A WEB MAGAZINE ABOUT DANCE – EST. 1995

Dansportalen
Egerbladh , Som i en dröm. foto Micke Sandström

Som i en dröm. Fr.v. Crister Olsson, Emelie Wallberg, Eli Ingvarsson och Lindy Larsson. Foto Micke Sandström

Dämpat, dynamiskt, innehållsrikt, omistligt

UPPSALA: Som en skimrande juvel är andra akten i Birgitta Egerbladhs dansteaterföreställniung Som i en dröm på Uppsala Stadsteater.

Till den grad är akten full av gott humör, lustigheter, överraskningar, dans och nya variationer på det eviga ämnet kvinnligt – manligt.

Som i en dröm. Ensemble. Foto  Micke Sandström

Som i en dröm. Ensemble. Foto Micke Sandström


Andra akten börjar bra med applåder och skratt inför öppen ridå. Ensemblens fem damer är skrudade i vackra, enfärgade långa klänningar och skor med ordentliga klackar. De fem herrarna bär svarta kostymer och skor och vita skjortor.

Det är också i andra akten som de agerande brister ut i dans till härliga musikstycken med doft av 50/60-tal: rumba, cha-cha-cha, blues, foxtrot och tango. Just tangon, med fem par dansandes till den ljuvt nostalgiska Poema (komponerad redan 1925!), med sång av Francisco Canaro, var för mig föreställningens koreografiska höjdpunkt.

Som ofta i genren dansteater är det i Som i en dröm inte fråga om en sammanhållen berättelse, utan snarare om en grundton: möten och missförstånd människor emellan. I föreställningen samsas och kontrasterar texter (ibland fragment) av femton författare.

En rad som fastnade i mitt minne var "Du hade stört smärtans landvinningar". När jag googlade upptäckte jag att raden ingår i en dikt av Bruno K. Öijer. Den börjar "Du fick aldrig veta att när du rest satt jag kvar". Jag ber: läs den! Men gör ungefär som gestalterna i föreställningen: de tvekar och tvivlar ofta men slutar inte hoppas.

Först när detta skrivs har jag upptäckt att Birgitta Egerbladh 2013 utsågs till hedersdoktor i Humanistiska fakulteten vid Umeå universitet. Tillåt mig hurra post festum.

Som i en dröm. Bashkim Neziraj och Lindy Larsson. Foto Micke Sandström

Som i en dröm. Bashkim Neziraj och Lindy Larsson. Foto Micke Sandström


Av föreställningens medverkande har jag tidigare sett enbart Lindy Larsson. Han är ett fenomen. Exempel: I en kort entré bara går han tvärs över scenen och tillbaka, i grön lång klänning och höga klackar. I ena handen bär han en lampa. Det är allt. Men han fångar den förundrade åskådarens öga och praktiserar en bakåtlutad gångstil där . .. Nej: Kan inte beskrivas, måste upplevas.

De övriga nio agerande har alla sina stora stunder. Emelie Wallberg hanterar kreativt ett par svarta strumpbyxor som inte vill lämna fötterna. Logi Tulinius försöker lära sig cykla enhjuling och återkommer senare stolt sittande i en trampfåtölj.

Som i en dröm. Eli Ingvarsson. Foto Micke Sandström

Eli Ingvarsson i Som i en dröm.. Foto Micke Sandström


Så långt om andra akten. Den första gjorde mig först förbryllad. En upptakt? Väl lång som sådan. En kontrast? Onekligen. Kanske bäst så här: I första akten presenteras ett desillusionerat förhållningssätt, med de agerande i tvådelade vardagskläder i dämpad färgskala. I andra akten är svaren inte nödvändigtvis tydligare ("Det är inte så lätt alltid"), men andan är av det slag som inte låter sig nedslås.

Nog behöver vi i dessa faktaförnekandets dagar allt vi kan få av livsbejakande tro, hopp och skönhet. Därför är detta innehållsrika dansteaterstycke av Birgitta Egerbladh omistligt.

Filosofen har uttryckt det så här: Skillnaden mellan en optimist och en pesssimist är att optimisten har roligt under tiden.

Emilie Wallberg, Bianca Cryzeiro och Mikaela Ramel i Som i en Dröm. Foto Micke Sadström

Emelie Wallberg, Bianca Cruzeiro och Mikaela Ramel i Som i en Dröm. Foto Micke Sadström

Peter Bohlin
14 feb 2017


Produktionsfakta:

Regi och koreografi: Birgitta Egerbladh
Dramaturg: Marie Persson Hedenius
Scenografi och kostym: Katrin Brännström
Ljus: Mats Öhlin

Medverkande:
Bianca Cruzeiro, Eli Ingvarsson, Tytte Johnsson, Lindy Larsson, Åsa Forsblad Morisse, Bashkim Neziraj, Crister Olsson, Mikaela Ramel, Logi Tulinius och
Emelie Wallberg.

Texter ur:
Jeanne d ‘Arc av George Bernard Shaw
Istället för hiphop av Daniel Boyacioglu
Kris av Karin Boye
Dikt av Elmer Diktonius
Sång av Allan Edwall
Yerma och Canciones av Federico García Lorca
Bara dårar rusar in av Håkan Hellström
Ett dockhem av Henrik Ibsen
Psykos kl 4.48 av Sarah Kane
Gröngölingen är på väg av Barbro Lindgren
Nära det vilda hjärtat av Clarice Lispector
Idlaflickorna, Lugn bara lugn och Hej då, ha det så bra! av Kristina Lugn
Natten är dagens mor och Modet att döda av Lars Norén
Håll mig hårt av Suzanne Osten och Siv Widerberg
Romeo och Julia samt Hamlet av William Shakespeare
Ett drömspel, Dödsdansen och Fröken Julie av August Strindberg
Tre systrar och Måsen av Anton Tjechov
Orlando av Virginia Woolf
Dikter av Sonja Åkesson
Svart som silver, Det förlorade ordet, och Dimman av allt av Bruno K. Öijer

Musik:
av Birgitta Egerbladh, Nils Frahm ocgh David Darling
samt i akt 1:
Rainfall av Michael Jones
Music for 18 musicians av Steve Reich
Kiss me honey med Shirley Bassey
Nocture (Chopin) spelad av Daniel Barenboim
Something's coming av Vic Damone

I akt 2
Sway med Dean Martin
Cha cha cha D'amour med Dean Martin
Birgittas låt
Buenos Noches Mi Amour med Jack Hansen And His Orchestra
Blues In My Heart med John Buzoun Trio
Poema med Francisco Canaro
Purcell
Sometimes med Goldmund

NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

twitter
Instagram
Instagram

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats