A WEB MAGAZINE ABOUT DANCE – EST. 1995

Dansportalen
Rosalinda och Romeo i Mats Eks Julia och Roleo.. Foto Gert Weigelt

Rosalinda (Daria Ivanova) och Romeo (Anthony Lomuljo) i Mats Eks Julia och Romeo. Foto Gert Weigelt

Mats Eks Julia & Romeo lovordas i USA

WASHINGTON: Kungliga balettens USA-turné inleddes på Kenndy Center i Washington D.C. och gick sedan vidare till Segerstrom Center i Los Angeles, Kalifornien.

Vi återger här några pressklipp:

Sarah L. Kaufmanlänk till annan webbplats skrivar i Washington Post:
Några utdrag:

En av de mest välkända tragedierna får ny kraft i en rörande och djärvt originell tolkning. Mats Eks version berättas på ett sätt som förmedlar känslan av renässansen men anknyter direkt till världen av idag.

I denna dystra värld är Mariko Kidas Julia den enda ljuspunkten. Vi ser henne först, klädd i gult, när hon hoppar runt som en valp och retas med amman.

Den sköra skönheten i ung kärlek är Eks främsta prestation här, men även det otäcka hatet som Ek skildrar med samma uppfinningsrikedom och omedelbarhet.
_ _ _

Hans (Eks) konst drar oss med, inte genom att få oss att tro, utan genom att få oss att känna, Genom att uttrycka längtan, motstånd, hjälplöshet – och förhoppningen om kärlek. Hopp är Eks slutord, liksom Shakespeares, och som också måste vara vårt.
_ _ _
Dansarna skördar många lovord överlag, men kanske främst Matiko Kida /Julia), Ana Laguna (Amman) och Jérôme Marchand (Mercutio).

Mariko Kida o Ana Laguna i Julia och Romeo. Foto Gert Weigelt

Mariko Kida (Julia) och Ana Laguna (Amman) i Julia och Romeo. Foto Gert Weigelt


Carolyn Keleman skriver i DC Metro bland annat:
Några utdrag:

Heder till svenskarna som ger oss en provocerande tolkning av en berättelse berättad ur en kvinnas synpunkt – med betoningen på Julia som kommer före Romeo i titeln.
– – –

I Eks tolkning exploderar berättelsen av ohämmad passion och virtuos dans, mer filmiskt i sin urbana inramning av rörliga barrikader, motoriserade mopeder och kostymer som hämtade direkt ur Baz Lurmanns film från 1996, uppdaterade till en hip, modern förort till Verona.

Båda dessa verk når en publik inställd på fantastiska upplevelser och häftigt nyskapande rörelse, Med ett ord, gårdagens föreställning lämnade oss häpet gapande, men längtande efter mer.
– – –
Bland dansarna nämner hon bland annat:
Mariko Kidas livfulla Julia, Ana Lagunas varma sympatiska karaktär och ömhet mot sin protegë och hennes fräcka drift med Romeos båda vänner, som uppenbarligen finner det helt OK.

Nadja Sellrup sätter sin dynaniska stämpel på mamman och Andrey Leonovitchs självsäkra och oklanderliga dans imponerar på kvinnor i min ålder.
– – –
Pianisten Bengt-Åke Lundin var övertygande, speciellt i Tjajkovskijs fängslande Concerto No. 1 in B-Flat Minor, Op. 23.

Ajö
20 juni 2016

NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

twitter
Instagram
Instagram

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats