Dansportalen
NBBC2019

Från vänster David Didkovsky Mikadze (3e plats junior), Patrik Blomberg (2a plats junior), Maria Pushkova (2a plats senior), Jonas Kåge, konstnärlig ledare NBBC, Aurora Stray-Pedersen (3e plats senior), Elias Holm (1a plats senior plus Grasse), Samira Bethke (1a plats junior, Nils-Åke Häggboms pris plus Grasse), Benedikt Gylfason (Grasse). Foto Emma Dewita Öberg

Stora Daldansen/NBBC: Glimtar av framtiden

FALUN: Till 2019 års balettävling i Falun hade 39 dansare välkomnats: 22 juniorer och 17 seniorer. Tävlingen startades av Sirkka-Liisa Forslund 1988 under namnet Stora daldansen och var från början en rent svensk tävling. 1995 utökades den till att omfatta hela Norden, och från år 2000 även de baltiska länderna.

Sedan 2003 samarbetar man med den internationella tävlingen i Grasse, Frankrike. Numera är Falutävlingens internationella namn Nordic Baltic Ballet Competition.

SamiraBethkeNBBC2019

Samira Bethke i Coppelia. Foto Emma Dewita Öberg

Efter sedvanlig semifinal gick 16 dansare till final, åtta juniorer (14-16 år) och åtta seniorer (17-18). Juniorer dansar två solon ur den klassiska repertoaren, seniorer ett klassiskt solo och ett modernt. Det ska innehålla golvarbete (”floor work”) och dansas utan tåskor.

För den klassiska repertoaren (Petipa, Bournonville med mera) finns längre inga rättigheter. Där är det fritt fram att välja. För den moderna måste rättighetsfrågor lösas. Därför är till exempel verk av Balanchine eller andra stora 1900-talskoreografer inte tillgängliga.

Det har då visat sig att tävlingsdeltagare har fått solon koreograferade för sig, vilket i och för sig är en utmärkt idé: då får en ung dansare möjlighet att arbeta personligen med en koreograf. Men ofta har de nya verken blott i begränsad omfattning kunnat lyfta fram de element som juryn särskilt ska bedöma: tekniska färdigheter, konstnärlig presentation, musikalitet och förmågan att förmedla innehållet och/eller karaktären i en roll eller i ett parti. Dessa är element som preciserades av tävlingens konstnärlige ledare sedan 2011, internationelle stjärndansaren och balettchefen Jonas Kåge.

EliasHolmNBBC2019

Elias Holm i Korsaren. Foto Emma Dewita Öberg

Årets jury omfattade sex synnerligen välmeriterade danspersonligheter. Frank Andersen (juryns ordförande), Nils-Åke Häggbom, Nicolas Le Riche, Mira Helenius Martinsson, Hans Nilsson och för första gången Caroline Llorca från München, specialist på bland annat Petipa-repertoaren.

Tre penningpriser delas ut i respektive klass. Dessutom utses fyra dansare att delta i tävlingen i Grasse. Alla deltagare får dessutom, efter att ha dansat, träffa en jurymedlem för personlig utvärdering och rådgivning.

"Balett ska ses live!" Det framhöll med eftertryck Jonas Kåge när dansportalen fick ett samtal med honom. ”Och det är storartat att Falun för ett par dagar blir ett balettcentrum i Sverige.”

NBBC2019

Vendela Ekelberg i Paquita. Foto Emma Dewita Öberg

Semifinalen var lång och innehållsrik. Under den välorganiserade, välbesökta finalen var det många som fick se unga, ambitiösa, välutbildade dansare visa sina färdigheter.

Finalen inleddes med en elegant liten inmarsch med alla deltagare, där också juryn presenterades. Andra delen av aftonen, då resultaten skulle tillkännages, inleddes med en överraskning i form av smakfull hiphop-dans till musik med klart klassiska inslag (dansare: Lisa Markus och Justin ”Ice-O” Herbin).

Resultat Stora Daldansen/NBBC 2019

Juniorer (14-16 år)
1:a pris: Samira Bethke – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

2:a pris: Patrick Blomberg – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

3:e pris: David Didkovsky Mikadze – Sverige, Svenska balettskolan i Göteborg

Seniorer (17-18 år)
1:a pris: Elias Holm – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

2:a pris: Maria Pushkova – Norge, Konsthögskolan i Oslo

3:e pris: Aurora Stray-Pedersen – Norge, Konsthögskolan i Oslo

Nils-Åke Häggboms pris (deltagande, inklusive alla omkostnader, i balettävlingen i Grasse i oktober): Samira Bethke – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

Publikens pris: Selma Smith Kvalvaag – Norge, Balettskolan vid Norska Operan

Valda att få delta i balettävlingen i Grasse, Frankrike:

Nanny Hedberg – Finland, Konsthögskolan i Oslo

Elias Holm – Sverige, Konsthögskolan i Oslo

Benedikt Gylfason – Island, Islands nationella balettskola

Röster efter finalen:
Samira Bethke var den enda av deltagarna som valt ett stycke med en kort mimscen.

"Jag valde en variation med Swanhilda, ur baletten Coppelia, för över ett år sedan. Hon får se en flicka som sitter i ett fönster och vinkar till henne, men kontakt uppstår inte: hon vet inte att flickan i fönstret är en docka. Det blir både en dans- och liten spelscen."

"Grundläggande för mig: att leva i nuet och njuta av dansen."

DavidDidovskyNBBC2019

David Didovsky Mikadze i Talismanen. Foto Emma Dewita Öberg

David Didkovsky Mikadze ville särskilt passa på att tacka Sebastian Michanek, konstnärlig chef för Svenska balettskolan i Göteborg, för hans goda stöd.

Patrick Blomberg ville framföra sin tacksamhet till läraren Roman Rumyantsev i Göteborg och till sin mor Elisabeth, för att hon så hängivet pushat och uppmuntrat honom under alla år.

Under 2014 fick undertecknad skribent tillfälle att göra en kort ljudintervju med en glad Emanuel Ippolito, som då dansade en av de fina barnrollerna i Pontus Lidbergs vackra version av klassikern Raymonda i Stockholm. I Falun fick jag åter se Emanuel, nu en ståtlig 16-åring som valt att som ensam deltagare dansa variationer av Bournonville och Vainonen (ur baletten Paris flammor). Jag blev mycket imponerad av både härligt fot- och benarbete i den första variationen och av den mäktiga, heroiska stilen i den andra, men Emanuel vann inget pris. Han ville framhålla vikten av att som ung dansare att ha ett konkret mål att koncentrera sig på och göra finslipningar, och glädjen att få stå på en scen, inför publik.

OttoEltellNBBC2019

Alexander Larsson i Törnrosa. Foto Emma Dewita Öberg

En superstolt lärare
Framgångarna för eleverna vid Konstnärliga Högskolan i Oslo (KHiO) i Falun var uppseendeväckande – fem av de sex penningpriserna och mer därtill. En särskilt uppskattad pedagog är den gediget erfarne Zoltan Szolnoki från Ungern. Han är sedan många år ”assistant professor” i klassisk balett vid KHiO.

”Associate professor” vid KHiO är Tim Almaas, som efter en lång karriär som internationell premiärdansör (utbildad vid Stockholmsoperan balettskola) undervisat i 17 år. Han framhöll bland annat den härliga atmosfären i KHiO. Där finns en anda som genomsyras av ”Vi måste bli bättre”.

"Vi lärare försöker särskilt inpränta vikten av att eleverna, till exempel genom att googla, lär sig funktionen i scenen de valt, och handlingen i stort i den balett ur vilken de dansar ett solo.”

Det finns, framhöll Tim, avgjorda fördelar med att ingå i ett universitet, samtidigt som det har sina utmaningar att vara en liten institution i ett större sammanhang. Nytt är att dansavdelningen numera har viss rätt att självständigt erbjuda lovande elever platser. Tim var superstolt över sina elever: ”Vi på KHiO har aldrig erövrat så många priser!”

BenedictISL NBBC

Benedikt Gylfason i La fille mal gardée. Foto Emma Dewita Öberg

Lovande talanger
Tävlingens internationella namn är ”Nordic Baltic Ballet Competition”. I år deltog två mycket intressanta unga dansare från Estland. 14-åriga Sara Yamashita, född i Japan, visade sig vara en exceptionell talang i två Petipa-variationer som hon var ensam om. Jag hoppas verkligen jag får se henne och finalisten, 17-åriga Maarja Praks (lång, stark), igen.

En annan prima överraskning var en mycket lovande, stark och lång 16-årig yngling från Island: Benedikt Gylfason, vid Islands nationella balettskola. Hans välförtjänta pris blev att få delta i balettävlingen i Grasse.

Detta blir slutsatsen: Den som en gång besökt Falun och Stora daldansen vill förfärligt gärna återvända. Där får man glimtar av framtiden.

Peter Bohlin
1 april 2019

Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats