Dansportalen
ProDance1

Eun-Ji Ha och Michal Krčmář i Giselle. Foto Susanna Reitamo

Mansdansen i huvudrollen vid Pro Dance-Galan

HELSINGFORS: Den årligen återkommande Pro Dance-galan firades söndag 11 mars på Alexandersteatern med uppträdande av professionella dansare och unga förmågor, så också denna gång.

Arrangör är Föreningen Pro Dance vars huvudsyfte är att vid denna gala årligen dela ut stipendier till konstnärer inom dansen. Man strävar efter att främja dansarnas och aktörernas inom dansen förutsättningar att kunna utveckla sig, och att känna att arbetet inom dansen är viktigt. Samtidigt får publiken möjlighet att njuta av danskonst.

ProDance2

Konsta Roos i Alis variation. Foto Susanna Reitamo

Föreningens medlemmar kan även delta i gemensamma aktiviteter såsom att följa repetitioner och delta i resor. Förra hösten gjorde man till exempel en balettresa till Tallinn med syfte att bland annat se baletten Giselle vid nationaloperan Estoniateatern.

Årets gala hade som tema den dansande Mannen, och många fina representanter för manlig dans hade man kunnat engagera till galan – trots att många arrangörer under samma veckoslut tävlade om artisterna. Till exempel gästspelade Nationalbaletten långt borta i norr, i Rovaniemi.

Inleda fick numret Ollaanko kavereita? (Ska vi vara kompisar?) av StepUp Schools streetdansare. Gruppen bestod av 17 ivriga pojkar och flickor i åldern 9-11 år, fulla av dansenergi – som sig bör – i Sarppa Seppänens och Teemu Korjuslommis koreografi.

Teemu Tainio och Antti Keinänen hade tillsammans koreograferat en stark, energisk duett: Sinulle (För Dig), som dansades av dessa karismatiska konstnärer vid Nationalbaletten med glans och stort engagemang, riktig mansenergi här.

Det hade också de små pojkarna från operabalettskolan i Soturit (Soldaterna) av Satu Soldán, och StepUp-skolans åtta Urban Dancers i sin Case av Sebastian Wennström. Teemu Tainio var även konferencier tillsammans med redaktör Liisa Vihmanen, vilka på ett ledigt och personligt sätt ledde åskådarna fram till dansvärldens intressanta cirklar.

ProDance3

Soturit - operabalettskolans pojkar. Foto Susanna Reitamo

Konsta Roos, numera dansare vid National-baletten, uppträdde i Alis variation ur Le Corsaire på ett angenämt och elegant sätt. I Emrecan Tanis Past Leaves framträdde Colin Jacobs från operabalettskolan – ledigt och vigt. Denne begåvade unge man skall senare under året inleda dansstudier i Dresden.

Damerna var inte sämre. Deras energi och dansglädje i numren Neljän Suora, Quartet och Kuohu (se Dansportalens artikel om Den Nationella Baletttävlingen 2018) var beundransvärd.

Esbo dansinstituts vackra älvor i Kati Nyyssönens Keijut niityllä (Älvorna på ängen) och Chopinin valssi (Chopins vals) av Jane Spackman från Helsingfors dansinstitut var även de inbjudna att visa sig vid denna gala.

Operabalettskolans Ellen Mäkelä visade stark närvaro och säker teknik i sin variation ur Törnrosa, och var en av dem som belönades med stipendium lite senare. – Listan över alla stipendiater finns allra nederst.

Operans Maria Alatalo och Annastiina Kekäläinen hade innovativt skapat nya dräkter i svart, guld och gult av materiel taget från gamla dräkter: detta enkom för detta framträdande i favoritnumret: Fandango ur Don Quijote. De gamla dräkterna hade visat sig vara utslitna och gick inte mera att använda, och de nya inför den kommande nypremiären hade inte ännu sytts färdigt.

ProDance4

Susmita Meyer-Rochow och Jouka Valkama i Saarrettu Huone av J V. Foto Susanna Reitamo



I dessa dräkter och på grund av den välövade dansen (av Laura Vilhonen) blev det ett stiligt inslag med fyra par denna gång. Erfarna Tiina Myllymäki drog blickarna till sig i spetsen av den övriga gruppen: Samuel Haramo, Aapo Kokkonen, Katariina Luukas, Ella Puurtinen, Konsta Roos, Juho Suominen och Malla Ylöniemi.

Nationalbalettens dansare Jouka Valkama hade skapat en duett med namnet Saarrettu Huone (Det Inringade Rummet) där han själv tillsammans med partnern Susmita Meyer-Rochow skapade en stämning som höll oss intresserade av hur parrelationen utvecklas. I slutet gick kvinnan och mannen åt olika håll.

För att fira grannlandet Estlands 100-åriga självständighet hade föreningen inviterat två meriterade och för många finländska operabesökare kända solistdansare från Estniska Nationalbaletten: Luana Georg och Sergej Upkin. Luana hade till allas vår glädje möjligheten att komma över Finska viken till Helsingfors och även uppträda för oss. Sergej däremot släpptes inte iväg på grund av repetitioner inför en kommande premiär i hemstaden Tallinn.

ProDance5

Luana Georg som Giselle. Foto Susanna Reitamo

Med Luana Georg fick publiken en välkommen och mycket professionell fläkt från Tallinn. Hon levde sig fint in i den unga flickan Giselles sinnelag och framstod på scenen faktiskt som en ung flicka med drömmar om den tilltänkta brudgummen. Gärna hade vi även sett ett helt pas de deux med långvariga partnern Sergej Upkin. Luana Georgs fräscha uppträdande med lätta steg kunde vi också efter pausen beundra i Gamzattis variation ur Bajadären, mycket njutbart även här.

Eun-Ji Ha och Michal Krčmář, båda étoiles vid Finlands Nationalbalett, fick avsluta kvällen efter stipendieutdelningen. De dansade mot varandra i en del av ett pas de deux ur andra akten i Giselle. Sköna att se på, proffsigt och underbart uppträdande.

För snabbt avlöpte denna kväll – kunde man tycka.

 

Stipendier utdelade av Pro Dance föreningen:

För livsgärning: Juhani Teräsvuori, danskonstnär

För dansare: Hanako Matsune, solistdansare vid Finska Nationalbaletten

Luana Georg, solistdansare vid Estlands nationalbalett

Sergej Upkin, solistdansare vid Estlands nationalbalett

För pedagoger: Juha Kirjonen och Christina Tuurna

För dansstuderande: Colin Jacobs och Isabella Nevanlinna, båda dansstuderande vid Balettläroanstalten vid Nationaloperan

Övriga stipendier:

Lucia Nifontova stipendium:
Dansarna vid Nationalbalettens ungdomsgrupp: Samuel Haramo, Aapo Kokkonen och Konsta Roos

Olli Vasa stipendium:

Oskari Kymäläinen, dansstuderande vid Balettläroanstaltens yrkesutbildning

Marianna Rumjantsevas stipendium:

Ellen Mäkelä, andra årets studerande vid Balettläroanstaltens yrkesutbildning

Erika Pastel, andra årets studerande vid Balettläroanstaltens yrkesutbildning

Mariinskin ystävät (Mariinskijvännerna) stipendium:

Marko Juusela, dansstuderande vid Vaganovaakademien i S:t Petersburg

Anita Jokela
9 april 2018

NorrDans
GöteborgsOperan
Dans i Nord

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats