Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sebastian M Nötknäpparen

Svenska Balettskolan på turné med Cirkusbaletten till skolor i Västragötalandsregionen med Sebastian Michanek som Cirkusdirektören. Foto: SBG

01 dec
2019

Dansglädje, drömmar och disciplin

GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur Sebastian vill utveckla Svenska Balettskolan in på 20-talet.

Skolan har också publicerat en bok: Dansglädje, drömmar och disciplin.

Sebastian Michanek SVB

Sebastian Michanek, konstnärlig chef på Svenska Balettskolan sedan 2016. Foto SVB

Du har ju själv varit elev på skolan, hur var ditt första möte med skolan när du började?
Mitt första möte var det där provet man skulle göra. Jag åtta år, för på den tiden började man när man gick i trean och man gick på kvällar på Stora Teaterns balettelevskola.

Jag hade ingen aning vad det var jag gav mig in på, men det var någonting med den där gamla salen med gamla balkonger. Vi fick ett kuvert och utan att egentligen veta vad det var, så var det bara häftigt att bli antagen till någonting.

Och någonting som jag aldrig hade hört talas om förut.

Jag hade prövat alla möjliga sporter, ishockey och tennis och jag tyckte inte att det var kul och så blev jag ivägsläpad av min mamma. Det var min mamma som hade läst en annons i GP och tyckte att jag i alla fall kunde testa. Så sa vi alltid hemma, vi skulle testa allt innan vi sa nej.

Jag gjorde det och det var något speciellt att bara komma in i lokalerna som jag inte kunde förstå… Jag tyckte redan då att det var magiskt. Även om det bara var en danssal.

Året därpå startade Svenska Balettskolan och vi fick göra ett prov till efter ett par månader. Vi var den första klassen och det var ju jättespännande. Vi hade inte ens skolbänkar när vi kom dit utan vi satt på golvet. Inga danslokaler, utan vi var på kulturhuset i 6 månader.

Unge Sebastian M

Sebastian Michanek tillsammans med klasskamraten Daniela Maniscalchi på Svenska Balettskolan i årskurs 5. Foto SBG

Vad är du mest stolt över när det gäller den här 70-åringen?
Jag tror att jag är mest stolt över att när vi skulle gå igång och förbereda inför vårt 70-års jubileumsår, ville vi få tag i alla gamla elever och gärna alla elever som har gjort karriär inom dansen. Några har vi koll på, men många har man inte koll på och jag är väldigt stolt över att den listan är så enormt lång med elever som sedan lyckades med dansen som yrke.

70 år är ju lång tid, men under de senaste 25 åren är det många som faktiskt fortfarande är ute och jobbar. Jag blev inte överraskad, men väldigt stolt över att vi var så många elever som har fått göra karriär.

Och så har vi alla de elever som inte har gjort någon karriär inom dansen, men det är roligt att se hur succéfulla de är inom andra yrken.

Seb M Mareld

Sebastian Michanek under repetition av Mareld 2017. Foto Mathias Uhlán

Du blev sedan konstnärlig ledare i december 2016 vad tänkte du då? Vilka var dina ambitioner när du fick det här jobbet?
Jag kom nog med väldigt tydliga ambitioner. För mig var det viktigt att skolan sattes på kartan, att vi fick fler elever, fler barn i regionen som tog den här möjligheten att vilja dansa på den här skolan och att det sättet vi undervisar på var ett modernt och sunt sätt.

Att den psykiska hälsan skulle vara i fokus och att den progression som är i dansen stämmer överens med åldern du är i så att man inte går för snabbt fram eller för långsamt.

Privata skolor har en tendens att gå alldeles för snabbt fram och du skadar dina fötter och du skadar faktiskt dina möjligheter att bli dansare längre fram. Det gäller att göra saker i rätt ordning.

Vad befarade du mest när du tillsattes, vilken var din största utmaning?
Den största utmaningen var stämningen på skolan. Även om skolan under många år har hjälpt väldigt många barn att lyckas, så tror jag inte att det alltid har varit lätt, med många täta rektorsbyten de senaste åren. Att hitta stabilitet och en trygg och magisk känsla som jag hade när jag började på skolan själv.

Ska man gå i en skola och satsa så mycket som de här eleverna gör och klara av den utmaning som det är att gå i den här skolan, till sent på kvällarna, sex dagar i veckan. Utsättas för stress i auditionsituationer, allt det där ska man klara av det då måste man ju trivas.

Dansglädje, drömmar och disciplin.

Dansglädje, drömmar och disciplin, en bok om Svenska Balettskolans första 70 år. Foto SVB

Till vem är då boken. Dansgläje, drömmar och disciplin tillägnad?
På ett sätt så är den tillägnad Göteborg. För jag tycker att boken visar det vi vill visa, att skolan har en lång historia, den har en dignitet och att det är en självklar utbildning i Göteborg. I 70 år har skolan funnits där.

Alltid hjälpt unga som bor i den här delen av Sverige och inte i huvudstaden, att kunna lyckas inom konstformen dans. Även om vi är en ”särutbildning” inom grundskolan så är vi egentligen en stabil utbildning som alltid har funnit och alltid ska finnas. Så på det sättet är målgruppen Göteborg.

Lis Hellström Sveningson är redaktör för boken, men vad har din uppgift varit?
Jag kontaktade Lis, för jag har ju aldrig skrivit böcker förut och hon är ju den som jag vet kan mest om dans på västkusten. Och det visade sig att hon själv en gång i tiden sökte till elevskolan själv och har ju också jobbat och haft undervisning på skolan i danshistoria och hon är väldigt kunnig, så det var självklart att fråga henne.

Lis har gjort ett jättejobb tillsammans med oss på skolan. Vissa bilder har vi haft i vårt arkiv och vissa bilder finns i stadsarkivet. Storans fotograf, Ingmar Jernberg har varit nere i sin källare och tagit fram negativ och hittat de bilder vi ville ha med i boken för att visa hela bredden.

Unge Sebastian

Sebastian tillsammans med klasskamraten Brandon på Svenska Balettskolan i årskurs 5. Foto SBG

Dansglädje, vad är det för dig?
Dansglädje för mig, det är det obeskrivliga. För mig så symboliserar det att när du dansar och står på scen så har du den där känslan som är svår att förklara, men den bär en. Då spelar det ingen roll hur mycket arbete som ligger bakom, bara det att få njuta av den känslan, det är obeskrivligt. För mig är det dansglädje, att känna den känslan.

Och dansdrömmar?
Jo, men vår utbildning handlar ju om drömmar. Skolan finns för att kunna förverkliga barns drömmar. Drömmar som de kanske inte visste att de hade, drömmar de fick eller kommer att få. Det finns ju en dröm där, den är olika för varje individ, men den drömmen man har det är ju den som utvecklar dig och tar dig framåt. Det är därför vi gör det här.

Sebastian M 

Sebastian Michanek tillsammans med Johanna Byström i skolans uppsättning av Coppleia på GöteborsOperan 1999. Foto: Cristian Hillbom

Disciplinen, vad står den för?
Det är faktiskt någonting som alla vittnar om. Det som man har tagit med från utbildningen det är ju glädje, hur man kunde förverkliga och hitta sina drömmar, men det är ju hur man lär sig disciplin. Man får ju lära sig det väldigt tidigt som danselev. Det är ett laddat ord, disciplin, så vi diskuterade om vi skulle ha det ordet eller inte, men det var det ordet som samtliga som har gått utbildningen använde.

Även om det är laddat så är det disciplin som vi känner vi som har gått igenom utbildningen och kommit ut på andra sidan. Vi känner faktiskt det som något positivt att vi har med oss en disciplin. Alicia Vikander skriver så fint i sin text som finns tryckt i boken, att hon har ju inte gått någon teaterhögskola, utan dansutbildningen här var hennes grund och hon har med sig den disciplinen och använder den nu som skådespelare.

Om vi blickar framåt, hur kommer skolan att fira sin 100-årsdag?
På galan i december så berättade Johan Holmberg, Svenska Balettskolans rektor, i sitt tal vilka framtidsplaner vi har. Dels så vill vi nu bli en hel utbildning, med även en gymnasieutbildning, helst inte så långt fram som om 30 år! Man ska inte behöva flytta hemifrån vid 15 års ålder. Det är något år för tidigt, det är det för de allra flesta. Just nu har du inget val.

Sebastian M och rektor

Konstnärlig chef Sebastian Michanek och rektor Johan Holmberg. Foto Emmy Jonsson

Första gymnasieåret – finns endast på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm – är kämpigt för många. Det är minst ett år för tidigt. Våra elever har disciplinen med sig, så en del klarar det, men det är inte det bästa ur barnperspektiv.

Att få en helhetsutbildning här skulle inspirera våra grundskoleelever. En annan önskan är bättre och ändamålsenliga lokaler, gärna med en centralare placering.

Det absolut viktigaste är att barn och unga i den här regionen får möjlighet att förverkliga sina drömmar inom dans. Jag tycker att det är så otroligt viktigt. Går man på den här skolan så ska man känna att man lever en dröm hela skolan igenom. Man ska slita och arbeta, men man ska känna det.

Den här skolan har alltid varit elevernas skola. Jag kände det redan som elev att jag kunde ha elevinflytande, jag kunde vara med och påverka hur skolan skulle vara, vad vi gjorde på skolan, att jag kan göra skolan till ”min”.

Till sist hoppas Sebastian Michanek på att få göra en favorit i repris i år; att det ska bli slutsålt även på årets uppsättning av Nötknäpparen!

Thérèse Eng
1 dec 2019

  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...
  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-19
    DVM Together(e)
    Morgondagens dansare på scenen
    AMSTERDAM: Den nationella balettakademin i Amsterdam har haft examensföreställning med alla elever och med ett fullspäckat program där alla får synas och dansa på nationaloperans stora scen vid Waterl...
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...
  • 2019-07-22
    The Royal Ballet School in Ashton’s La Valse. © Tristram Kenton
    The pride and joy is palpable at the Royal Ballet School summer performances
    LONDON: The Royal Ballet School summer performances in leafy Holland Park, West London have their own special charm. The al fresco setting means picnics in the park where proud parents and dancers min...
  • 2019-07-15
    GO25
    Dansfestival med Göteborgsoperan
    GÖTEBORG: GöteborgsOperan i sin nuvarande skepnad invigdes 1994 och firade i år sitt 25-årsjubileum bland annat med en dansfestival den 7-9 juni.Katrin Hall, konstnärlig chef för dans vid operan skriv...
  • 2019-07-08
    Balettgala2019
    Innehållsrik balettgala på västkusten
    KUNGSBACKA: Den fina, moderna teatern i Kungsbacka invigdes 2006. Scenen är 18 meter bred, 12 meter djup. Salongen rymmer ca 500 åskådare.Den utsålda Balettgala 2019 på Kungsbacka teater 19 juni var i...
  • 2019-07-01
    Denis Savin as Petrushka.Georgy Gusev as Charlatan.Ekaterina Krysanova as Ballerina.Photo by Damir Yusupov/ Bolshoi Theatre.
    New version of Petrushka at Bolshoi–meet choreographer Edward Clug
    MOSCOW: A brand new version of the Ballet Russes Petrushka , opened recently at the Bolshoi ballet in Moscow in May 19. This opening evening was broadcast to cinema theaters worldwide.I would like to p...
  • 2019-06-25
    Fei Tan
    Klassisk balett – det nya avantgardet
    MIDDLETOWN, CONNECTICUT, USA: I Middletown utanför New York, finns ett nytt mångkulturellt Fei Tian College, där dans och musik samsas med bio- och datateknik. De olika programmen är sökbara för unga ...
  • 2019-06-17
    AnnaStåhl5
    Anna Ståhl: Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa
    STOCKHOLM: En kväll träffas Anna Ståhl och jag på ett café i centrala Stockholm. Anna kan beskrivas som en allkonstnär där dansen står i fokus. Jag förundras och inspireras över hennes energi och kraf...
  • 2019-06-10
    endansaresliv1
    Ur en dansares vardag
    STOCKHOLM: Vid blott två tillfällen i maj gavs på Operans Rotunda en timslång studioföreställning under namnet En dag i en dansares liv . Mycket dans, levande musik, en klartänkt ackompanjerande text d...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision