Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Fei Tan

Två flickor i vita sylfiddräkter. Foto FTC

25 jun
2019

Klassisk balett – det nya avantgardet

MIDDLETOWN, CONNECTICUT, USA: I Middletown utanför New York, finns ett nytt mångkulturellt Fei Tian College, där dans och musik samsas med bio- och datateknik. De olika programmen är sökbara för unga människor från hela världen. Jag mötte där dekan, professor och danskonstnär Yung Yung Tsuai samt bildkonstnär och administratör Yulia Tullar.

FTC5

Ett fint pas de deux-par. Foto FTC

Jag möter Tsuai i en av de nyligen färdigställda byggnaderna. Ytterväggarna lyser av silverfärgad metall och bryter mot de annars så modesta äldre byggnaderna i omgivningen.

Tsuai fungerar som spindeln i nätet när det gäller dansprogrammet som första året erbjuder studier i såväl klassisk balett som klassisk kinesisk dans. Studenterna väljer sedan för de tre återstående åren en av disciplinerna som inriktning. Utformningen är unik, och skolan hoppas på att attrahera såväl studenter från Kina som övriga världen.

Tsuai är som klippt och skuren för sin uppgift då hon är född i Kina, uppvuxen i Taiwan och bosatt i USA sedan fyrtio år. Hon känner väl till de två olika kulturerna. Själv började hon utöva klassisk kinesisk dans tidigt och tillbringade sin barndom i dansstudios och framför TV-kameror, där hon tillsammans med andra barn framförde koreografier i ett återkommande TV-program.

I tonåren mötte hon Martha Graham som bjöd in henne till sin skola i New York. Under årens lopp studerade Tsuai olika dansstilar och tränade även balett, men var den moderna dansen trogen under stora delar av sitt liv.

Idag närmar hon sig sjuttio år och har en lång och innehållsrik karriär bakom sig, men står kanske inför sin största uppgift i och med starten av Fei Tian College Middletown.

Det är intressanta påstående och jag reflekterar över hur det är i Sverige, där den postmodernistiska dansen har en stark ställning och en central plats vid etablerade institutioner som Dans och Cirkushögskolan, Dansens Hus, Göteborgsoperan och numera även på Kungliga Operan liksom fria dansgrupper runt om i landet.

Det kan upplevas som att den klassiska baletten är på undantaget förutom vid vissa utbildningsinstitutioner som Kungliga Svenska balettskolan och enskilda privata balettskolor som Alhanko Academy of Ballet och Studio Dansessens.

När Kungliga Operan under våren 2019 inte framför en endaste klassisk balett så är det ett konstaterande att baletten har fått stryka på foten. Ändå finns det ett stort och genuint intresse för balett hos en publik som önskar se de stora klassikerna som Svansjön, Giselle och Don Quijote.

Vid Balettakademien liksom andra studieförbund i Stockholm är trycket på kvällskurser i balett stort, så intresset för balett snarare växer hos allmänheten än avtar.

FTC3

Yulia Tullar. Foto Kristina I Kleinert

Hur Tsuai tänker och resonerar påminner om Tullars som jag möter några dagar innan.

Hon berättar ingående vad det är hon ser och möter i konstvärlden liksom inom scenkonsten i USA, och menar att klassisk konst, balett, musik och poesi är det nya avantgardet. Att det klassiska är avantgarde hänger samman med att man vågar undersöka, uttrycka och gestalta det vackra och gudomliga som varit tabu i väst under en längre tidsperiod.

Det som fram till nu har varit norm är den moderna och postmoderna konsten som medvetet vänt sig bort från det andliga för att istället glorifiera den individuella människans subjektiva upplevelser, säger Tullars. Hon anser att konstnärer har ett ansvar gentemot samhället att vara sanningsenliga och upprätthålla sin roll, som är att inspirera och uppfylla människors hjärtan med storslagna saker istället för att lämna dem i ett tillstånd av förvirring och chock.

Om samhället bara är intresserat av demokrati, mänskliga rättigheter och miljöarbete, men helt förbiser den mänskliga själen, andlig fullbordan och närvaron av det gudomliga så skapas det en konflikt. Därför att människor naturligt vill se det vackra och vill ha det i sina liv menar Tullars.

Många människors liv är redan svårt och komplicerat, och det samtida samhället har istället för att göra det enklare gjort livet ännu mer komplicerat. Många människor har tröttnat på den fula moderna konsten, de vill se något vackert menar hon.

FTC6

Ensemble. Foto FTC

Hon sammankopplar västerländsk kultur med den kinesiska och ser likheter med hur människor förr i tiden upplevde sig leva i en halvt gudomlig värld, där gudar och gudinnor liksom andliga varelser av olika slag var en del av livet. De konstnärliga uttrycken var ett sätt att kommunicera med och gestalta den gudomliga verkligheten.

Jag funderar om hennes historiska exposé kan vara av intresse för unga dansare eller dansvärlden överhuvudtaget. Det svenska kulturlivet är relativt sekulariserat och att prata om gudar och gudinnor som en del av dansens essens skulle troligtvis anses som förlegat av många.

Men Tsuai sätter dansen i en större helhet och menar att dans inte kan separeras från livet och människans inre. Hon frågar sig själv var samhället är på väg, vilken riktning det ska ta och hur människor ska leva med sig själva och varandra på ett medvetet sätt? Hur ska vi utbilda nästa generation, och hjälpa dem att undersöka vilka de är, individuellt och kollektivt? Alla dessa frågor är dansen en del av menar hon.

En annan fråga som berör henne är vad som är värdefullt och inte? Hon formulerar, ”Det skulle kunna vara att bli känd och tjäna pengar, men är det värdefullt för människans psyke, för människans utveckling ur ett andligt perspektiv? Det handlar mycket om hur vi tränar oss själva att kunna urskilja och avgöra vad som är värdefullt och bra och vilket som inte är det, och inte bara kopiera andra och följa strömmen av samtidens trender för att passa in och bli erkänd”.

FTC4

Dansös och cellist. Foto FTC

Vad är det som driver henne att ägna all sin tid åt en skola som ska fostra unga blivande dansare i klassisk kinesisk dans och balett, vore det inte mer naturligt för henne med modern nutida dans?
För henne är inte den yttre formen det viktigast utan att bevara den inre essensen, vilken är förbunden med våra kulturella och historiska rötter. Hon utvecklar genom att säga: ”Om vi går tillbaka i historien så kan vi se skuggorna av ett ursprung som baseras på tradition, från muntlig tradition till måleri och enkel skrivkonst. Den traditionen tar oss tillbaka till var den mänskliga själen kommer ifrån, istället för att vara avskuren från vårt ursprung, essensen och kärnan i livet, och upptagen med det moderna samhället”.

Tsuai menar att klassisk dans oavsett från öst eller väst har en tradition som leder tillbaka till essensen. Klassisk balett har rötter i traditionell kultur, och det var under renässansen och den senare barocken som baletten formaliserades och skrevs ner, förklarar hon.

FTC2

Yung Yung Tsuai (t v) och Chia-Ning Hsu.

Så på vilket sätt kommer Fei Tian College i Middletown arbeta med klassisk balett och musik för att lyckas lyfta fram det vackra och gudomliga?

”Det viktigaste är att ge förutsättningar för studenterna att utveckla sin karaktär som människa, och bygga en plattform i livet baserad på dygd och traditionella normer som ett komplement till allt som de unga kommer göra i sina liv. Därför att den tekniska förmågan och kunskapen kan erhållas, men kärnan i allt behöver utvecklas. Något som dessutom är viktigt idag är att ge utrymme för det mänskliga mötet, samtalen och dialogerna när alla iphones och datorer är avstängda," säger Tullar.

Tsuai menar att det också handlar om att ge studenter möjligheter att uppleva och utveckla sin erfarenhet av de klassiska konstarterna genom att gå på museum, konserter och föreställningar. Och att ständigt samtala om meningen med livet och de konstnärliga uttrycken.

Hon avslutar genom att säga, ”Konst spelar en betydande roll för människan och återspeglar livskraften. Men viss konst, mörk konst, drar ner människans psyke, medan vacker konst kan lyfta människan och öppna hjärtat. Nu utbildar jag den yngre generationen att uppskatta den klassiska dansen, och ger dem möjlighet att utvecklas genom inre och yttre kultivering till harmoniska människor och danskonstnärer”.

Kristina I Kleinert
25 juni 2019

Fotnot: Fei Tian College i Middletown ska inte förväxlas med Fei Tian College i Cuddebackville som startades 2014 och som enbart utbildar dansare i klassisk kinesisk dans. Dessa unga dansare tillhör den absoluta världseliten inom sin genre.

  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...
  • 2019-07-22
    The Royal Ballet School in Ashton’s La Valse. © Tristram Kenton
    The pride and joy is palpable at the Royal Ballet School summer performances
    LONDON: The Royal Ballet School summer performances in leafy Holland Park, West London have their own special charm. The al fresco setting means picnics in the park where proud parents and dancers min...
  • 2019-07-15
    GO25
    Dansfestival med Göteborgsoperan
    GÖTEBORG: GöteborgsOperan i sin nuvarande skepnad invigdes 1994 och firade i år sitt 25-årsjubileum bland annat med en dansfestival den 7-9 juni.Katrin Hall, konstnärlig chef för dans vid operan skriv...
  • 2019-07-08
    Balettgala2019
    Innehållsrik balettgala på västkusten
    KUNGSBACKA: Den fina, moderna teatern i Kungsbacka invigdes 2006. Scenen är 18 meter bred, 12 meter djup. Salongen rymmer ca 500 åskådare.Den utsålda Balettgala 2019 på Kungsbacka teater 19 juni var i...
  • 2019-07-01
    Denis Savin as Petrushka.Georgy Gusev as Charlatan.Ekaterina Krysanova as Ballerina.Photo by Damir Yusupov/ Bolshoi Theatre.
    New version of Petrushka at Bolshoi–meet choreographer Edward Clug
    MOSCOW: A brand new version of the Ballet Russes Petrushka , opened recently at the Bolshoi ballet in Moscow in May 19. This opening evening was broadcast to cinema theaters worldwide.I would like to p...
  • 2019-06-25
    Fei Tan
    Klassisk balett – det nya avantgardet
    MIDDLETOWN, CONNECTICUT, USA: I Middletown utanför New York, finns ett nytt mångkulturellt Fei Tian College, där dans och musik samsas med bio- och datateknik. De olika programmen är sökbara för unga ...
  • 2019-06-17
    AnnaStåhl5
    Anna Ståhl: Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa
    STOCKHOLM: En kväll träffas Anna Ståhl och jag på ett café i centrala Stockholm. Anna kan beskrivas som en allkonstnär där dansen står i fokus. Jag förundras och inspireras över hennes energi och kraf...
  • 2019-06-10
    endansaresliv1
    Ur en dansares vardag
    STOCKHOLM: Vid blott två tillfällen i maj gavs på Operans Rotunda en timslång studioföreställning under namnet En dag i en dansares liv . Mycket dans, levande musik, en klartänkt ackompanjerande text d...
  • 2019-06-03
    ProDance
    Dansgala firade minnet av Marius Petipa
    HELSINGFORS: Den årliga Pro Dance galan har åter dansats på Aleksandersteatern i Helsingfors, och föreningens stipendier har utdelats till utvalda unga och även äldre danskonstnärer. I år firade man m...
  • 2019-05-27

    Processen som dansteater är en överdådig produktion
    STOCKHOLM: "Processen" med Kungliga baletten är en kanonöverraskning. Boken är en renodlad studie av ett åtal i ett absurt, rättslöst samhälle. Uruppförandet är en överdådig produktion med spännande k...
  • 2019-05-17
    Processen1
    Jiří Bubeníček: Nicholas Le Riche accepted with open arms to do The Trial
    STOCKHOLM: Special guests at the meeting with Operans Balettklubb in Stockholm were choreographer Jiří Bubeníček, his wife Nadina Cojocaru, creator of the costumes–and his twin brother Otto Bubeníček,...
  • 2019-05-13
    JurgitainSwanlake
    Jurgita Dronina: 'I’m always in shape because I’m always dancing and there is no time to not be good'
    LONDON: Catching up with Jurgita Dronina, even for a short interview, is no easy matter, ‘I am so busy, I just live in the moment’. But her bright smile and relaxed manner suggested this is not a prob...
  • 2019-05-06
    Sylvia1
    Neumeiers Sylvia får dansarna att visa sin mångsidighet
    HELSINGFORS: Nationalbalettens utbud blev återigen lite bredare i och med att John Neumeiers Sylvia stått på repertoaren denna vår. Det var på tiden, efter en kavalkad av sagobaletter med spektakel so...
  • 2019-04-29
    Ministeriet för olösta känslor1
    Humorn lyfter Ministeriet för olösta känslor
    GÖTEBORG: ”Ministeriet för olösta känslor har sedan 1970-talet hjälpt tusentals människor till ett normalt liv. MFOK:s studier visar att genom att bevittna andra människors behandling i vår informatio...
  • 2019-04-22
    Liam Scarlett's The Cunning Little Vixen. ©ROH, 2019. Photographed by Tristram Kenton
    A very big night for a very little girl
    LONDON: It was a very big night for a very little girl as Malvina Kolb stepped onto the stage at the Royal Opera House, Covent Garden in the premiere of a new ballet, The Cunning Little Vixen . Not onl...
  • 2019-04-14
    Eskapist4
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö
    STOCKHOLM: Vår världskoreograf är 35 år, på hans hemsida finns lika många verk förtecknade. Av hittills 45 kompanier i 17 länder har verk av Alexander Ekman dansats. I det senaste, Eskapist på Kunglig...
  • 2019-04-08
    FearOfSeparationSVBModernt2019
    "Utmana eleverna och få dem att våga växa i sina känslor, att följa sitt innersta för att uttrycka det i dansen"
    GÖTEBORG: "Genom att göra ett helt modernt program fick eleverna möjlighet att helhjärtat fokusera på den moderna nutida dansen. De fick mera tid och en möjlighet att gå djupare in i ämnet. Vi är ju e...
  • 2019-04-01
    NBBC2019
    Stora Daldansen/NBBC: Glimtar av framtiden
    FALUN: Till 2019 års balettävling i Falun hade 39 dansare välkomnats: 22 juniorer och 17 seniorer. Tävlingen startades av Sirkka-Liisa Forslund 1988 under namnet Stora daldansen och var från början en...
  • 2019-03-25
    Lifes-a-show-GO
    Stående ovationer för Göteborgs­operans danskompanis världspremiär Life’s a show
    GÖTEBORG: Det var världspremiär på Göteborgsoperan med Life’s a show . Två dansverk, Valley och Contemporary dance , koreograferade av Marina Mascarell respektive Hofesh Shechter .Två koreografer som sin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision