Dansportalen
En strålande Elena Glurdjidze tar avsked av publiken. Foto Laurent Liotardo

En strålande Elena Glurdjidze tar avsked av publiken. Foto Laurent Liotardo

En magisk ballerina tar avsked

LONDON: Vid söndagsmatinén den 18 januari på Coliseum i London gavs den sista Svansjö-föreställningen under English National Ballets vintersäsong och innebar avskedet med en av dess mest älskade ballerinor: Elena Glurdjidze.

Elena Glurdjidze, en Georgiska med en oklanderlig Vaganovaskolning, tog avsked med ett framträdande av förnämsta konsnärskap.

Text in English

Hennes utmejslade klassiska fulländning är vad vi väntar oss av en dansare av hennes klass, men det är det där odefinierbara extra hon tillför varenda framträdande, som har gjort henne till en publikfavorit och har vunnit henne en hel armé av hängivna beundrare.

Hon var en av ENB:s finaste Giseller (enastående i Mary Skeapings uppsättning), medan hennes Raymonda glödde av värme och värdighet och hon är en av den handfull ballerinor som förmedlar det geniala i Fokins döende svan.

Odette/ Odile var den första huvudroll hon dansade i S;t Petersburg och den första hon dansade när hon blev medlem av ENB 2002. Hon gör Prinsens inre personlighetskris trovärdig då hennes tolkning bjuder på två lika oemotståndliga urtyper: en vit svan, passionerad och oskuldsfull, och en svart svan med makt och honungslen förförelse. Hennes Odettte är helt fri från sentimentalitet, en kvinna som är villig att slåss för sin frihet och sin kärlek och att dö för den, medan hennes sensuella Odile är en fängslande magisk varelse.

Elena Glurdjidze – en förförisk Odile. Foto Daria Klimentova

Elena Glurdjidze – en förförisk Odile. Foto Daria Klimentova


Hennes prins, Carey Herd, gäst från holländska Nationalbaletten, tändes av hennes ballerinacharm efter en något avvaktande första akt . Han visade sig vara en utmärkt partner som gav Glurdjidze det stöd hon behövde denna speciella dag.

Fabien Reimairs Rothbart var ohejdat ond. Kostym och gestter, utformade för den enorma Alber Hall, fyllde Coliseum med en känsla av ondska medan hans silverglänsande fjällskrud omslöt den olyckliga Odette. Den övriga ensemblen svarade också upp mot stundens betydelse. Ett glittrande pas de trois livade upp första akten: Laurretta Summerscales och Senri Kou, alltid en glädje att se, och Vitor Menezes kompletterade med välskolad teknik.

Den väldansande kåren av svanar leddes med grace och värdighet av Begoña Cao och Alison McWhinney i en ström av pas de bourrées och böljande armar och festligheterna i den grandiosa medeltida slottssalen prunkade i folkloristiska färger och livfullhet.

Glurdjidzes tidiga pensionering är ett allvarligt misstag av balettledningen och en sorglig förlust för publiken i London, där balettvärlden blivit så mycket fattigare genom hennes försvinnande.

Maggie Foyer
29 jan 2015

Publiken gav Elena Glurdjidze stående ovationer. Foto  Laurent Liotardo

Publiken gav Elena Glurdjidze stående ovationer. Foto Laurent Liotardo

Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats