Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

John-Paul Zaccarini

John-Paul Zaccarini

Cirkuskonst handlar inte bara om att imponera på publiken

STOCKHOLM: I april disputerade John-Paul Zaccarini på Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Han har över 20 års erfarenhet av cirkusvärlden, bland annat som artist, pedagog, producent och direktör. Titeln på hans avhandling var Circoanalysis: Circus, Therapy and Psychoanalysis. Avhandlingen är den första i sitt slag i Sverige.

Förr i tiden spelades en viktig roll vid disputationer av den s. k. tredjeopponenten, vars främsta uppgift var att med överraskande och/eller lustiga frågor lätta upp stämningen under evenemanget. När det svenska utbildningssystemet i grund förändrades i slutet av 1960-talet försvann också tredjeopponenten. Resultatet blev att disputationer ofta blev en tvåtimmars, enbart seriös tilldragelse.

Så icke här. Jag beklagar alla dem som inte kunde närvara vid denna disputation, som utvecklade sig till ett femtimmarsevenemang. Zaccarini hade, med prefekten Walter Ferreros goda minne, till att börja med förvandlat respondentens,  avhandlingsförfattarens, traditionellt sett torra inledning. (Då brukar författaren kort redogöra för upptäckta tryckfel i avhandlingen.)

I Zaccarinis version blev detta en timslång både underhållande och bitvis rörande enmansshow. Där talade han engagerat om delar av cirkusens natur, med ett cirkusnummer som levande illustration.  

Fiffigt invävt i framställningen presenterade Zaccarini översiktligt sitt arbete med avhandlingen. Därefter vidtog
fakultetsopponentens uppgift. Lektor Helen Stoddart från Glasgow University förde, som brukligt, en lärd diskussion (plus några direkta frågor) med avhandlingens författare.

Efter lunch kom en ny överraskning: Jonathan Priest, mångkunnig repartist hemmanhörande i korsvägen mellan cirkus och teater. Han framförde sitt förstklassiga solonummer A Circus of One. Där bildar personhistoria, cirkushistoria, skämt, allvar och politik en gripande hybrid, tryfferad med en horisontell tour en l'air på hängande rep. Storartat!

Efter denna enastående innehållsrika disputation var det dags för betygskommitténs ordförande Willmar Sauter, professor vid Institutionen för teater- och musikvetenskap vid Stockholms Universitet. Med några väl valda ord gratulerade han John-Paul Zaccarini till hans nyvunna fil. doktorstitel.

John-Paul Zaccarini. Fotograf Eric Richmond

John-Paul Zaccarini. Fotograf Eric Richmond

Ur avhandlingens innehåll
En grund för avhandlingen är denna: Cirkuskonsten handlar om mycket mer än att bara imponera på en publik. Till exempel om konflikten mellan fantasi/krav/ideal och realitet. Undertecknad hade aldrig kunnat drömma om att det bakom cirkuskonstens till synes enkla yta kunde dölja sig så mycket.

Därmed blev avhandlingen för mig inträdesbiljetten till en hittills okänd värld: psykoanalysens. Där används en både drastisk och brutal terminologi (kastrering, perversion, heroiskt självmord) för att penetrera människopsykets ofta svårgenomträngliga irrgångar.

En utgångspunkt i avhandlingen är detta: Psykoanalysen är en teori om mänskliga drivkrafter och den analyserar psykosomatiska manifestationer som hindrar människor från att nå hett eftertraktade mål.

Det av Zaccarini i avhandlingen lanserade begreppet cirkoanalys har som mål att cirkusartister i analyssituationer ska kunna använda sitt eget språk och sina egna termer.

Cirkoanalysen kan därmed vara ett hjälpmedel för en artist som tycker sig ha fastnat i en återvändsgränd. Metoden är samtalssessioner, som i "vanlig" psykoanalys.  

Tidigt i sin forskning utarbetade Zaccarini ett frågeformulär. Så småningom koncentrerades det till tre övergripande frågor:
1. Vad fick dig att välja cirkus?
2. För vem från ditt förflutna skulle du vilja visa ditt cirkusnummer?
3. Varför det?

Frågorna ställdes till cirkuselever under utbildning. Från början hade Zaccarini tänkt sig att tala också med cirkuspedagoger och etablerade cirkusartister. Han valde dock bort sådana, eftersom han kom att inse att detta skulle krävt en separat avhandling.

Framställningen är resonerande och lätt att följa så länge texten redogör för sessionerna med cirkuseleverna. Svårare att följa var för mig de fackpsykologiska avsnitten, framför allt de där filosofen Lacan diskuteras. Zaccarini medger att Lacan ibland uttrycker sig dunkelt. Ändå har Lacans idéer kommit att utgöra en stomme i avhandlingsarbetet.

Maria Sundbom och Jens Nilsson i Romeo & Julia på Uppsala stadsteater. Kor Heinrich Christensen/J-P Zaccarini. Foto: Micke sandström

Maria Sundbom och Jens Nilsson i Romeo & Julia på Uppsala stadsteater 2011. Koreografi Heinrich Christensen/J-P Zaccarini. Fotograf: Micke Sandström

Vidare tillämpning
Opponenten underströk i sin sammanfattning det unika med avhandlingens ämne, men framhöll också att användningsområdet för cirkoterapi torde bli begränsat. Må så vara, men jag tycker alltså att det i många resonemang finns mycket att hämta, också för en individ icke specialiserad på cirkus.

Många resonemang är nämligen direkt överförbara på andra discipliner som kräver rigorös träning och extrem kroppskontroll och medför betydande risk för smärta: dans, och då inte enbart klassisk balett, gymnastik och konståkning.  

När Zaccarini till exempel diskuterar vad han kallar "transformativt estetiskt objekt" kommer han in på ett område som är relevant i många konstarter, inte enbart sceniska.

Tankegången är i korthet denna: Artisten fungerar som ett ställföreträdande minne. Han/hon/de visar en ofta sorglig, otillfredsställande händelse och presenterar den som ett "transformational tool" (ungefär: gestaltande hjälpmedel) för åskådaren, som alltså i sin inre bedömning av situationen kan tillgodogöra sig en terapeutisk effekt.

Här vill jag då göra en utvikning från avhandlingen. Minnesvärda exempel inom området ställföreträdande minne finns i verk av Pina Bausch. Hon hade en unik förmåga att skapa scener som fick åskådaren att skratta och samtidigt fälla en tår. Glädje/uppmuntran i kombination med deltagande sorg/smärta var goda hjälpmedel för åskådaren att ta itu med både egna (smärtsamma) minnen och sådant som riskerar att inträffa, och dra slutsatsen: Aha, det är så det är! Eller: Så kunde det vara. Eller hellre: Javisst, så borde det vara. Eller till och med: Aha! Det är därför som ...

Exempel: Ett ledmotiv i Kontakthof (1978) är människors förtvivlade svårigheter att nå fram till varandra. Verkets titel betyder rastgård (som i ett fängelse), och det är dit människor söker sig i förhoppningen att komma i kontakt med någon. De misslyckas gång på gång – men de ger inte upp. Kanske har de lärt någonting på vägen. Kanske skall de en dag lyckas.

Så var Pina Bauschs stora intresse också varför människor rör sig, inte enbart hur.

En fråga under disputationen "ex auditorio" (från publiken) gällde om författaren kunde tänka sig en framställning i förkortad form, med just mer allmängiltiga moment i texten. Frågan är relevant. Jag vill då bara hävda, att det för individen ligger stort värde i att göra ett eget urval av viktiga punkter och resonemang. Kort sagt: I avhandlingen finns mycket att hämta.

Peter Bohlin
7 maj 2013

Skånes Dansteater
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...
  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision