Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Vadstena 2016 Nina i närbild. Foto Markus Gårder

Saara Ravala i titelrollen som Nina. Foto Markus Gåder

Opera med hjärta och hjärna

VADSTENA: Sommarsäsongens föreställning Kär och galen med Vadstena-Akademien bestod av två innehållsmässigt sett mycket olikartade verk från det sena 1700-talet: operorna Nina och Comala.

Föreställningen är ett resultat av projektet 'Performing pre- modernity'. Där bedrivs, under fem år, parallellt konstnärlig och akademisk forskning, med stöd av Riksbankens jubileumsfond. Ämnet är att studera och åter uppföra musikdramatik från andra hälften av 1700-talet.


Projektet leds av två internationella auktoriteter: Magnus Tessing Schneider, fil. dr. i teatervetenskap vid Stockholms universitet och, som musikalisk ledare, den briljante Mark Tatlow, dirigent och nu gästprofessor vid projektet.

De två timslånga operorna var inget mindre än konstnärliga uppenbarelser. Den dramatiska (med lyckligt slut) Nina eller Den af kärlek svagsinta, med musik av Giovanni Paisiello (1789) samsades förträffligt med dramatiska och tragiska Comala, med musik av Pietro Morandi (1780).

Operorna sjöngs på italienska. Tack vare en diskret textmaskin kunde åskådaren konstant följa innehållet.

Nina med ensemble. Foto Markus Gårder

Saara Ravala med ensemble i Nina. Foto Markus Gårder

Starka känslostormar av saknad och återseende

I Nina är medlidande ett genomgående grundmotiv. Den stackars huvudpersonen tror att den älskade avlidit. Därför har hon mist förståndet och försjunkit i sin egen värld. Men hennes goda hjärta är det inget fel på: hon är vänlig mot de fattiga.

Nina inleder varje dag med förhoppningen att den älskade skall återkomma. Dagen slutar dock med att hon åter försjunker i apati. I känsloskiftningarna visar sångarna i kören aktiv medkänsla.

När den älskade till slut en dag dyker upp återkommer Nina till verkligheten. Slutsång: "Kärleken är medlidandets barn".

Hanna Fritxson som Comala. Foto Markus Gårder

Hanna Fritxson som Comala. Foto Markus Gårder


I Comala blir huvudpersonen (en gestalt från keltisk sägen) lurad att tro att den älskade dött i strid. När han så återkommer blir känslostormarna för kraftiga och Comalas hjärta brister. Om man så vill: en död i glädje.

Nina spelades med framgång långt in på 1800-talet. Comala har veterligen inte spelats sedan 1780. Operorna förtjänar mer än väl att åter spelas, både som helheter och enskilda konsertstycken.

Konstnärlig gestaltning

För bröllopssalen i Vadstena slott hade Ann-Margret Fyregård skapat en dynamisk scenografi. Den gav spelplatser i många nivåer och inramade orkestern (hela 23 personer), som var placerad i något så ytterligt ovanligt som en cirkel för stråkar och en för blåsare.

Föreställningen var också en praktisk undersökning i musikaliskt samarbete – utan dirigent! Mark Tatlow satt stilla i en liten nisch. Musiker och sångare (välutbildade yngre) fick i stället praktisera ömsesidig uppmärksamhet, hela tiden.

För regin svarade den italienska rörelse- och dansspecialisten Deda Cristina Colonna. Hon fyllde spelplatsens möjligheter med dynamisk aktion. Sångarna i den niohövdade kören framstod till och med som individuella artister.

Kort sagt: Detta var en föreställning som i alla avseenden var i detalj genomarbetad.

Vadstena 2016 scenbild

Kär och Galen i Vadstena slott, scenbild med orkestern i förgrunden. Foto Markus Gårder


Föreläsningar
I samband med föreställningarna organiserades en dag ett högintressant, internationellt symposium med specialister från Danmark, Italien, Storbritannien och Tyskland, plus en mångkunnig panel. Lyssnaren blev både klokare och gladare.

Peter Bohlin
18 aug 2016

 

BAKGRUND
Internationella Vadstena-Akademien startades 1964 av sångpedagogen Ingrid Maria Rappe. Det främsta syftet är att vidareutbilda unga artister i början av sina karriärer genom att ge stöd av framstående yrkesutövare och mer tid för reflektioner än i traditionell operaproduktion.

På Akademien framförs enbart operor som ingen annan spelar – bortglömda eller nyskrivna. För den äldre repertoaren är forskningsinsatser avgörande.

Nils Spangenberg, konstnärlig ledare sedan 2001 och verksamhetschef sedan 2009, tilldelades 2014 Konungens medalj för värdefulla insatser för svenskt musikliv.
Förra året belönades han med Föreningen Svenska Tonsättares pris "Musikens Möjliggörare". Dansportalen gratulerar i efterhand.

Skånes Dansteater
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...
  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision