrän nu.

Duellen mellan Onegin och Lenskij får fatala följder. Fotograf V Baranovsky

Duellen mellan Onegin och Lenskij får fatala följder. Fotograf V Baranovsky

En Onegin i vår tid
Verkets handling utspelas inte enbart på de traditionella platserna, utan scenbilderna tar upp t ex händelser på ett diskocafé. Det dansas disko och rock, olika stilar. Disko – och modet med dess skapningar – ett nytt sätt att tyrannisera folket, anger handprogrammet. Programhäftet tar upp moderna begrepp, som modet med dess skapelser, och jämför dem med maktens eller samhällets medel – ett nytt sätt att tyrannisera folket. Dansspråket är hela verket igenom mycket starkt, fullt av energi, och annorlunda också än t.ex. i Russian Hamlet och Tjajkovskij-baletterna som sågs i St.Michel på våren 2008 (se Dansportalen, fler artiklar, april 2008).

Ensemblebild ur Onegin Online. Fotograf V Baranovsky

Ensemblebild ur Onegin Online. Fotograf V Baranovsky

Eifmanbaletterna berättar alltså en story, sin egen berättelse, som diskuterar både med det ”ursprungliga” och med nuet. Onegin Online – denna moderna – är provokativ. För det provokativa använder Eifman glimtar där man kan skönja drag från dagens politik – vilket ju även kan ses som ett perpetuum mobile som i det enorma landet – Ryssland – börjat för mycket länge sedan – i det fysiska och själsliga landskap där verkets händelser en gång utspelats i författaren Pushkins fantasi. Scenen är full av fantasibilder, åskådaren får själv avgöra vilket som är vad, var och en på basen av egen kännedom om litteraturen, historien och nuet.

Första akten tar fram en möjlig revolution, vi lever här året 1991 – det diskuteras och polemiken pågår, och man super – naturligtvis – och gör upp planer. Onegin vantrivs, och han är melankolisk, i stil med hur ryssarna brukar vara i den litteratur vi känner till från klassikerna. Lenskij är den enda som är kapabel att älska – han har valt Olga. Som vi vet är Onegin inte förmögen till riktig kärlek, han är känslomässigt en invalid. Tatjana, som faller för Onegin och skulle önska att få gensvar för sina känslor, har i verkligheten inte hopp om att det skall ske. Inte här och nu. Onegin är kall, och avvisar den unga flickan – och tar dessutom till ytterst sårande metoder i sitt beteende: han låtsas – i en senare scen från Tatjanas namnsdagsfest – bli intresserad av systern Olga, vilket i sin tur leder till en duell med Olgas besvikne beundrare, Lenskij.

Cipollino med Mikhailovskijteaterns balett. Foto Savcor Ballet

Cipollino med Mikhailovskijteaterns balett. Foto Savcor Ballet

Senare: Onegin är olycklig på sin stora gård, han har skjutit Lenskij och har samvetskval över händelseloppet – det var ju hans fel att Lenskij blev provocerad och ville försvara sin heder. Onegin ser ett blodigt spöke varje dag, och lämnar gården.  Han besöker general Gremins hem, och presenteras för hustrun – som är Tatjana. Nu faller han för henne, hon har blivit åtråvärd. – Gremin är här en officer i specialstyrkorna, med en aktiv roll inom organisationen för revolutionsrörelsen i dåtida Sovjetunionen.  Eifman själv har sagt att han förflyttat den traditionella romanberättelsen till året då det gamla samhällssystemet kollapsade och livet dikterade nya normer och regler för varandet; och konstaterar att han på detta sätt försökt hitta ett svar på frågan vad den ryska själen är för något idag, och om den kunnat behålla sin egenart, hemlighet och attraktivitet; och hur romangestalterna skulle ha agerat i dessa dagar.

Den klassiska berättelsen i verket är byggd på Tjajkovskijs musik; den här gången på Årstiderna, på två kvartetter och en symfonisk dikt. Dessutom används den moderna gruppen "Aftograf" – den typ av musik som var väldigt populär vid tiderna som berättelsen tar upp.

Onegin Online dansades på premiären av solisterna Oleg Gabysjev (Onegin), Maria Abashova (Tatjana), Dimitri Fisher (Lenskij), Natalia Povorosnjuk (Olga) och Sergej Volobujev (Gremin), samt corps de ballet. Fina dansare allihop. Kunniga, representativa, uttrycksfulla. Vi kanske har en möjlighet att se dem i dessa roller en annan gång. Det blir i Finland – det finns hopp om det!

Ännu något om researrangörerna: dom kan jobbet! Savcor-teamet med Ulla Savisalo och Tiina Mustonen i spetsen, är "täyttä rautaa" – rena järnet – ett finskt uttryck som här betyder att dessa damer kan sin sak.

Anita Jokela
1 juni 2009

Skånes Dansteater
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...
  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision