Dansportalen
Sergej Upkin som Petrusjka. Foto Harri Rospu Estniska Nationalbaletten

Sergej Upkin som Petrusjka. Foto Harri Rospu Estniska Nationalbaletten

Sprakande Symbiont(s) – modern Petrusjka

TALLINN: Jag sitter på matinéföreställningen Symbiont(s) i Estoniateaterns salong. Den har fyllts av unga skolelever vilka skall se två  kortbaletter, Symbiont(s) av Wayne McGregor, och Petrusjka av Mai Murdmaa. Dessutom skall ungdomarna skriva om det sedda. De bästa bidragen ger skribenterna en Londonresa så de får se balett även där.

En förväntansfull tystnad råder då ridån går upp. I början är det rofyllt även på scenen när en atletisk Jonathan Hanks inleder sitt solo i Symbionts.

Eve Andre-Tuga och Eneko Amorós i Symbiont(s). Foto Harri Rospu  Estniska Nationalbaletten

Eve Andre-Tuga och Eneko Amorós i Symbiont(s). Foto Harri Rospu Estniska Nationalbaletten


Hanks sträcker på sig som för att förbereda sig inför allt kommande, rörelser utåt från kroppen, från marken till luften. Så småningom blir takten snabbare och dansaren får sällskap av en dam. Eve Andre-Tuga ha inlett sin dans, med all energi som tycks vara laddad i denna dansare.

Dessa två tolkare med sitt starka kroppsspråk följs i sin tur av Nadeshda Antipenko, Ksenia Seletskaja, Shira Ezuz, Giacomo De Leidi och Jonatan Davidsson, med bra teknik och angenäm närvaro i utförandet av rörelserna som ofta riktar sig kortaste vägen till sina mål. Raka medvetna rörelser i armar och fötter, med vändningar och hopp. I flyktiga formationer.

Eve Andre-Tuga och Eneko Amorós i Symbiont(s). Foto Harri Rospu Estniska Nationalbaletten

Eve Andre-Tuga och Eneko Amorós i Symbiont(s). Foto Harri Rospu Estniska Nationalbaletten


En del av dansarna i Symbionts tolkar rörelserna med en mycket personlig stil som också kännetecknar deras dans i övrigt – i andra sammanhang. Rent allmänt har nutida verk ofta dansare som verkar vara alltför distanserade från sig själva mitt i allt tekniskt kunnande, de känns som varandras kloner. Det är kanske sådant som gör att folk ibland tycker att de inte förstår vad de ser, att de inte riktigt får den upplevelse de väntat sig.

Petrusjka i sin tur uppvisar en modern scenbild i den folkloristiska klassikern från Ryssland. Utöver den – i sin relation till Ballerinan (Nanae Maruyama) – hårt drabbade Petrusjka (Sergej Upkin) och den lyckosamme Premiärdansaren (Gabriel Davidsson) samt två Ledare (Vadim Mjagkov och Vitali Nikolajev) och fyra par finns det i denna koreografi en grupp unga och energiska samhällsbyggare. De är motsvarigheten till torgfolket i den traditionsenliga Petrusjka.

Eneko Amorós i Petrusjka. Foto Estniska Nationalbaletten

Eneko Amorós i Petrusjka. Foto Estniska Nationalbaletten


Nanae Maruyamas ballerina är söt som en fjäril och fjäderlätt i dansen. Sergej Upkin återigen gör ett fint jobb i tolkning och utförande, och Gabriel Davidsson är prinsen i gamet. Folket – damerna påklädda i korta kjolar ovanpå träningsdräkten, männen i trikåskjorta och långbyxor – rör sig fritt. Parvis dansar de någon gång i formationer som har sina ursprung i ringlekar. Detta utspelas framför en fond försedd med ett antal stora ögon.

Denna dystra scenbild – med ett tillägg av en spegel i mitten – för oss till grunden för Petrusjkas ensamhet och hans tankar som inte är så fulla av tro på lycka och inre harmoni. Förtvivlad är han i sin tillvaro, framför sig ser han sina drömmars Ballerina i armarna på en annan, i en duett full av lycka. Premiärdansaren har vunnit henne och Petrusjka hotas att krossas av en sko som kommer från himlen.

Symbiont(s) skapades på Covent Garden i London 2001 av dess huskoreograf Wayne McGregor i genren samtida dans. Den fick sin premiär på Estoniateatern 2013. Petrusjka tillhör de över 60 verk som estniskan Mai Murdmaa koreograferat under sin aktiva tid vid operan (1964-2001). Aftonen utgjorde en trevlig helhet, full av energi och lite i stil med Helsingforsoperans Dansens urbana utopier som gavs i höstas (läs mera), eller programmet Bill på Kungliga operan i Stockholm.

Anita Jokela
19 jan 2015

Ensemblebild ur Petrusjka. Foto Harri Rospu Estniska Nationalbaletten

Ensemblebild ur Petrusjka. Foto Harri Rospu Estniska Nationalbaletten

Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats