A WEB MAGAZINE ABOUT DANCE – EST. 1995

Dansportalen
Gteborgsoperan Katrín Hall. Foto Tilo Stengel

Katrín Hall. Foto Tilo Stengel

Allt handlar om kärlek till dansen

GÖTEBORG: Sedan augusti 2016 är isländska Katrín Hall konstnärlig ledare för GöteborgsOperans Danskompani.

Dansportalen träffade Katrín Hall för att få en närmare presentation.

"GöteborgsOperans Danskompani anses vara ett av Europas ledande moderna danskompanier. Det är så spännande att ta över. Jag känner mig välkommen och ser fram emot allt det nya vi ska åstadkomma tillsammans", säger Katrín Hall.

 

GO_Kosak av Alan Lucien Øyen 2016, Foto Mats Bäcker

Dorotea Saykaly, och Lee-Yuan Tu i Kodak av Alan Lucien Øyen – ingår i föreställningen Icon (2016-17). Foto Mats Bäcker

 
Katrín berättar vidare: "Jag var konstnärlig ledare för Islands danskompani, Íslenski dansflokkurinn, i 15 år, tills för fyra år sedan. Därefter arbetade jag som frilans, och då mest med att skapa koreografier för moderna danskompanier i Europa, till exempel för Norrdans i Sverige och för kompanier i Tyskland, Österrike och även i USA. Jag har också suttit i juryn för koreografitävlingen i Hannover och arbetat som gästlärare i flera internationella danskompanier.

En dag fick jag ett mejl om att tjänsten som konstnärlig ledare för GöteborgsOperans Danskompani var ledig, vilket uppmuntrade mig till att söka platsen.

Jag har gjort en mängd olika saker och samlat på mig viktiga erfarenheter. Förutom ovanstående har jag också arbetat som producent och jurymedlem för en dansshow för isländsk tv. Min strävan har hela tiden varit att öka medvetenheten om dans på Island.

GbgO Hair 2016. Foto Mats Bäcker

Även i GöteborgsOperans musikaler dansas det, här en bild ur Hair (2016-17). Foto Mats Bäcker


I min generation var det fortfarande vanligt att börja med att träna klassisk balett – nu är det inte lika vanligt. Jag började som nioåring och gick igenom den traditionella balettskolan men tåspets och det hela. När jag sedan blev dansare i Íslenski dansflokkurinn, vid 18-års ålder, tacklade vi alla sorters dans – vi var det nationella och enda danskompaniet på Island. Vi var tvungna att vara lika bra på klassisk balett som modern dans.

Sedan flyttade jag till Tyskland och blev solodansare i Tanzforum vid Oper Der stadt Köln, ett uteslutande modernt kompani. Jag stannade där i 8-9 år och sedan flyttade jag hem till Island och blev konstnärlig ledare för Íslenski dansflokkurinn. Jag hade en mycket klar vision för kompaniet. Under min frånvaro hade det blivit ett mer neoklassiskt kompani, vilket jag ansåg vara helt fel riktning.

Jag tog mig an jobbet under förutsättning att vi uteslutande skulle vara ett modernt danskompani, vilket stöddes av styrelsen och av kulturministeriet – ett verkligt modigt drag på den tiden. Vi var ganska få dansare från början men kunde växa med upp till 16 dansare beroende på produktion.

Min intention var även att göra kompaniet mer synligt och ge det en mer internationell profil. Vi lyckades, kompaniet åkte på flera turnéer och fick ett gott, internationellt rykte.

Ur Kosak i föreställningen Icon på GöteborgsOperan. Koreografi: Alan Lucien Øyen. Foto Mats Bäcker

Waldean Nelson, Fan Luo och Jonathan Savage i Kodak som inbår i Icon på GöteborgsOperan (2016-17). Kor: Alan Lucien Øyen. Foto Mats Bäcker

 
Jag är mycket hedrad över uppdraget och utmaningen att få leda GöteborgsOperans Danskompani, ett av de främsta moderna danskompanierna i Europa. Jag vill bygga vidare på danskompaniets goda rykte och långsamt utveckla det med mina egna kryddor och min egen signatur.

Publiken, den svenska såväl som det internationella, kommer att få uppleva en skiftande repertoar, en kombination av internationellt välkända och etablerade koreografer, och nya, spännande talanger – med inslag av överraskningar.

Jag kommer också att fokusera på specialskriven musik, samarbeten och inflätade konstformer. GöteborgsOperans Danskompani är en diamant som ska ge den nordiska såväl som den internationella dansscenen näring."

Innevarande säsong, 2016/2017, är dock lagd av Katrìn Halls företrädare, Adolphe Binder. Under Binders ledning bar varje danssäsong ett tema, som genom en intrikat röd tråd ledde från Hemland & riskzoner (2012/2013) till säsongens tema: Ikoner och ikonoklasm – ikoners uppgång och fall.

"Våra konstnärliga visioner är väldigt lika varandra, men jag har valt att inte fortsätta arbeta med teman, som Adolphe. Det är intressant, jag har en säsong framför mig som jag inte har själv har lagt, men som jag ändå kan ställa mig bakom till hundra procent. Det skulle kunna vara jag som gjort den.

Kombinationen av mästerliga koreografer som har arbetat med kompaniet förut, och som jag själv också har arbetat med och presenterat på Island, och nykomlingar som aldrig varit här förut, är utmärkt."

GöteborgsOperan, Icon. Ekaterina Shushakova och Nicola Leahey i Icon. Foto  Mats Bäcker

Ekaterina Shushakova och Nicola Leahey i Sidi Larbi Cherkaouis Icon (2016-17). Foto Mats Bäcker

 
Det är helt avgörande för mig att verka i en inspirerande och kreativ atmosfär, där kommunikationen fungerar. Ömsesidig respekt och tillit är viktigt. Alla har rätt till sin röst. Jag gillar starka individer och artister med starka åsikter som inte är rädda för att uttrycka sig och lyfta kritik, så länge den är konstruktiv.

Starka individer skapar en stark grupp och det är viktigt att vi alla är med på samma skepp och seglar i samma riktning. Den här konstformen ställer så höga krav på individen och kräver en hel del uppoffringar, samtidigt som den rymmer så mycket passion. Ingen jobbar med det här för pengarnas skull, det kan vi vara på det klara med. Allt handlar om kärlek till dansen som konstform", avslutar Katrín Hall.

Anders Jörlén
5 dec 2016

NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

twitter
Instagram
Instagram

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats