Dansportalen
Odysseus 1

Ensemblen i Odysseus. Foto Bengt Wanselius

High-tech design möter krigare och antikens vapenkonst i Norrdans Odysseus

STOCKHOLM: Odysseus, en av de främsta och längsta av de antika grekiska myterna, omfattar de utdragna trojanska krigen fram till hjältens hemkomst till sin trogna Penelope efter alla prövningar på hans tioåriga hemresa.

Det är en fantastisk historia, återberättad i många bearbetningar, som har överlevt delvis på grund av att dessa hjältar delar de mycket mänskliga kvaliteterna mod och uppfinningskonst, lust och girighet.

Odysseus 2

Ur föreställningen Odysseus. Foto Bengt Wanselius

 Vår fascination för äventyrsthrillers har aldrig avtagit och produktionsteamet – scenografen Martin Chocholousek och kostymskaparen Kateřina Štefková – har utgått ifrån fascinationen för främmande världar där high tech kolliderar med forntida vapenkonst. En värld befolkad av krigare iklädda harnesk och masker, djurhudar och läder.

Detta område är vanligen förbehållet storfilmsproducenterna – en utmaning för en ensemble med endast åtta dansare och turnéförhållanden, men Norrdans har fantasi och talang i överflöd och framtrollar en kväll fylld av magi!

Föreställningen inleds på ett fascinerande sätt då koreografen, Lenka Vagnerová, bringar dansarna till akrobatikens höjder och djurskinnen bokstavligen flyger. Hon manövrerar skickligt den lilla ensemblen till konfrontation, attack och återsamling i nya formeringar, fulla av explosiv energi som får striden att leva inför våra ögon.

Odysseus 3

Odysseus. Foto Bengt Wanselius

Jakub Mędrzycki som Odysseus är i centrum en stor del av föreställningen med en kraftfull tolkning, men det här är ett ensembleverk där hela ensemblen ikläder sig en mängd roller och lämnar scenen endast för att byta kostymer.

Igenom hela föreställningen råder en väl avvägd timing, alternerande mellan äventyrens dunder och brak och flödande, samtida dans. Särskilt förtrollande är sirenernas omtumlande i vågorna. Här finns också en myckenhet av komik med en höjdpunkt då trollkvinnan Kirke, Claudia Fürnholzer, förvandlar Odysseus män till grymtande grisar.

Kakofonin av djuriska läten var munter och Viktor Konvalinka, begåvad med ett inbyggt sinne för det dråpliga, nästan stal föreställningen.

Uppfinningsrikedomen hos rekvisita och kostymer är förbluffande. När vindarna , som fängslats av guden Aeolus, släpps loss har moln av luftiga skira material koreograferats i formationer av de stridandes vapen här i form av lövblåsare.

Långa plastspön tjänar ett flertal syften samtidigt som de frambringar en rad märkliga musikaliska ljud. Kirkes kjol, skapad av slingor av gummiormar kompletterar hennes magiska krafter när de infångar och binder.

Allra mest fascinerande är skeppet. Odyssevs slänger en bunt plastspön på scengolvet och på några minuter binds dessa samman till ett fartyg: skelettet av ett väldigt skrov med sitt eget liv som vrider sig och vränger när besättningen manövrerar det fram mellan monstren, Skylla och Karybdis som senare, med hjälp av skum belysning pendlar mellan havsytan och undervattensläge.

Mest gripande var Penelopes, Veronica Pircher, långa sjal, som hon stickar vidare på ända tills hon igenkänner sin länge saknade make och deras återföreningsduett slutar med de båda älskande inlindade i dess hela längd.

Kompositören Tomáš Vychytil bygger upp en atmosfär av ljud och musik, som även inkluderar stycken av Zorbas dans, medan lotusätarna kalasar på fruktfaten.

Ett genialiskt arrangemang med inslag av bländande motljus, designat av Chocholousek tillsammans med Johan Bjellsäter, lägger en sista frodig touch till en mycket speciell teaterupplevelse.

Maggie Foyer

16 april 2018

Översättning Anders Jörlén

Odysseus 4

Jakub Mędrzycki som Odysseus. Foto Bengt Wanselius

Om Odysseus

Koreografi: Lenka Vagnerová

Scenografi: Martin Chocholousek

Musik: Tomáš Vychytil

Kotymdesign: Kateřina Štefková

Ljusdesign: Chocholousek och Johan Bjellsäter

Dansare: Tomáš Červinka, Claudia Fürnholzer, César García Steensen, Viktor Konvalinka, Jakub Mędrzycki, Hanna Nussbaumer, Anais Pensé och Verena Pircher.

 

 

Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats