Dansportalen
Maria Eichwald. Foto © Roman Novitzky

Maria Eichwald. Foto © Roman Novitzky

En förtjusande ballerina gästar Stockholm

STOCKHOLM: Kungliga Baletten gästas i mars av Maria Eichwald, premiärdansare vid Stuttgartbaletten. Hon dansar rollen som Tatjana i John Crankos balett Onegin tillsammans med Jan-Erik Wikström som dansar titelrollen.

Dansportalen träffade Maria under mådagen i operahuset för en pratstund om hennes bakgrund, karriär och det aktuella gästspelelet.

Maria är född som Maria Sidorkina i Kazakhstan och fick sin balettundersisning i dåvarande huvudstaden Alma Ata (Almaty). Efter examen fick hon anställning vid nationalnbaletten där och blev snart utnämnd till premiärdansare.

Efter ett par år ville hon söka sig till Europa och familjen flyttade till Tyskland 1994, där hon antog moderns flicknamn Eichwald.

Maria Eichwald som Tatjana i Onegin. Foto © Stuttgart Ballet

Maria Eichwald som Tatjana i Onegin. Foto © Stuttgart Ballet

Maria Eichwald berättar:
"Första målet blev Nürnberg, där jag satte igång med att lära mig tyska och acklimatisera mig i Europa. Jag antog också min mors föicknamn och blev Maria Eichwald. Första anställningen blev vid baletten i Mönchengladbach i Ruhrområdet, ett mindre kompani med en blandad repertoar huvudsakligen i modern koreografi. Jag stannade i två år där och fick jobba mycket och kunde i alla fall ta skola i klassisk teknik.

Men jag ville helst dansa med ett stort klassiskt kompani och visste att Bayerisches Staatsballett i München hade en bred repertoar, så jag sökte dit 1996. Jag blev kvar i åtta år, först under Konstanze Vernons ledarsdkap och sedan under nuvarande chefen Ivan Liska. Där fick jag göra John Neumeiers Kameliadamen och blev omdelbart förälskad i hans koreografi och rollen som Marguerite."

Med Bayerska statsbaletten gästspelade Maria över hela världen. Bland annat blev hon under säsongen 2000-01 inbjuden av Alicia Alonzo att dansa med Kubanska Nationalbaletten och hon dansade även vid många balettgalor, bland annat en intenationell balettgala i Paris 2001 kallad Det tjugonde århundradets stjärnor.

2002 tilldelades hon det prestigefulla priset Prix Benois de la Danse. Hon har även gästat Den Kongelige Ballet i Köpenhamn 2003 som Manon i Kennrth MacMillans balett.

"Efter en tid kändes det som jag stod lite still i min karriär och jag ville inte slå mig till ro. Då fick jag göra ett inhopp i Onegin i Stuttgart och jag trivdes med den vänliga och kreativa stämningen där, så jag frågade om jag kunde få en plats i ensemblen och de svarade ja, så jag började där i januari 2004."

Maria Euchwald med Damiano Pettenelle som Furst Gremin. Foto © Stuttgart Ballet

Maria Euchwald med Damiano Pettenelle som Furst Gremin. Foto © Stuttgart Ballet

"Jag tycker bäst om att göra roller som går på djupet i känslorna, dramatiska roller som ger möjlighet att utforma en karaktär. Jag tycker att John Crankos baletter ger mig just vad jag söker.  Jag har nu varit i Stuttgart i sex år och fått dansa många av Crankos baletter, bland annat både Olga och Tatjana i Onegin och hans Julia i Romeo och Julia och Katarina i Så tuktas en argbigga.

Jag tycker också mycket om Jiři Kyliaáns Bella Figura, den har visserligen ingen handling, men man kan uttrycka så mycket i hans koreografi. Jag har också dansat ett pas de deux ur Mats Eks Lägenhet, det som kallas Dörr."

Har du dansat med Jan-Erik Wikström tidigare?
"Nej, det är första gången. Jag var här för några veckor sedan och vi repeterade in rollerna, det var ju första gången han dansade titelrollen. Det gick bra, och jag kände mig bekväm med kompaniet så jag är glad att jag fick komma till Stockholm. Sedan kom jag tillbaka veckan före vår första föreställning så vi kunde finputsa samspelet.

Vi skulle ju bara göra två föreställningar tillsammans, men på grund av ett sjukdomsfall så fick vi hoppa in nu och göra söndagens föreställning. Jag fick veta det bara dagen innan och att det skulle bli med en ny dansare som Gremin, så det var bara att sätta igång och repetera. Det skulle bli Olof Westrings avskedsföreställning, så han kunde ju inte bytas ut! Men det gick bra, och på så vis fick också Jan-Erik göra tre föreställningar i stället för två."

Vad händer nu härnäst?
Jag är kvar i Stuttgart säsongen ut och ska bland annat dansa i en nyskapad balett av Louis Stiens, som får urpremiär den 23 maj. Louis är en mycket ung dansare i kompaniet som började göra koreografier redan i balettskolan i München, där han kommer ifrån.

Sedan ska jag bli free-lance i sommar – jag vill pröva på något nytt, att vara nöjd med det invanda är farligt!"

Anders Jörlén
18 mars 2014

Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats