Dansportalen

Berlin: Åter centralpunkt i det tyska kulturlivet

The Jets på språng. Fotograf Nilz Böhme BB Promotion GmbH

The Jets på språng. Fotograf Nilz Böhme BB Promotion GmbH

Under två dagar hann jag med att se Staatsballett Berlin i en föreställning på Komische Oper och West Side Story på Deutsche Oper. Statsbaletten gav The Open Square, en drygt timslång balett av den israeliske koreografen Iztzik Galili.

Efter Berlinmurens fall och Tysklands återförening har Berlin åter blivit rikshuvudstad. De ödsliga grusfält som omgav muren har gradvis fyllts med nya byggnadskomplex av imponerande storlek och ofta hög arkitektonisk kvalitet. De mest kända är regeringskvartern kring det restaurerade riksdagshuset, området vid Potsdamer Platz och Ambassadområdet söder om den jättelika parken Tiergarten.

The Open Square med Staatsballett Berlin. Fotograf Bettina Stoß

The Open Square med Staatsballett Berlin. Fotograf Bettina Stoß

Många mindre luckor i stadsbilden har också fyllts och kvarstående symbolbyggnader restaurerats eller återuppbyggts som till exempel museerna på Museumsinsel och den väldiga Domkyrkan. För att inte tala om alla nya hotell, varuhus och kontor som tillkommit de senaste 20 åren. Just nu färdigställs ett Waldorf Astoria-hotell på drygt 20-talet våningar strax intill stationen Zoologischer Garten, en av lokaltrafikens centralpunkter.

Till det som just nu restaureras hör det historiska Operahuset, huvudscen för Staatsoper och Staatsballett Berlin, som bildades genom en sammanslagning av baletterna vid Staatsoper, Deutsche Oper och den mer modernt inriktade Komische Oper. Baletten består nu av ca 80 dansare.

Institutionen Staatsballett disponerar utöver Staatsoper även Deutsche Oper, som uppfördes för det dåvarande Västberlin, och Komische Oper, vars åskådarrum i nyrokoko mirakulöst överlevde bombningarna under andra världskriget och försågs med nya moderna tillbyggnader för foajéer och arbetslokaler samt ny scen. Under Staatsopers restaurering används även Schillerteatern för operaföreställningar.

Musikaler, revyer och lättare musikteater har sina egna scener som Theater des Westens, Admiralspalast och Friedrichstadt Palast. Antalet talteatrar, konsertlokaler och mindre etablissemang är stort. Berlin är åter centralpunkten i det tyska teaterlivet.

The Open Square. Effektfull ljussättning av Yaron Abulafia. Fotograf Bettina Stoß

The Open Square. Effektfull ljussättning av Yaron Abulafia. Fotograf Bettina Stoß

The Open Square
Den israeliske koreografen Itzik Galili flyttade 1991 till Nederländerna, där han startade ett eget danskompani Galili Dance i Groningen. 2009 flyttade han till Amsterdam, där han erbjudits att bli konstnärlig ledare för det nystartade kompaniet för nutida dans: Dansgroep Amsterdam. Han har skapat ett sjuttiotal verk som givits i många länder som Israel, Brasilien, Kanada och runt om i Europa, däribland också med Finlands Nationalbalett och svenska Norrdans.

Galili har sedan 2003 samarbetat med den fantastiska slagverksgruppen Percossa från Holland, som skapat musiken till The Open Square. Gruppens musik innehåller många inslag av teater, akrobatik, magi och humor.

The Open Square inleds med att en dansare kommer in på scenen och klagar över att dansare inte har något att säga till om, ingen frågar vad de vill och de måste utföra alla konstiga infall som koreografen begär. Så småningom överröstas han av musiken och de övriga dansarna träder in och så följer en fantasirik och krävande dans full av just akrobatik, magi och humor – med andra ord, allt vad koreografen begär.

Kanske inte ett helt oprövat koncept, men när det görs så hängivet, humörfullt och expressivt kan man bara ge sig och föreställningen togs emot med jublande bifall.

Balettchefen Vladimir Malakhov i La Péri. Fotograf Enrico Nawrath

Balettchefen Vladimir Malakhov i La Péri. Fotograf Enrico Nawrath

Staatsballett Berlin
Statsbaletten, som leds av den ryske stjärndansaren Vladimir Malakhov, har för övrigt en rik och blandad repertoar. Under den kommande säsongen 2012-13 ger man klassiker som La Bayadère, Svansjön, Romeo och Julia och den mer ovanliga La Péri, som Malakhov själv satt upp efter Petipas original. Musiken är av Friedrich Burgmüller, mest känd för sitt bond-pas de deux i Giselle.

Man ger också Crankos Onegin, Spoerlis Peer Gynt, Bigonzettis Caravaggio och Eifmans Tjajkovskij samt ett trippelprogram med verk av Nacho Duato, William Forsythe och Marco Goecke.

Béjarts Ring um den Ring  byggd på Wagners Nibelungens Ring, återkommer också. Vid urpremiären i Berlin 1990 gjordes rollen som Siegfried av Göran Svalberg. När baletten då skulle sättas upp skedde det på ett mindre vanligt sätt. Först gjordes de flesta solistrollerna nämligen av dansare ur Béjarts eget kompani för att sedan gradvis bytas ut till dansare ur Berlinbaletten. Sålunda övertogs Görans roll av brodern Joakim Svalberg, då anställd som solist i Berlin. Numera är han framgångsrik rockmusiker.

En annan svensk som var med i Ringen var Tomas Karlborg, som efter Svenska balettskolan i Stockolm gjort karriär som premiärdansare i Berlin. Han är numera en omtyckt balettmästare för ensemblen.

America! De puertoricanska flickornas Show Stopper. Fotograf Nilz Böhme BB Promotion GmbH

America! De puertoricanska flickornas show stopper. Fotograf Nilz Böhme BB Promotion GmbH

West Side Story
Musikalen som innebar en revolution i musikteaterhistorien, hade sin urpremiär på Broadway 1957. En tragedi som musikal? En handling som behandlade aktuella sociala problem? – Det blev braksuccé. Både regissören/koreografen Jerome Robbins och scenografen Oliver Smith belönades med Tonypris. Filmatiseringen med Natalie Wood och Richard Beymer 1961 erhöll tio Oscars.

Dess segertåg över världen har väl aldrig riktigt upphört. West Side Story spelas i nya uppsättningar jorden runt. Senast gavs den i Sverige på GöteborgsOperan under den senaste säsongen.

Nu hade en ny turnéuppsättning – baserad på Broadwayoriginalet – Europapremiär på Deutsche Oper. Festligt med strålkastarljus och kändisuppbåd på röda mattan. – Tyvärr inte så kända för en tillrest svensk.

Elena Sancho Pereg och Liam Tobin. Fotograf Nilz Böhme BB Promotion GmgH

Elena Sancho Pereg & Liam Tobin. Fotograf Nilz Böhme BB Promotion

Och föreställningen håller. Temat med motsättningar mellan etniska grupper är ju tyvärr i högsta grad aktuellt och Leonard Bernsteins musik är en modern klassiker, väl förvaltad av maestro Donald Chan.

Ansvarig som regissör och koreograf för föreställningen är Joey McKneely. Han kom i kontakt med Jerome Robbins då han medverkade i föreställningen Jerome Robbins on Broadway 1989, en antologi av Robbins bästa shownummer.

Sedan dess har han satt upp West Side Story på bland annat La Scala i Milano, Théâtre du Chatelet i Paris och Sadler's Wells Theatre i London.

Ensemblen i Berlin var övervägande amerikansk och den gjorde ett härligt arbete.

Elena Sancho Pereg som Maria hade en tät sopranstämma – med övervikt åt operahållet – och Liam Tobin som Tony en bärande musikalröst.

Hela ensemblen gav sitt bästa och agerade med hög trovärdighet.

Danserna hade originalets sprakande energi och övertygande hetta och de romantiska sångscenerna den rätta inlevelsen.

Slutscenen var äkta gripande i sin avskalade realism utan påklistrad sentimentalitet. Det blev stående ovationer på Deutsche Oper.

Efter Berlinsejouren går nu turnén vidare till Leipzig (10-15/7), Köln (18-29/7), Hamburg (1-26/8),
Essen (11-20/10) och Paris (24/10-1/1 2013).

Anders Jörlén
16 juli 2012
Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats