Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Artikelarkiv

Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

  • 2012-06-25
    Kusi Castro,  Jens Rosén och Carl Inger i Commedia di Zanni. Fotograf Alexander Kenney

    Unga koreografer på Operan: Löften för framtiden


    I säsongens sista dansföreställningar på Kungliga operan gavs ett omväxlande och intressant program med titeln Unga koreografer. Av fem nya verk var tre duetter och en kvartett, och i ett stycke medverkade åtta dansare.

    Som vanligt i workshopsammanhang gavs på Rotundan utmärkta tillfällen att se kända och mindre kända dansare på nära håll. Dessutom kunde åskådaren få tacksamma chanser att identifiera dansare som annars på stora scenen riskerar att förbli anonyma i kårpartier.




  • 2012-06-21
    De tre medaljörerna Pär Isberg, Agneta Stjernlöf-Valcu och Istvan Kisch med Cramérfondens styrelse. Fotograf Alexander Kenney

    Stockholm: Medaljer och stipendier till danskonstnärer


    Våren är tiden då utmärkelser av skilda slag utdelas inom dansvärlden. Först ut var Tyyne och Ivo Cramérs stiftelse som den 8 april utdelade sitt stipendium till Edith Roger och medaljer till Agneta Stjernlöf-Valcu, Pär Isberg och Istvan Kisch.

    Mariane Orlandos stipendium gick i år till förste solisten vid Kungliga baletten, Hugo Therkelson och Carina Aris minnesfond belönade 13 unga dansare med stipendier till fortsatt förkovran inom danskonsten.




  • 2012-06-18
    Marianela Nuñez and Nehemia Kish in Prince of the Pagodas. Photographer Johan Persson courtesy of ROH

    London: A beautiful ballet is reborn


    Its been a miserable, wet summer but London saved its coldest June day for the Queen’s Jubilee celebration and the thousand boat flotilla when, in true British fashion, loyal subjects stood in the cold and waved Union Jacks. However things have been more exciting on the dance scene as the revival of The Prince of the Pagodas opened at the Royal Opera house.

    The ballet premiered in 1957 with choreography and convoluted scenario by John Cranko. Kenneth MacMillan revived it in 1989 when he reworked the story with Colin Thubron but was unable to get the requested cuts in Benjamin Britten’s magical but overlong score. The ballet was again not a success and soon dropped from the repertoire.


  • 2012-06-15
    Joseph Macrae Ballantyne som tjuren och Marie Sanner som Jason. Fotograf Mats Bäcker

    Jason & Medea på Drottningholmsteatern


    I ett förträffligt initiativ arrangerades i anslutning till Drottningholmsteatens framförande av Francesco Cavallis Jason & Medea en internationell konferens om verket. Arrangemanget var resultatet av ett samarbete mellan Drottningholms Slottsteater och "Nordic Network for Early Opera".

    Jason och Medea (originaltitel Giasone), med urpremiär i Veendig 1649, var 1600-talets mest spelade opera med hela 29 uppsättningar under seklet. Blott tillsammans med Cavalli (1602-76) kan man följa operagenrens utveckling i Venedig, från ett tämligen nytt medium till brett uppskattad konstform.




  • 2012-06-13
    Ye Wang t.v. fick specialpris som partner till Ruichen Sun. Fotograf Sakari Viika

    Helsinki International Ballet Competition  


    Priserna delades ut vid avslutningsgalan på torsdagen den 7 juni. Det främsta priset – Gloria Grand Prix – gick till Kinas seniordam Yun Wang. Åter var de kinesiska dansarna framgångsrika i denna tävling men också representanter från Filippinerna, Finland, Italien, Kanada, Kuba, Rumänien, USA och Vitryssland sågs på prispallen. Placeringarna redovisas i slutet av denna artikel.


  • 2012-06-09
    Maia Makhateli som Giselle. Fotograf Angela Sterling

    Sverige: Goda tider för romantisk balett


    Den romantiska baletten har varit aktuell i både Stockholm och Göteborg de senaste veckorna. I Stockholm går August Bournonvilles Sylfiden för välfyllda hus och i Göteborg har gästspelet av holländska nationalbaletten med Giselle tagits emot med stående ovationer.

    Att gästspelet var efterlängtat var inte att ta miste på, men det står också klart att det fordras stora resurser för att ge dessa baletter verklig rättvisa. Att se 27 vilier på den stora scenen i Göteborgsoperan var mäktigt. Och den konstnärliga nivån var hög.




För fler artiklar – Klicka på valfri månad för att se tidigare artiklar.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil