Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

En nyutnämnd glad premiärdansare Haruka Sassa omgiven av från vänster balettchef Nicolas Le Riche, prima ballerina Natalia Makarova och premiärdansare Dawid Kupinski. Foto Izabella Englund/Kungliga Operan

09 sep
2019

Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle

STOCKHOLM: När applåder som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tackar han Makarova för hennes coachande av dansarna inför föreställningen.

Högtidligt fortsätter han genom att tillkännage att titeln som Premiärdansare* ges till Haruka Sassa. Rörd till tårar böjer Haruka på nacken för att tacka, hela hennes uppenbarelse utstrålar glädje och tacksamhet.

Haruka Sassa Fredrik Gille

Haruka Sassa i en vacker pose av Fredrik Gille (fotograf).

Några dagar innan nypremiären var hon mitt inne i repetitionerna helt ovetandes om utmärkelsen. Trots ett hektiskt schema tog hon sig tid att möta mig för ett samtal på Kungliga Operan.

Är Giselle en roll som du har sett fram emot att få göra?
Jag tror att det är varje ballerinas dröm att få dansa den här rollen och att få dansa huvudrollen på nypremiären är en ära. Det har varit en sådan fantastisk upplevelse att få arbeta med Natalia Makarova. Hon är tränad i Ryssland och har gett oss så mycket både gällande det tekniska och det artistiska. Allt hon säger är meningsfullt och logiskt. Ibland när jag inte får till det så finns hon där. Hon ser allt, det kan vara tufft men jag är så glad och hedrad.

Kan du ge exempel på när Makarovas ord har hjälpt dig?
Egentligen kommer det från hennes rörelser, hon behöver inte säga så mycket. Rörelserna förklarar mer än ord och jag lär mig mycket av att se henne. Hon var en stor prima ballerina, hennes dans med överkroppen är fantastiskt.

När Haruka och jag har kontakt efter nypremiären berättar hon att Makarova på premiärkvällen strax innan föreställningen sagt ”just concentrate and whatever happens, use it”. Haruka säger att det verkligen hjälpte henne att vara mer närvarande.

Makerova i Giselle Ph Jennie Walton

Natalia Makarova som Giselle. Foto Jennie Walton

Hur har du förberett dig för rollen som Giselle?
Jag har lyssnat till och sett andra dansare som dansat rollen. Det är inspirerande för det finns så många olika tolkningar och olika dansare. Jag vill hitta min egen Giselle och den senare delen av repetitionerna uppmuntrade Natalja mig till just detta, att utveckla min version. Det gav mig möjlighet att välja hur jag kan reagera i olika situationer.

Under genrepet idag kände jag lugn och kunde agera till hur de andra dansarna handlade, det var roligt. Dessutom fick jag en privat coaching av Clairmarie Osta – som är gift med min chef Nicolas Le Riche – och konstnärligt ansvarig för klassisk balett på Kungliga Svenska balettskolan. Det var fantastiskt att få höra om hennes tolkning och hon sa att hon gjort liknande saker som jag, när hon dansade sin första Giselle på Parisoperan.

Makerova och Mikhail B

Natalia Makarova och Mikhail Baryshnikov i Giselle. Foto Dina Makaroff

I första akten av Giselle så är du levande, oskuldsfull, förälskad och glad. I andra akten är du död. Är det svårt när ens roll förändras så mycket i en och samma föreställning?
Atmosfären på scenen hjälper. Första akten är svårare för mig, den är så livlig och det är mycket som händer på samma gång samtidigt som jag behöver tänka på tekniken och stegen. Det måste se naturligt ut. Du kan inte förutse vad som kommer hända.

Naturligtvis vet jag vad som kommer hända eftersom att det är koreograferat men det gäller att vara närvarande. Min favoritdel är när Giselle blir galen. Det är så starkt och varje gång känns det annorlunda.

Är det skillnad på hur du förbereder dig inför en roll som Törnrosa gentemot Giselle?
Det är svårt att få till de tekniska bitarna i Giselle. Mycket är annorlunda. I Giselle strävar vi efter mer romantiska linjer och förlängningar. Det är inte höjden på benen som är det viktigaste. Det finns också andra saker som att i andra akten gestaltar jag ett spöke och då går det inte att röra sig som en människa. Natalja säger att det ska se ut som att vi går och springer på moln.

Först var det svårt för mig att få till känslan, men nu har det lossnat och efter en repetition sa Natalja att det syns och att jag nu kan börja improvisera med stegen. Det känns bra att höra, speciellt när det kommer ifrån henne. Men det är svårt att inte väsnas med tåskorna mot golvet. Ett spöke hörs inte. Under en repetition prövade jag att använda samma skor både på första och andra akten. Det var ett risktagande men det fungerar, skorna slits under första akten och låter därför inte lika mycket under andra.

Har du någon drömroll?
Jag skulle vilja göra Romeo och Julia, Onegin och även La Bayadère. Det är så vacker musik och kostym i den. Än så länge har jag inte haft chansen att dansa i någon av dem.

Vad är det i baletten som får dig att välja den varje dag?
Det har blivit mitt liv. Jag kan inte föreställa mig själv utan att dansa. Allt jag gör relaterar till dans. Om jag inte tycker om att göra något så väljer jag bort det. När jag tycker om något som balett, så går jag verkligen in för det: Jag är ganska svart eller vit på det sättet.

Ju svårare det blir desto mer vill jag jobba och försöka nå perfektion, vilket såklart är omöjligt. Jag tycker mycket om morgonklasserna, för mig är det en chans till att träna på min teknik därför gör jag alltid min egen uppvärmning innan klassen startar. Andra tar morgonklassen som en uppvärmning inför repetitionerna, vilket jag har full respekt för men jag älskar morgonklassen och känna att jag utvecklas. Jag tycker även om repetitioner och föreställningarna, säger Haruka med ett skratt.

Giselle Haruka Sassa Dawid Kupinski

Haruka Sassa som Giselle och Dawid Kupinski som Albert. Foto Markus Gårder/Kungliga Operan

Hur skulle du beskriva dig själv som dansare?
Hungrig. Jag är alltid hungrig och nyfiken. Aldrig riktigt tillfredsställd. Jag tror att alla dansare känner liknande, att ständigt söka efter något som går att förbättra. Jag skulle säga att jag är mer dansant än en teknisk dansare.

Jag känner mig så hedrad med allt jag har just nu, att vi fått arbeta med Natalja, att ha Nicolas som chef, alla fantastiska dansare som är här för att coacha oss, jag är så tacksam. När jag yngre hade jag en video med Svansjön där Nathalie Nordquist dansade huvudrollen och nu delar jag loge med henne, kan du tänka dig, säger Haruka med ett leende.

* * *

Under nypremiären syns det hur repetitionerna fallit väl ut. Harukas gestaltande av Giselle är trovärdig, dansant och berörande. Vid varje ögonblick hon är på scenen är hon närvarande och som publik går det att följa och tro på hennes förvandling från första till andra akten.

Alla dansares fyller sin funktion för att föra berättelsen vidare, men just ikväll lyser Harukas dansande allra klarast.

När vi för några dagar sedan innan vi skiljdes åt berättar hon att hon sovit dåligt. Att hon legat vaken för att gå igenom steg för steg och situation för situation i föreställning. Jag hoppas han Haruka Sassa fick sova gott och länge efter nypremiären. Det är hon väl värd.

*Premiärdansare är den högsta utnämningen för en dansare vid Kungliga Baletten. 1:a solistdansare, 2:a solistdansare och Dansare är nivåerna under premiärdansare.

Jenny Berkán
9 sep 201

* * *

Giselle Vitabergsparken

Giselle i Vitabergsparken var fullsatt! Foto MLW

Den 24 augusti visade Kungliga Operans balett, akt två av Giselle på Vita Bergsparkens utomhusscen, som en del i Parkteaterns dansvecka. Föreställningen föregicks av en mycket populär demonstration av tåskor, och hur de sköts och hanteras.

Efter en paus började dramatiken, då publiktrycket var extremt! Det var folk överallt, i trappor, på gångar och runt om hela teatern. Albin Flinkas, parkteaterns nye chef försökte på ett eminent sätt skingra den alltför talrika(!) publiken, ett nödvändigt ont för att tillstånden inte ska förloras på grund av brott mot säkerhetsreglerna.

Många fick alltså helt enkelt gå hem denna vackra sommarkväll, övriga hängde i träden, stod runt om och långt bakom läktarna. Det talades om cirka femtusen personer!

Föreställningen började med en demonstration av hur arbetet vid en repetition kan gå till, ledd av balettchefen Nicholas le Riche. Så följde kvällens clou, en redigerad version av Giselle akt II. Parken fylldes av trolsk romantik.

Vädret var underbart och evenemanget gratis, båda bidragande faktorer. Det är ändå värt att notera att Kungliga Operans balett lockar en så stor mängd åskådare! Operan rymmer 1200-max 1300 personer, som en jämförelse.

Marie Louise Waldenström

  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...
  • 2019-07-22
    The Royal Ballet School in Ashton’s La Valse. © Tristram Kenton
    The pride and joy is palpable at the Royal Ballet School summer performances
    LONDON: The Royal Ballet School summer performances in leafy Holland Park, West London have their own special charm. The al fresco setting means picnics in the park where proud parents and dancers min...
  • 2019-07-15
    GO25
    Dansfestival med Göteborgsoperan
    GÖTEBORG: GöteborgsOperan i sin nuvarande skepnad invigdes 1994 och firade i år sitt 25-årsjubileum bland annat med en dansfestival den 7-9 juni.Katrin Hall, konstnärlig chef för dans vid operan skriv...
  • 2019-07-08
    Balettgala2019
    Innehållsrik balettgala på västkusten
    KUNGSBACKA: Den fina, moderna teatern i Kungsbacka invigdes 2006. Scenen är 18 meter bred, 12 meter djup. Salongen rymmer ca 500 åskådare.Den utsålda Balettgala 2019 på Kungsbacka teater 19 juni var i...
  • 2019-07-01
    Denis Savin as Petrushka.Georgy Gusev as Charlatan.Ekaterina Krysanova as Ballerina.Photo by Damir Yusupov/ Bolshoi Theatre.
    New version of Petrushka at Bolshoi–meet choreographer Edward Clug
    MOSCOW: A brand new version of the Ballet Russes Petrushka , opened recently at the Bolshoi ballet in Moscow in May 19. This opening evening was broadcast to cinema theaters worldwide.I would like to p...
  • 2019-06-25
    Fei Tan
    Klassisk balett – det nya avantgardet
    MIDDLETOWN, CONNECTICUT, USA: I Middletown utanför New York, finns ett nytt mångkulturellt Fei Tian College, där dans och musik samsas med bio- och datateknik. De olika programmen är sökbara för unga ...
  • 2019-06-17
    AnnaStåhl5
    Anna Ståhl: Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa
    STOCKHOLM: En kväll träffas Anna Ståhl och jag på ett café i centrala Stockholm. Anna kan beskrivas som en allkonstnär där dansen står i fokus. Jag förundras och inspireras över hennes energi och kraf...
  • 2019-06-10
    endansaresliv1
    Ur en dansares vardag
    STOCKHOLM: Vid blott två tillfällen i maj gavs på Operans Rotunda en timslång studioföreställning under namnet En dag i en dansares liv . Mycket dans, levande musik, en klartänkt ackompanjerande text d...
  • 2019-06-03
    ProDance
    Dansgala firade minnet av Marius Petipa
    HELSINGFORS: Den årliga Pro Dance galan har åter dansats på Aleksandersteatern i Helsingfors, och föreningens stipendier har utdelats till utvalda unga och även äldre danskonstnärer. I år firade man m...
  • 2019-05-27

    Processen som dansteater är en överdådig produktion
    STOCKHOLM: "Processen" med Kungliga baletten är en kanonöverraskning. Boken är en renodlad studie av ett åtal i ett absurt, rättslöst samhälle. Uruppförandet är en överdådig produktion med spännande k...
  • 2019-05-17
    Processen1
    Jiří Bubeníček: Nicholas Le Riche accepted with open arms to do The Trial
    STOCKHOLM: Special guests at the meeting with Operans Balettklubb in Stockholm were choreographer Jiří Bubeníček, his wife Nadina Cojocaru, creator of the costumes–and his twin brother Otto Bubeníček,...
  • 2019-05-13
    JurgitainSwanlake
    Jurgita Dronina: 'I’m always in shape because I’m always dancing and there is no time to not be good'
    LONDON: Catching up with Jurgita Dronina, even for a short interview, is no easy matter, ‘I am so busy, I just live in the moment’. But her bright smile and relaxed manner suggested this is not a prob...
  • 2019-05-06
    Sylvia1
    Neumeiers Sylvia får dansarna att visa sin mångsidighet
    HELSINGFORS: Nationalbalettens utbud blev återigen lite bredare i och med att John Neumeiers Sylvia stått på repertoaren denna vår. Det var på tiden, efter en kavalkad av sagobaletter med spektakel so...
  • 2019-04-29
    Ministeriet för olösta känslor1
    Humorn lyfter Ministeriet för olösta känslor
    GÖTEBORG: ”Ministeriet för olösta känslor har sedan 1970-talet hjälpt tusentals människor till ett normalt liv. MFOK:s studier visar att genom att bevittna andra människors behandling i vår informatio...
  • 2019-04-22
    Liam Scarlett's The Cunning Little Vixen. ©ROH, 2019. Photographed by Tristram Kenton
    A very big night for a very little girl
    LONDON: It was a very big night for a very little girl as Malvina Kolb stepped onto the stage at the Royal Opera House, Covent Garden in the premiere of a new ballet, The Cunning Little Vixen . Not onl...
  • 2019-04-14
    Eskapist4
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö
    STOCKHOLM: Vår världskoreograf är 35 år, på hans hemsida finns lika många verk förtecknade. Av hittills 45 kompanier i 17 länder har verk av Alexander Ekman dansats. I det senaste, Eskapist på Kunglig...
  • 2019-04-08
    FearOfSeparationSVBModernt2019
    "Utmana eleverna och få dem att våga växa i sina känslor, att följa sitt innersta för att uttrycka det i dansen"
    GÖTEBORG: "Genom att göra ett helt modernt program fick eleverna möjlighet att helhjärtat fokusera på den moderna nutida dansen. De fick mera tid och en möjlighet att gå djupare in i ämnet. Vi är ju e...
  • 2019-04-01
    NBBC2019
    Stora Daldansen/NBBC: Glimtar av framtiden
    FALUN: Till 2019 års balettävling i Falun hade 39 dansare välkomnats: 22 juniorer och 17 seniorer. Tävlingen startades av Sirkka-Liisa Forslund 1988 under namnet Stora daldansen och var från början en...
  • 2019-03-25
    Lifes-a-show-GO
    Stående ovationer för Göteborgs­operans danskompanis världspremiär Life’s a show
    GÖTEBORG: Det var världspremiär på Göteborgsoperan med Life’s a show . Två dansverk, Valley och Contemporary dance , koreograferade av Marina Mascarell respektive Hofesh Shechter .Två koreografer som sin...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision