Dansportalen

Helsingfors: Världspremiär av Tero Saarinen Company

Tero Saarinen är alltid intressant. Det var ett lyckat beslut i hans liv att lämna Nationaloperan och följa sin egen stig. I stället för klassisk balett blev det nutidsdans för honom. Han vann första priset vid Paris Internationella Danstävling 1988 i serien contemporary dans och begav sig till Mellaneuropa och Japan för att lära sig mer, bland annat buto.

En impuls till hans verksamhet efter år vid operans balett kom via dansaren och koreografen Carolyn Carlson, som för övrigt har påverkat många danskonstnärers liv och karriär. Förutom Saarinen också bland andra Jorma Uotinens och Nina Hyvärinens.

Tero Saarinen med sitt danskompani är en känd och välkomnad gäst sedan många år tillbaka i hela dansvärlden. Han har under sin karriär skapat över 30 urpremiärer och har fått ta emot många priser och medaljer i hemlandet och utomlands av vilka kan nämnas Pro Finlandia-medaljen och franska hederstiteln Chevalier de l´ordre des Arts et des Lettres.

Efter premiären på Alexandersteatern Helsingfors (23/11) bar vägen denna gång allra först till Uleåborg, Kuopio och Jyväskylä (5/12) – ett sällsynt tillfälle för danspubliken att se honom med ensemble i dessa finska städer. Ofta är kompaniet på väg till andra länder efter premiären.

Tero Saarinen i Carolyn Carlsons Man in a Room. Fotograf Laurent Philippe

Tero Saarinen i Carolyn Carlsons Man in a Room. Fotograf Laurent Philippe

Blossom & Decay, en dansafton med två verk
Konceptet för den nya aftonen är att det handlar om filosofiska funderingar över Livet och Döden, och i helheten en stark närvaro av ett Blommande och Vissnande, samt ett Nödläge.

Man in a Room till Carolyn Carlsons koreografi dansades av Tero Saarinen, och det vägde tyngst av kvällens två verk denna gång. En artists ensamhet och plåga – dansartisten Saarinen håller oss dessa 22 minuter strängt i sitt grepp. Han är skicklig i sin framställning och hans utstrålning når sista bänkraden i salen.

Carolyn Carlson koreograferade solot åt Saarinen år 2000. Han gestaltar på scenen en bildkonstnär, Carlson har haft den amerikanske expressionisten Mark Rothko i tankarna.

Saarinens konstnär plågas på scenen, och många tankar tycks röra sig i hans hjärna. Saarinen uttrycker allt detta, sinnesstämningarna och funderingarna hos personen i fråga, inför ögonen på oss. Han är den figur som han ska måla för oss.
Utomordentligt fint gjort.

Absent / Presence – kvällens nya verk
Dansarna gör sitt bästa i Absent Presence – och är jäktade av något obekant, eller kanske ändå bekant för oss alla, i energisk samdans och soli men det är svårt att tro att deras uppförande reflekterar de allra mest ödesmättade frågorna. Eller så når inte de tilltänkta tankarna om människans tyngsta barlast av frågor om liv eller död fram över rampen till publiken – denna gång.
Ninu Lindfors och Heikki Vienola i Absent Present. Fotograf Sakari Viika

Ninu Lindfors och Heikki Vienola i Absent Present. Fotograf Sakari Viika

Dansen är det inget fel på, tvärtom – man kan andas med Saarinens koreografi, själva dansarna gör bra ifrån sig och vissa av dem är mycket uttrycksfulla, såsom det gäller att vara i Saarinens koreografier. Rörelsespråket är häftigt, och Natasha Lommis alldeles speciellt. Undra på att många säger sig ha fastnat med blicken på henne hela tiden. Men det är hela gruppen som ändå borde nämnas, de är alla viktiga aktörer i helheten, de är individuella dansare.

Helheten i produktionerna – förutom dansen även musik, ljus och dräkter – är högklassisk, vilket också är Tero Saarinen Companys varumärke.

Borrowed Light med fr.v. Maria Nurmela, Tero Saarinen, Satu Halttunen, Ninu Lindfors. Fotograf Jonas Lundqvist

Borrowed Light med fr.v. Maria Nurmela, Tero Saarinen, Satu Halttunen, Ninu Lindfors. Fotograf Jonas Lundqvist

Tankar om Borrowed Light – ett verk från tidigare repertoar
Jag vill i detta sammanhang lyfta fram Saarinens äldre verk Borrowed Light som gått hem hos de flesta – den energi och berättande med dansens medel som vi kunnat uppleva där har fastnat i minnet och väckt mycket beundran; på detta sätt kan det en berättelse med starkt budskap framföras effektivt.

Stegen är kraftiga och betonar uttrycket, var och en förstår att från den här jargongen hoppar människorna inte mer så lätt av. Rytmen är lika stark, och man kan föreställa sig en stam som utför sina riter – och det är det ju frågan om också, egentligen.
Verket handlar om uppkomsten av en sekt, Shakers, och dess kraft hos människorna, det syns i dansen hur totalt de är påverkade av sin tro, den extas som driver individerna till något där de inte mera är annat en del av en massa i svallning.

Något av detta sågs förvisso också i Absent Presence där rörelsen gick framåt i böljande vågor – det är estetiskt och är alltid skönt att se på, flödet av dans. Man andas själv också obehindrat, som åskådare.

Anita Jokela
8 dec 2011
Tero Saarinen i Man in a Room. Fotograf Laurent Philippe

Tero Saarinen i Man in a Room. Fotograf Laurent

Fakta
Blossom & Decay
världspremiär i Helsingfors 23.11.2011

Man in a Room
koreografi Carolyn Carlson
dans Tero Saarinen
musikkollage Gavin Bryars Ensemble, Apocalyptica; ljusbearbetning Mikki Kunttu
ljusdesign Carolyn Carlson
kostymdesign Rachel Quarmby-Spadaccini

Absent Precence
koreografi Tero Saarinen
musik Jarmo Saari/Jarmo Saari solu,
ljus Mikki Kunttu
kostymer Erika Turunen
koreografens assistenter Satu Halttunen, Sini Länsivuori
dansare: Henrikki Heikkilä, Carl Knif, Saku Koistinen, Ninu Lindfors, Natasha Lommi, Maria Nurmela, Heikki Vienola

Se vidare Tero Saarinens hemsidalänk till annan webbplats

Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats