Dansportalen
Madeleine Onne

Madeleine Onne är ny konstnärlig chef för Finlands Nationalopera och -balett. Foto Mirka Kleemola

Madeleine Onne: Jag vill att den lojala publiken ska känna sig hemma och den nya välkommen

HOUSTON/HELSINGFORS: Madeleine Onne har utnämnts till ny konstnärlig chef för Finlands nationalbalett från hösten 2018. Styrelsen för Finlands nationalopera och -balett fattade beslut om utnämningen sedan balettens personalgrupper enhälligt förordat förslaget.

Vilket var det främsta skälet att du valt att lämna Houston efter ett år och flytta till Helsingfors?

Finlands Nationalopera och -balett är svårt att motstå. Bara det att balett finns med i husets namn är inspirerande. 82 dansare och 13 i ungdomskompaniet och en egen balettskola. Det öppnar för så många spännande möjligheter! Och så är det närmare min mamma som inte blir yngre.

Tänker du bosätta dig i Helsingfors eller pendla från Stockholm?

Vi flyttar till Helsingfors. Men vi är ju i Stockholm på somrarna. Och nu får jag längre semester än i USA...

Vad blir din första/största utmaning med ett nytt kompani?

Att hitta en repertoar som utvecklar, stimulerar och inspirerar både dansare och publiken – och att hålla så många dansare sysselsatta!

Kenneth Greve har ju hållit sig rätt traditionellt till klassiska baletter i nyuppsättning – flera i hans egen koreografi – och moderna koreografer – ofta inhemska – för den nutida dansen.

Har du någon särskild linje du vill följa?

Om dansare har utbildats i klassisk balett i 9 år så tycker jag man ska ha den tekniken som bas. Hålla en god blandning av gammalt och nytt, klassiskt och mera "modernt” vad nu det är – vi lägger alla olika värdering i den benämningen.

Jag vill att den lojala publiken ska känna sig hemma och den nya välkommen, så det gäller att hitta en bra balans och bredd. Jag koreograferar ju inte själv så jag är ständigt på jakt efter nya spännande projekt och förmågor.

Koreografi/stil? Har du några favoritkoreografer på gång?

Nej men jag är ”allätare” med min historia i Sverige/Europa/Hong Kong/Kina/Australien och nu USA.

Hur tänker du kring tungviktare som Svansjön–Törnrosa–Nötknäpparen–Don Quijote o.s.v.

Måste finnas på repertoaren. De är så krävande för kåren att man inte kan vara utan det vanan – att röra sig och andas som en person även om man är 24 på scenen. Men det får ju inte bara bli den typen av baletter då blir teatern ett museum och det är allt annat än hur jag ser på dagens operahus!

Finland har ju ett större utbyte än Sverige med Ryssland med festivaler och gästkoreografer och gästspel?

Spännande! Ett av de få områden jag inte utforskat tillräckligt.

Vart går dina tankar när det gäller övrigt internationellt samarbete?

Världen är balettens arbetsområde. Det finns inga gränser :)

Vad tror du om samarbete/utbyte med Stockholm?

Jag har inte tillträtt än och i Stockholm är chefen ny...

Men det är klart att det vore kul. Det är dock enklare att göra samproduktion med Oslo då scenen är mera lik Finlands i proportioner. Ingrid Lorentzen är ju nominerad till årets bästa balettchef av Dance Europe, det vore kul att hitta på något med henne!

Gästspel i och från Europa? Sverige?

Kostar pengar. Hittar man sponsorer så är det självklart intressant.

Rent allmänt vad ser du som din främsta uppgift i Helsingfors?

Inspirera och fortsätta utveckla och bygga på tidigare chefers framgångar.

Vill du själv formulera dina föresatser inför flytten?

Jag är rätt omtumlad efter att ha rest som en pingpongboll mellan Houston och Helsingfors de senaste veckorna.

Nu ska jag ”landa” och använda tiden att hitta på spännande projekt. Jag känner mig oerhört privilegierad att få fortsätta jobba med min passion och på en sådan fantastisk teater fylld med varma välkomnande experter på varje avdelning.

Anders Jörlén

16 okt 2017

NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats