Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Julia och Romeo. Foto Gert Weigelt

Ur Julia och Romeo. Foto Gert Weigelt

Baletten som Tjajkovskij aldrig skrev

STOCKHOLM: Mats Ek har valt att använda musik av Pjotr Tjajkovskij till sin balett Julia och Romeo. Han säger att han tror att Tjajkovskij ville skriva en balett på temat, men inte hann göra det.

Mats säger också att han frågat Tjajkovskij om lov att få använda hans musik, och tonsättaren har svarat: JA!

Pjotr Tjajkovskij (1840-93)

Pjotr Tjajkovskij (1840-93)

Vid ett samtal inför Operans Balettklubb berättade kompositören och musikern Anders Högstedt samt pianisten och balettrepetitören Anna Buchenhorst om arbetet med att sammanställa partituret och repetitionsprocessen.

Anders Högstedt, vad är din bakgrund?
Jag är tubaist från grunden, utbildad på Musikhögskolan här i Stockholm och även i Paris. Jag har faktiskt varit tubaist här på Operan också.

Jag har arbetat en hel del som orkestermusiker, men jag har hela tiden skrivit musik och arbetat mycket med arrangemang. Det svällde ut och jag blev mer och mer anlitad som arrangör i olika sammanhang.

På senare år har jag arbetat mycket med opera, för Folkoperan till exempel, och även med filmmusik.

Nu fick du en lista på en massa musik av Mats Ek. Sedan har du arbetat med att få till ett partitur som kan fungera som ett sammanhängande stycke. Hur har det gått till?
Ja, det började för ungefär ett år sen när jag träffade Mats för första gången. Då hade han plockat fram en massa CD-skivor som han hade lyssnat på och gått igenom i stort sett all orkestermusik som Tjajkovskij hade skrivit överhuvudtaget.

Han hade valt musik från i huvudsak sju olika verk. Det är dels en orkesterfantasi som heter Stormen, sen har vi Pianokonsert nummer 1, första satsen, där Anna Buchenhorst är solist. Sedan Orkestersvit nummer 1 och 3, Femte symfonin och Capriccio Italien.

Det är även ett stycke som heter Ödet som också är en symfonisk fantasi, kan man säga, och en symfoni som heter Manfred som inte är spelad så ofta i Sverige. Den utgör en stor del av slutet av baletten och är mycket dramatisk vilket passade till det sceniska.

Så finns det också litet andra småstycken, bl.a. en sats ur en stråkkvartett. Ja, nu tror jag att jag fick med allt.

Vad innebär det då, för det är ju inte hela stycken med pauser mellan utan de vävs ihop också?
Mats Ek hade valt ut bitar ur de här styckena som skulle användas, och i vissa fall är de här småbitarna något omkastade så att det passar till hans koreografi. Min uppgift var för det första att identifiera de här bitarna i originalpartituren och sedan att göra någon slags helhet.

Mats har bara lyssnat och antecknat tidsangivelser. Jag har letat fram de här ställena och gjort ett schema över hur de skulle kunna sättas ihop. Efter det så har jag börjat jobba med att få till skarvarna mellan de olika styckena.

Vissa av dem ska omärkligt hänga ihop, det måste man fixa till. Det kan vara så att man ändrar instrumentationen litet, litet grann precis i skarven – eller ändrar litet i harmoniken till exempel...

Men det är i stort sett Tjajkovskijs instrumentation?
Ja, absolut. Det finns några få undantag från det och det är bland annat i stråkkvartett-satsen som är orkestrerad för fler stråkar så att det ska stämma med det övriga.

Har du gjort sådant här förut?
Inte riktigt i den här skalan och aldrig för balett faktiskt. Jag har jobbat ganska mycket med opera men inte med balett.

Anna Buchenhorst. Foto Unn Tiba

Anna Buchenhorst. Foto Unn Tiba

Anna Buchenhorst, du spelar för repetitionerna – spelar du då hela verket, eller spelar du bara pianodelarna?
Det har blivit så att jag har bara spelat pianodelen – den här pianokonserten – när vi har repeterat och det andra har Mats repeterat med band, eftersom han ville höra orkesterklangen.

Vi pianister hade också väldigt mycket att göra den här säsongen med både Törnrosa och mycket annat som repeterades med piano och i flera salar samtidigt. Därför började Mats repetera med band, men just pianokonserten ville han repetera med piano. Då spelade jag pianostämman förstås, men ibland måste man fylla på med litet av orkestersatsen också, för att förstå hela musikflödet.

Du är ju van att spela till baletten på träning. Vad är svårigheten när du även är pianosolist i föreställningen?
Det är ett utmanande verk, det är en väldigt svår pianokonsert. Tekniskt finns det många utmaningar, men det är helt fantastiskt att få spela den med orkestern och höra den stora klangen – höra hur orkestern lyssnar in mig och hur dansarna följer musiken. Det är en väldigt mäktig upplevelse.

Har du spelat med orkestern i balettsammanhang tidigare?
Ja, jag har bland annat spelat Poulencs dubbelkonsert till en balett av Christopher Hampson som heter just Double Concerto.

Jag har också spelat Sjostakovitjs första pianokonsert till baletten Colours och i baletten Before Nightfall var det Martimus konsert för två orkestrar, piano och puka. Krzysztof Pastor hade gjort en balett till Bachs Goldbergvariationer, så det har varit en hel del.

Arbetar du även utanför Operan?
Ja, jag är heltidsanställd av baletten, men jag gör också cirka tjugofem konserter om året som pianosolist.

Anders Högstedt, när man har repeterat med band, hur blir det då när orkestern kommer in? Låter det exakt likadant?
Det kommer att låta väldigt likt men inte exakt. Vi har en mycket fin rysk dirigent, Alexander Polianichko, som har god erfarenhet av Tjajkovskij.

Har det varit ett givande arbete för dig eller är det mera ett slit?
Det har varit väldigt givande och roligt men det har varit slitsamt också. Det är ett väldigt stort partitur. Det är mycket musik.

Hur lång är föreställningen ungefär?
Första akten strax över än en timme och andra akten strax under en timme. Partituret är väl på, tror jag, 400 sidor eller något sådant. Varenda not ska ju skrivas in i det. Sen har jag ju dessutom gjort orkesterstämmorna och allting så det är ett stort arbete.

Hur lång tid har det tagit?
Jag började för ungefär ett år sedan. Då har jag inte jobbat enbart med det här förstås, men arbetet har pågått under ett år.

Mercutios roll rymmer både dramatik och humor. Här Jerome Marchand i rollen. Foto Gert Weigelt

Mercutios roll rymmer både dramatik och humor. Här Jerome Marchand i rollen. Foto Gert Weigelt

Anna Buchenhorst, hur länge har du jobbat med den här musiken?
Det är ganska exakt ett år sedan Mats frågade mig.

Var det i första hand för pianokonserten?
Ja. Men man övar på den och så lägger man ner den några veckor. Sedan har det varit mer intensivt det senaste halvåret.

Hur mycket av ditt eget temperament får du lägga in?
Hur mycket som helst, tror jag. Men baletten är koreograferad till en inspelning av Martha Argerich, som i och för sig har mycket temperament, och hon har ett rasande tempo. Det är ett oktavställe som är så välkänt för hon spelar det så otroligt snabbt – om man googlar på youtube så kommer hennes inspelning upp – och det är den inspelningen som Mats har valt.

Du har fått träna mycket på den?
Ja, det stället har jag fått träna extra mycket på.

Vilken är annars din favoritmusik, vilken typ av musik spelar du helst?
Jag är kanske litet grand av en överlevare för att jag tycker mest om det som jag spelar just nu.

Det är väl ganska vanligt i och för sig. Är det något som du absolut inte vill spela?
Nej. Några favoriter jag spelar ofta är Chopin, Mozart och Bach. De är kanske de tre största. Men jag tycker också väldigt mycket om modern musik. Jag har nyligen gjort en hel del av John Cage. Han var en person som jobbade mycket med dansare också.

Med Merce Cunningham i första hand?
Precis. Jag har bl.a. spelat in In the landscape som är ett väldigt vackert stycke, ganska minimalistiskt, ganska mycket som Satie.

Anders Högstedt, har du någon favoritmusik?
Jag tycker också om både gammalt och nytt. Tjajkovskij förstås, men också Brahms, Schumann och Mozart och Britten – det är ju Brittenår i år.

Daria Ivanova som Rosalinda och Anthony Lomuljo som Romeo. Foto Gert Weigelt

Daria Ivanova som Rosalinda och Anthony Lomuljo som Romeo. Foto Gert Weigelt

Anna Buchenhorst, hur är det att jobba med Mats Ek? Är han krävande?
Jag tycker att det har varit väldigt spännande, just med de musikaliska anvisningarna, för att man är van att få höra att det finns två tempi i balett: 'för fort' och 'för långsamt'. Eller så kan det vara bara ett tempo och det är 'fel'.

När det gäller Mats Ek så berättar han mycket om karaktärerna – vad som är Julias karaktär till exempel, hon har mycket krut i sig. Och sedan att amman kommer in till den här pianokonserten och hon har en vårdande karaktär och det ska höras i musiken – men först litet vresig och butter.

När sedan Paris introduceras som Julias tilltänkte är det en händelse som är någonting ganska positivt. Det kommer in en fin man i familjen och alltså ska det inte gå för långsamt. Mats förklarar bakgrunden litet psykologiskt och varför man kan höja tempot en liten aning, till exempel.

Vad jag vet så är nästan alla dansare som arbetat med Mats Ek helt "sålda", för han är just som du säger, han kräver mycket men han talar om varför och hur och jobbar tills han får det han vill ha.
Ja, han är väldigt klar över vad han vill ha för resultat.

Andera Högstedt, är det också din erfarenhet av att jobba med Mats Ek?
Ja, det är väldigt positivt. Det som slog mig är att han är så otroligt musikalisk och det märks mycket väl att han valt rätt stycken till det han har avsett att gestalta. Han har också tänkt ut i förväg hur de här bitarna ska passa ihop, även musikaliskt. Det har varit väldigt skönt för mig att känna en trygghet i hans koncept och förarbete.

Han förstår vad som krävs för att det ska passa ihop?
Ja, jag tror det.

(Publikfråga:)
Har du behövt göra våld på musiken, ändra tonarter till exempel?
Nej, jag har inte behövt göra någonting sådant med något helt stycke. Men just i skarvarna mellan de olika bitarna så kan det finnas vissa manipulationer för att det ska sitta ihop.

Mats har ju haft vissa idéer om små förändringar i klangen och orkestreringen. Bland annat i Manfred-symfonin som avslutar verket, där finns det i originalversionen en orgel med i orkestern. Den ville inte Mats ha där för att den skulle inte passa karaktärsmässigt till det han hade tänkt sig på scenen. Så den har jag tagit bort.

Måste man ersätta den med något annat då?
Den är ersatt med litet annat. Det är ett exempel på att Mats har haft åsikter om detaljer i olika stycken. Överhuvudtaget har Mats varit så klar med vad han ville ha, så samarbetet har varit förvånansvärt problemfritt.

Musiken till Julia och Romeo
Musiken är hämtad ur olika verk av Pjotr Tjajkovskij:
Ödet, symfonisk dikt i c-moll (1868)
Stormen, symfonisk fantasi i f-moll (1873)
Pianokonsert nr 1 i b-moll op. 23 (1875)
Orkestersvit nr 1 i D-dur (1879)
Capriccio Italien i A-dur, för orkester (1880)
Orkestersvit nummer 3 i G-dur (1884)
Manfred, symfoni i h-moll (1885)
Symfoni nr 5 i e-moll (1888)
samt en av hans stråkkvartetter

Anders Jörlén
28  maj 2013


Skånes Dansteater
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...
  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision