Dansportalen
KiraHilli1

Kira Hilli. Foto Mirka Kleemola

Ung finsk dansare "lyckligt lottad att ha fått chansen"

HELSINGFORS: Kira Hilli, 18 år, håller snart på att avsluta sina studier och ska kommande höst börja vid Hollands Nationalbalett [Het Nationale Ballet] i Amsterdam.

Kira ska avlägga dansarexamen i sommar vid Hochschule für Musik und Theater i München och blir samtidigt även kandidat i konst.

Jag sitter på ett café i Helsingfors med Kira, hon ser mycket fräsch ut trots att hon har bakom sig många auditions – tillställningar där dansare söker jobb på danskompanier.

Kira Hilli Adam & Eva

Kira Hilli och Philip Hedges, Adam & Eva, koreograf Kirill Melnikov, Prinzregententheater 2017. Foto Charles Tandy


Kan du berätta hur du började att dansa?

Jag var mycket tidigt intresserad av dans och uppträdande, och började dansa i en grupp när jag var tre år. Vid sex års ålder blev jag vald till Helsingin Tanssiopistos (Helsingfors dansinstitut) specialundervisningslinje.

Vid fyllda tolv år fick jag börja dansa för Maj-Lis Rajala, en legendarisk pedagog och före detta premiärdansare vid Finska Nationaloperan.

Efter att ha vunnit första pris för juniorer i Stora Daldansen i Falun 2015, beslöt jag att det var dags att fortsätta dansstudierna utomlands. Jag inledde studierna samma höst i München och då var jag 15.

Kira Hilli Mirka

Kira Hilli. Foto Mirka Kleemola

Hur kom det sig att du valde studierna i München, och hur klarade du det – du var ju bara en tonåring och ensam i en stor stad där du i början inte kände någon?

Hochschule für Musik und Theater var bästa alternativet eftersom det även var möjligt att avlägga Bachelor of Arts-examen utöver dansarexamen. Till en början var det förstås ganska svårt – ett stort hopp till något helt nytt. Det var hemlängtan och långa och arbetsfyllda dagar, och dessutom fanns det praktiska problem – men allt löste sig.

Jag fick hjälp av mamma, pappa och mormor [som är Tuula Källström och var dansare och repetitör vid Nationalbaletten i Helsingfors]. Även min storebror och lillebror har stöttat mig. På kvällarna gällde det att studera tyska då universiteten i Tyskland har krav på språkkunskaper. Därtill skulle jag avlägga gymnasiekurser i Finland.

Verkligen tufft! Kan du berätta närmare om högskolan?

Vi har utöver danstekniker i klassisk balett, modernt, karaktärsdans m m många teoretiska ämnen som danshistoria, musikteori, den klassiska dansens teori och dansmedicin. Studierna i balett är baserade på Vaganova-metodiken vilken jag personligen känner att den passar mig.

Lärarna då?

Vi studerande hade stor respekt för dem, och tilltalade dem vördnadsfullt. I klassisk balett har mina lärare varit t ex professorerna Natalia Hoffman-Sitnikova, Kirill Melnikov och Jan Broeckx, i karaktärsdanser och skådespeleri Dmitri Sokolov, och i modern dans David Russo.

Vi fick också psykisk rådgivning, alla blir inte dansare och man skall vara förberedd för det. Vi studenter har delvis varit ganska sammansvetsade. Efter första året klarade inte alla uppdansningsexamen – de årliga proven för att få gå vidare till nästa årskurs. Det och den hårda konkurrensen har i sin tur betytt att vänner kommit och gått. Man tävlar ju om lärarnas uppmärksamhet och hoppas få roller i föreställningar.

Hinner du med något annat utanför skolan?

Jag har hittat vänner även utanför skolan. Vi träffas för att äta tillsammans och går på picnic i Englischer Garten, besöker förstås också dansklubbar för att koppla av.

Kira Hilli Gala

Kira Hilli, Speaking in Tongues, koreograf Stanislav Belyaevsky, Gala, Krakow 2017. Foto Ewa Krasucka


Ni har haft rätt mycket scenisk verksamhet?

Stämmer. Under två års tid har vi uppträtt mycket. Vi har dansat variationer och har haft dansteaterverksamhet, det har varit mycket mångsidigt. Vi har gjort mycket ny koreografi: personligen tycker jag att Peter und der Wulf (Peter och vargen) som har sin premiär i början av sommaren vid Prinzregententheater är intressant. Den neoklassiska koreografin till Prokofjevs musik är av Kinsun Chan från Kina. Själv spelar och dansar jag rollen som Katten.

Hur många uppskattar du har fått jobb som dansare?

Uppskattningsvis tre-fyra av oss som blir färdiga nu.

Kiri Carmen

Carmen Suite, koreograf. A. Alonso, Reaktorhalle 2017. Foto privat

Ska vi tala om auditioner, du klarade dig fint i många?

Auditionerna var i januari-februari och jag hade möjligheten att välja mellan några fina grupper. Ungdomsgruppen i Amsterdam är en institution vilken jag uppskattar högt, och till vilken jag hade drömt om att få komma till. I år var det 600 dansare som sökte in, 100 fick komma till provdansning. Förutom mig själv fick en kvinnlig dansare till plats. I augusti börjar jag dansa i Hollands Nationalbalett, och betraktar mig verkligen som lyckligt lottad att ha fått chansen.

Du har dessutom en annan överraskning åt oss!

Jag får uppträda i slutet av augusti i Finland, i Internationella Balettgalan i Willmanstrand och i Tammerfors. Det skall bli min tolkning av Carmen. Jag är glad över möjligheten att få visa mig för hemmapubliken i Finland, det är också en stor ära.

Avslutningsvis, vilken är din klassiska önskeroll?

Kitri i Don Quijote!

Kira, gratulerar, du är på god väg i din dansarkarriär!

Tack!

Anita Jokela

14 maj 2018

NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats