A WEB MAGAZINE ABOUT DANCE – EST. 1995

Dansportalen
DKT Ballet de Luxe. Alban Lendorf. Foto Costin Radu

Alban Lendorf. Foto Costin Radu, Den Kongelige Ballet

Tre ess i Köpenhamn: Corpus, Kompagni B och Den Kongelige Ballet

KÖPENHAMN: Likt vår svenska grupp Stockholm 59°North har Köpenhamn en grupp dansare som gör egna föreställningar vid sidan av arbetet som dansare i den fasta ensemblen.

I Danmark heter den Corpus och leds av dansarna Esther Lee Wilkinson och Tim Matiakis. Dessutom finns ungdomskompaniet Kompagni B, som består av elever vid Det Kongelige Teaters Balletskole. Den Kongelige Ballet fullbordar trion med sina förnämliga solister.

Corous DKT Interpassivities. Foto DKT

Ur Interpassivities med gruppen Corpus. Foto Det Kongelige Teater


Alla tre hade premiär på två dagar den 21 till 22 mars. Först ut var Corpus med föreställningen Interpassivities, skapad för den historiska Kongelige Teatern av den visuelle konstnären Jesper Just.

Som publik hänvisas man till sceningången och lotsas via lastintaget för kulisser till kulisshissen. När vi når scennivån leds vi in i Sal A, som utgör en sidoscen till den stora scenen.

Rummet är inklätt med ljusgrå väggar och golv och vi sprider oss i det tomma rummet. Så småningom börjar en del ta av sig överdragskläderna och det visar sig att de sex dansarna finns mitt ibland oss. En efter en börjar de röra sig i koreografiska former, ensamma eller i par och grupper.

Som publik anpassar man sig så att de får utrymme att röra sig fritt. Vi befinner oss mitt i föreställningen som även kompletteras med projektioner runt väggarna.

Efter en stund framgår det att det även finns fyra polska scenarbetare bland oss. De börjar systematiskt att lyfta upp och omplacera de kvadratiska och rektangulära element som utgör golvet.

Hela tiden får dansare och publik flytta sig för att lämna plats. Elementen staplas till pyramider och plattformar där både dansare och publik får tränga ihop sig. Det uppstår en intimitet mellan oss alla.

Som upplevelse erfar man att vi alla är i samma situation. Vi måste finna en egen plats att vara på när allt förändras. Omständigheterna involverar alla. Jag uppfattar det som en symbol för livet där ingen är en egen ö. Alla är beroende av omgivningen och dess förutsättningar.

Dansarna är tätt intill oss, vi känner deras andetag och värmen från deras kroppar. Efter någon timme är allting på plats igen och vi tar hissen ner till verkligheten.

Den Kongelige Ballet. Kompagni B. Elever vid Balletskolen

Det Kngelige Teaters Balletskole gör en föreställning av, med och för barn. Foto Den Kongelige Ballet


Morgonen därpå hamnar vi i en svärm av förväntansfulla och uppspelta skolelever, som kommit för att uppleva en Frokost med Bournonville. Eleverna i klasserna 7 till 9 vid Det Kongelige Teaters Ballettskole har bildat en grupp under namnet Kompagni B, ett initiativ, som ska utveckla balett som konstform och den kommande generationen av balettdansare vid Den Kongelige Ballet.

De intar den stora scenen inför en salong fullsatt med förväntansfulla barn och ungdomar och framför en sprudlande, lekfull och variationsrik föreställning med stor entusiasm och hög danskvalitet. Såväl klassiska solon och grupper som nyskapade dansinslag ingår.

Allt har de arbetat fram själva under ledning av kompaniets konstnärlige ledare, Ann Crosset, inklusive ett par utdrag ur Bournonville-baletterna Kermessen i Brügge och Et folkesagn. En härlig, underhållande och talangfull kavalkad av seriös dans och glada upptåg. Hela salongen fylls av publikens glädjerop.

Så till den stora premiären på Ballet de Luxe – en presentation av den klassiska balettens historik som, helt naturligt i Köpenhamn, börjar med Auguste Bournonville (1805–1879), den fransksvenske koreograflegendaren.

Hans franske far Antoine var balettmästare vid Operan i Stockholm och modern var svenska. Föreställningen går sedan vidare via de historiska klassikerna Coppelia och Svansjön till arvtagarna och förnyarna George Balanchine och John Neumeier.

En skara förnämliga stjärndansare, både mer erfarna och unga och lovande, träder fram i pas de deuxer och gruppdanser. Kvalitén är, som väntat hos den danska baletten, mycket hög med fina insatser av alla solister. Det är svårt att peka ut några enskilda dansare.

D Kongelige Ballet, Ballet de Luxe. Foto Costin Radu

Balanchines Theme and Variations ingår i Ballet de Luxe. Foto Costin Radu Den Kongelige Ballet


Föreställningen avslutas med Balanchines mästerliga Theme and Variations. Den danska baletten har ett starkt förhållande till Balanchine, som bodde en tid i staden, när hans hustru vårdades på sjukhus där.

En rad danska solister har också verkat vid Balanchines eget kompani New York City Ballet, med nuvarande ledaren Peter Martins och ledaren för Den Kongelige Ballet, Nikolaj Hübbe, i spetsen.

Anders Jörlén
24 april 2017

NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

twitter
Instagram
Instagram

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats