Dansportalen
GO25

Göteborgsoperans danskompani. Foto Mats Bäcker

Dansfestival med Göteborgsoperan

GÖTEBORG: GöteborgsOperan i sin nuvarande skepnad invigdes 1994 och firade i år sitt 25-årsjubileum bland annat med en dansfestival den 7-9 juni.

Katrin Hall, konstnärlig chef för dans vid operan skriver i festivalprogrammet att GöteborgsOperans Danskompani anses vara ett av Europas ledande kompanier för modern dans. Att det med sina 38 dansare även är Nordens största moderna danskompani är säkert.

goteborgsoperans-dansfestival-2018-2019__02__Grand_Finale_med_Hofesh_Shechter_Company__Rahi_Rezvani.jpg

Grand Finale med Hofesh Sheather Company. Foto Rahi Rezvani

Festivalen inleddes med en underhållande och livfull skildring av Ministeriet för olösta känslor av norske koreografen Jo Strømgren där vad som helst kunde hända och alla ”sökande” fick släppa lös sina problen och egenheter. Botemedlet gavs i form av dans och musik – mycket fantasifullt och underhållande.

[Se recension på Dansportalen 29 april 2019]

Kvällen fortsatte sedan med Hofesh Shechters Grand Finale på stora scenen. Ett intensivt stycke med starka rytmer och våldsam dans där dansarna lyfter och sliter i varandra i en mörk scenografi. Trummor mullrar och kroppar kämpar för att senare övergå i en mer mer positiv och hoppfull stämning. Shechter står även för musiken som stärker intrycken av dansen.

Grand Finale erövrade tidskriften Tanz utmärkelse Årets produktion 2018/19 med motiveringen ”Mänsklighetens apokalyps och förgudning – ett dansmanifest för tjugonde århundradet”.

Inbjuden var även koreografen Ohad Naharin som gav en öppen klass i sin berömda GAGA-teknik och – liksom tidigare Shechter – även deltog i ett offentligt artistsamtal med Katrin Hall och kulturskribenten Lis Hellström Svenningson.

GO25år Ohad

Ohad Naharin ger klass. Foto Ascaf

Andra kvällen gavs sedan den israeliske koreografen Roy Assafs tolkning av Stravinskijs Våroffer från 2017. Assaf har länge haft ett starkt genusperspektiv på dans. Verket gavs i två versioner. I första akten dansades verket av män med maskulint hormonstinna och aggressiva rörelser. Andra akten av kvinnor som illustrerar de inställsamma klichéer och uttryck som förväntas locka och förföra.

Sedan premiären i juni 2017 har verket turnerat över hela Europa och erövrat många priset och fått många nomineringar. Det erövrade bland annat tidskriften Tanz utmärkelse Årets produktion 2018/19 med motiveringen ”Mänsklighetens apokalyps och förgudning – ett dansmanifest för tjugonde århundradet.”

goteborgsoperans-dansfestival-2018-2019__05__Sacre_av_Roy_Assaf_I_bild_Manliga_rollbesattningen_och_GoteborgsOperans_Orkester__Mats_Backer

Sacre av Roy Assaf. Foto Mats Bäcker

Tredje och sista festivaldagen inleddes med lunchdans för besökarna i Göteborgsoperans foajé där man även kunde få en introduktion i datoriserad 3-dimensionell dans via dator. Intressant och annorlunda!

Datorer var även invävda i den avslutande programpunkten, en konsert av och med isländske pianisten och tonsättaren Ólafur Arnalds som fångade en fullsatt operasalong med såväl njutbar elektronisk musik som fascinerande ljusspel runt väggar och tak.

Han berättade att han börjat som hårdrockande trummis men av kärlek till sin mormor övergått till mer stillsamt piano och dator.

Till 25-årsjubileet har Göteborgsoperan även utgivit en fin bok som utkom lagom till festivalen, skriven i form av fyra essäer som berättar om hur operans verksamhet sett ut med blicken riktad mot hur de fyra elementen jord-luft-vatten-eld har behandlats på scenen.

Som helhet en mycket intressant och mångsidig festival med något för många olika smaker.

Anders Jörlén
15 juli 2019

 
Jag ville bara dansa
NorrDans
Dans i Nord
GöteborgsOperan

Läs mer här:

Powered by SiteVisionlänk till annan webbplats