Dansportalen

Stockholm: Klassisk balett i dagens moderna värld?

Under tre dagar, 13 – 15 september, hölls i Stockholm den internationella konferensen Ballet: Why & How? – ett internationellt samtal om den klassiska balettens roll i dagens moderna dansvärld. Är baletten relevant?

Det var den första konferensen i sitt slag någonsin. 300 deltagare från 24 länder och fyra kontinenter. Så såg uppslutningen ut.

Konferensen arrangerades av Balettakademien i Stockholm, i partnerskap med ArtEZ School of Dance i Arnhem, Nederländerna, och i samarbete med Juilliard School, New York City. Patrons för konferensen är bland andra Prinsessan Christina, Mikhail Baryshnikov, Mats Ek och Jiři Kylián.

Ballet, why and how
Bland huvudtalarna märktes namn som Ohad Naharin, Batsheva Dance Company, Lawrence Rhodes, Juilliard School och Mavis Staines, Kanadas National Ballet School. Moderator var kulturjournalist Lis Hellström Sveningson.

Syftet med Ballet: Why & How beskrivs i underrubriken: ”An International Conference illuminating the role of Ballet in the education and professional life of todays dancer.”

Koreografen Ohad Naharin. Fotograf Antoinette Mooy

Koreografen Ohad Naharin. Fotograf Antoinette Mooy

Fay Nenander,
initiativtagare, konferensadministrator och senior advisor på Balettakademien, förklarar varför konferensen behövs:
– I en dansvärld med allt färre rena balettkompanier där vi i allt högre utsträckning måste utbilda brett och förbereda dagens unga yrkesdansare för all slags repertoar, bör vi på allvar börja prata om varför och hur vi ska undervisa i klassisk balett.

Det var för tre år sen
idén om en konferens föddes i ett samtal mellan Fay Nenander och holländska kollegan Gaby Allard som driver ArtEZ School of Dance i Arnhem. Fay Nenander och Gaby Allard hade redan tidigare konstaterat att behovet av en sådan diskussion på bredare front var stort och de beslöt sig för att tillsammans se till att dansvärlden möttes för att gemensamt formulera frågeställningarna.

"Balettens vara eller icke vara är en kontroversiell fråga i en internationell dansvärld där arv och tradition fortfarande väger tungt" förklarar Gaby Allard. "Vår ambition har varit att belysa frågan, inte se den som ett problem utan istället försöka skapa förutsättningar för en öppen diskussion. En konstart måste tåla en sådan diskussion, annars har den inget existensberättigande."

Dagens professionella dansbransch ställer helt nya krav på bredden hos verksamma dansare och den moderna dansen vinner ständigt mark. Enligt Gaby Allard diskuteras frågan överallt men det saknas gemensamma riktlinjer.
"Det finns massor av kunskap och idéer. Vi behöver skapa en plattform där vi tillsammans kan hitta nya vägar."

Fay Nenander. Fotograf Antoinette Mooy

Fay Nenander. Fotograf Antoinette Mooy

Nya träningsformer
"Vilken sorts träning ska vi erbjuda, vad vill vi ha, hur ska det se ut?

Det är frågor vi måste kunna besvara" förklarar Fay Nenander. "Dansare som utbildas för en modern repertoar varken kan eller bör träna på samma sätt som klassiska dansare. Det måste finnas en skillnad med nya, genomtänkta tillvägagångssätt."

Hon poängterar vidare att många pedagoger redan experimenterar med nya rörelseformer men att det också i hög utsträckning bedrivs träning och utbildning enligt gamla, möjligen förlegade mönster.

"Det kan vara svårt att ändra riktning i en så traditionsinfluerad teknik. Vi behöver varandras kunskap och idéer för att utveckla nya sätt. Både i tanke och praktik. Därför behöver vi träffas och nätverka. Utbyta tankar och idéer."

Gaby Allard pekar på ett generellt behov av att öva på att uttrycka sig och kontextualisera den pågående utvecklingen. "Vi är så vana vid att förbli i vår egen värld och göra som vi alltid har gjort. Nu är vi tvungna att förnya vårt tankesätt och utbilda dansare som klarar stor teknisk bredd och som är förberedda för den rådande arbetsmarknaden."

Dagens unga studenter och dansare tycks, enligt Nenander och Allard, ha ett lättare bagage, om alls något, att släpa på vad det gäller balettens arv och tradition.

"De unga dansarna kommer med helt nya ingångar och frågeställningar" säger Fay Nenander. "Det är en intressant och viktig utveckling som vi måste kunna bemöta. Vi behöver reflektera mer och bli kreativa."
"Ja, det handlar ju ytterst om att ”stay in business”. För alla. Branschen förändras" säger Gaby Allard,

Gaby Allard, Director of ArtEZ School of Dance. Fotograf Antoinette Mooy

Gaby Allard, Director of ArtEZ School of Dance. Fotograf Antoinette Mooy

Efter en något försiktig inledning
ökade intensiteten i debatten med många intressanta inlägg. Pedagoger, koreografer, konstnärliga ledare, studenter och forskare samsades om utrymmet och konkurrerade om ordet. Fay Nenander tycker sig ha känt temperaturen stiga.
"Vi tror och hoppas att vi lyckats väcka inspiration till fortsatt diskussion."

I den professionella dansvärlden finns ett växande intresse även från akademiskt håll av att undersöka balettens roll. Är den nödvändig för dem som idag aspirerar till en danskarriär? I så fall – varför och hur? Ballet: Why & How var den första konferensen i sitt slag med detta specifika ämne som tema.

Vad händer härnäst?
Gaby Allard berättar att nästa Ballet: Here & Now-konferens går av stapeln 2015 i Arnhem;. Men på vägen händer också mycket annat för att hålla liv i diskussionen.

2013 ges en bok med titeln Ballet, Why & How? ut med texter av konferensens tongivande talare och experter. Historiska, sociala, psykologiska och filosofiska aspekter tas upp, såväl som pedagogiska och artistiska perspektiv. Det övergripande målet är att dela tankar, erfarenheter och idéer för att tillsammans forma och skapa framtidens professionella dansare.

Vad är det viktigaste?
Fay Nenander och Gaby Allard är eniga:
"Att vi börjar ställa oss och varandra de här frågorna. Det är inte nödvändigtvis svaren som är viktiga till att börja med, utan att få igång diskussionen!"

Anna Lafvas
25 sept 2012
Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats