Dansportalen

Erik Aschengreen: Stora dansdagar i Miami

Jag måste erkänna, att jag inte visste mycket om International Ballet Festival of Miami, då jag i våras kontaktades och tillfrågades om jag ville ta emot ett pris för min insats som danskritiker och för mina böcker om dans. I dag vet jag mycket mer.

Under fjorton dagar från slutet av augusti till mitten av september organiserar Pedro Pablo Peña för femtonde året en festival med en imponerande bredd i utbudet. Här är det dansfilm, konstutställningar med dansinspiration, workshops, master classes, en föreställning med unga stjärnor, gästspel utifrån – i år en modern dansgrupp från Turin – och som kulmination två stora dansgalor med glittrande dans i The Jackie Gleason Theatre vid Miami Beach.

18 kompanier i 13 länder sände i år dansare till denna fest, vars program gick från de klassiska bravurnumren som pas de deux’er från Don Quixote och Le Corsaire över neoklassisk Balanchine till helt moderna och originella ting som till exempel den charmerande Gregor Hatala från Wiens Statsopera, som dansade Les Bourgeois till en sång av Jaques Brel i koreografi af Ben van Cauwenbergh. Eller den spanske Francisco Lorenzos brutalt förtvivlade moderna pas de deux, som koreografen själv dansade med Marina Jimenez.
 
Pedro Pablo Peña är av kubansk härkomst, och på scenen dök många kubanska dansare upp. Tränade på Kuba och sedan utresta i den vida världen. Deras temperament är flammande och deras stil utåtvänd. Med begeistring kvitterade Publiken, som tydligtvis innehöll många exilkubaner som hyllade sina landsmän, men på det hele taget var mycket mottaglig för god dans. 
 
Ana Sofia Schiller, New York City Ballet och Joseph Phillips, American Ballet Theatre. Fotograf Carlos Llano

Ana Sofia Schiller, New York City Ballet och Joseph Phillips, American Ballet Theatre. Fotograf Carlos Llano


De jublade inte bara för den virvlande dansglädjen, men gladde sig också åt det vackra pas de deux'et från andra akten av Svansjön, dansat av Ilenia Montagnoli och Tommaso Renda från Operan i Verona, en sensuell Piazzolla-tango dansad av Silvina Perillo och Gerardo Wyss från Teatro Colon i Argentina, de två chamerande brasilianska dansarna Isabella Bombassei Pires och Helenilson da Silva Ferreira i Marius Petipas Harlekinade och Bridgett Zehr och Zdenek Konvalina, som vackert och behärskat dansade Balanchines pas de deux från Diamonds till Tjajkovskijmusik.
 
Den kubanska Xiomara Reyes, som dansar med American Ballet Theatre, och den Miamibaserade Rolando Sarabia välte huset i Don Quixote, men mina favoriter bland de 20 paren var Ana Sophia Schiller från New York City Ballet och Joseph Phillips från American Ballet Theatre, som med precison och överdåd glittrade i Balanchines Tjajkovskij-pas de deux och ett pas de deux från Marius Petipas Esmeralda. Det var en fröjd.
Xiomora Reyes, ABT och Rolando Sarabia, Cuban Classical Ballet of Miami. Fotograf Frank Diaz

Xiomora Reyes, ABT och Rolando Sarabia, Cuban Classical Ballet of Miami. Fotograf Frank Diaz

Under alla femton åren har Miami International Ballet Festival utdelat ett pris – ”A Life for Dance” – till en dansare eller koreograf som erkänsla för en stor insats. Priset gick i år till den elegante jugoslaven Milorad Miskovitch, som har haft en lysande internationell karriär, icke minst som partner till de stora ballerinorna, från Rosella Hightower och Alicia Markova till Carla Fracci. Efter dansarkarriären var han i många år direktör för UNESCO’s avdelning i Paris rörande dans.
 
För fyra år sedan började Miami International Ballet Festival också att dela ut ett pris för ”Criticism and Culture of Ballet”. Det har tidigare gått till de två amerikanska kritikerna Clive Barnes och Anna Kisselgoff och den spanske Roger Salas. I år fick så jag priset, hyllning på scenen och ett par spännande dansdagar i Miami. Det är sällan kritiker får priser, så det var spännande och roligt, att ljuset plötsligt riktades mot kritikern, som normalt sitter anonymt nere i den mörka salongen.

Erik Aschengreen
21 sep 2010
Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats