Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helsingfors: Mästarnas afton

Vi tar först ett klipp ur programbladet till Dinna Bjørns sista premiär i Helsingfors den 12 april. I en presentation av kvällens samtliga baletter skriver Dinna Bjørn: "Jag ville sätta upp en hyllning till den klassiska baletten och dess mästare” och fortsätter att focus var på 1900-talet. Och i den kategorin räknar hon Voluntaries som den vackrast tänkbara.

Det blir det och är. Glen Tetley skapade sitt verk Voluntaries, musik: Francis Poulenc, i åminnelse av John Cranko, som länge lett balettgruppen vid Stuttgartoperan till vilken verket gjordes. John Cranko avled dramatiskt i det flygplan i vilket gruppen återvände från en USA-turné.

Verket fick sin urpremiär samma år, 1973 före julen, och det har dansats därefter av många framgångsrika balettgrupper, bl.a. av Den Kongelige Ballett i Danmark, American Ballet Theatre, The Royal Ballet i London och Parisoperans balett.
Voluntaries. Fotograf Sakari Viika

Voluntaries. Fotograf Sakari Viika

Nu såg vi Voluntaries med Nationalbaletten i Finland, dansad av solistparet Eun-Ji Ha och Jani Talo, samt solisterna Minna Tervamäki, Nicholas Ziegler och Ville Mäki samt en grupp dansare. Sammanlagt är det 17 dansare, vilka framför ögonen på oss skapar en förtrollande sakral stämning till Francis Poulencs musik "Konsert för orgel, stråkorkester och pukor".

Koreografin har inslag av både klassisk balett och modern dans: ”Voluntaries presenterar min syn på dans. Klassicism är för mig lika med renhet”, säger Tetley själv. – Det var på 50-talet sällsynt att kombinera olika balettekniker, men Tetley ville ta med det bästa från de olika dansriktningarna. Voluntaries dansas på tå, och intrycket är starkt klassiskt.

Glen Tetleys (1926-2007) produktion omfattar över 70 verk. De förnämsta balettkompanierna har dessa i sina program. I Finland har Nationalbaletten tidigare haft äran att ha koreografen på plats och delta vid inövningsprocessen av baletterna Oracle och Pierrot Lunaire år 2003.

Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Voluntaries. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Voluntaries. Fotograf Sakari Viika

Den förlorade sonen (The Prodigal Son), musik: Sergej Prokofjev.

Detta tidiga verk av George Balanchine – som är berömd för sina baletter utan handling – visar berättaren Balanchine. Mister B, som han kallades, skapade under sin levnadstid över 400 balettverk. Själv är jag glad att han övergick till icke-berättande baletter – om vilka man egentligen inte vet hur icke-berättande de de facto är.

Vi känner till baletten Jewels (Juvelerna) och dess 3 delar. Delen Rubies – Rubinerna – har dansats på Finlands Nationalopera (premiärer 1993 och 2004). Dansarna i Paris-operans balett, t.ex. stjärndansaren Agnes Letestu, berättar i ett tv-program en del intressanta detaljer om vad som där finns inbyggt. Det ”händer alltså saker” även i en balett som till synes verkar vara endast dans för dansens skull.

Men tillbaka till ”sonen”. Det är en biblisk berättelse om en son, som av fadern ber att få ut sin arvedel, lämnar fädernehuset och lever glatt och utan bekymmer – tills pengarna tar slut. Då är han tvungen att återvända till fadern och hemmet.

Baletten är skapad 1929 i Paris till den berömda Ballets Russes ledd av legendariske Sergej Djaghilev, och verket som helhet bär drag av dåtida modernism. Detta kan man se även av kostymerna och scenografin. Det är intressant och bra att se en sådan här länk tillbaka i historien, men någon annan sorts framgång är det svårt att se för den här typen av verk vid nutida programval.

Anneke Lönnroth och Stanislav Beljajevski i Den förlorade sonen. Fotograf Sakari Viika

Anneke Lönnroth och Stanislav Beljajevski i Den förlorade sonen. Fotograf Sakari Viika

Verket dansas av Stanislav Beljajevski (sonen) och av Anneke Lönnroth (sirenen, förförerskan) – två goda tolkningar och perfekta i danstekniken. I sonens roll alternerar Frans Valkama och som sirenen Anna Sariola. Faderns – Valeri Kononen - roll blir att gestalta en gamling i början och vid slutet. I rollistan finns det, förutom de redan nämnda, två vänner – Timo Korjus och Pekka Yli-Marttila – ett dryckessällskap och två systrar som till slut tar hand om den hemkomne sonen.  

Juvelen bland baletterna denna kväll är Etyderna (Etudes), musik Carl Cerny, Knudåge Riisager

Etyderna är egentligen inte en ”balett” utan en omfattande presentation av allt det som begreppet balett innehåller; dess teknik och framställning, dansens svårighet, dess glädje - och mycket mer. Själv vill jag framföra ett tack till Dinna Bjørn för att hon tagit med denna förtjusande föreställning i repertoaren igen.

Ville Mäki, Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Etyderna. Fotograf Sakari Viika

Ville Mäki, Minna Tervamäki och Nicholas Ziegler i Etyderna. Fotograf Sakari Viika

Finlands Nationalbalett har tidigare haft Etyderna i programmet 1965, 1973, 1989 samt 1996 då man redan kunde utnyttja en större scens möjligheter i det år 1993 öppnade nya operahuset vid Tölöviken.  

Efter den nya premiären av Etyderna kunde alla – såväl kritiken som publiken – konstatera att Nationalbaletten lyckades fint med uppdraget, trots att det var krävande, såsom alltid när det gäller denna balett. Disciplinen för prestationerna har vuxit genom åren och denna premiär lyckades i stort sett kanske bättre än tidigare, av vilka man ännu har en del minnesbilder.

Några åskådare minns scenografins kristallkronor – i det gamla operahuset – som sänktes ner ifrån taket för att signalera till publiken i salen att nu påbörjas en riktig fest på scenen. Från 1965 – då koreografen Harald Lander var med och själv kom till Helsingfors för att iscensätta sin balett – har dansösen Tarja Ranta ännu minnesbilder av hur sträng han var. Lander hade konstaterat att Ranta visserligen var talangfull och kunde prestera mycket mer än vad han nu tänkte låta denna skickliga och dansanta, då mycket unga dam göra.

På grund av vissa oanade problem som hade med utseendet att göra tyckte han att han skulle placera henne i delen Sylfiderna med långa kjolar. Det blev snart en annan sorts roller och kostymer för Ranta, som senare dansade de stora rollerna som premiärdansös, bl.a. Odette-Odile (då hade baletten vid Finlands Nationalopera ännu kvar rangordningen, i stället för det nutida då alla är dansare).

Ingen föreställning är sig lik, och vid alla fem som jag har haft nöjet att beskåda har man haft sina spännings- och glädjemoment. Speciellt var detta fallet då de kvinnliga solisterna i första och andra lagen, Minna Tervamäki och Eun-Ji Ha – vilka på sina kvällar visat var sina talanger och hur mycket de betyder för Nationalbaletten – båda var sjukskrivna på fredagen den 24 april.

Till all lycka hittades en fin, för kvällen ledig, ballerina från ett av operahusen som nyligen dansat Etyderna. Man fick vid midnattstid på torsdagen flyga in premiärdansaren Elena Glurdjidze från Nationalbaletten i England – med mycket kort varsel. Hon hade möjlighet att repetera med sina tre manliga partners endast under föreställningsdagen.

Men det var laddat den kvällen då det var tur för Etyderna. På premiärkvällen hade man sin tilltro till Minnas suveräna arbete och framställning, och då blev man inte heller besviken. Minnas kvaliteter är kända, och många tidigare fina rollgestaltningar minns vi alla som sett dem – bland annat i Onegin som Tatjana, i Anna Kareninas titelroll, som Odette-Odile i Svansjön, Myrtha i Giselle, samt roller i nutidsbaletter av världens främsta koreografer. Eun-Ji för sin del är en yngre dansare och besitter en mycket bra teknik, vilket ju är en bra förutsättning för ballerinans roll i Etyderna.

Eun-Ji Ha i Etyderna. Fotograf Sakari Viika

Eun-Ji Ha i Etyderna. Fotograf Sakari Viika

Gästande stjärnan Senior Principal Dancer Elena Glurdjidze vann sin publik – och Nationalbaletten visade ett extra lyft i humör och dansglädje under kvällens sista del. Och snurra kunde hon! Chainéerna gjorde hon snabbare än vad ”vanligt” är och briljans kunde hon visa på ett sätt som man inte alltid får se.  

De manliga solisterna – Nicholas Ziegler, Ville Mäki och Juha Kirjonen gav var och en sitt stöd åt gästartisten. Liksom vid tidigare aftnar, var alla värdiga sina uppgifter. Det är en glädje att se en utveckling uppåt hos en ung dansare: den långvuxne Ville Mäki, som börjat sin baletträning i Norra Finlands Uleåborg, har inhämtat sina kunskaper från flera håll i världen, bl.a. från St. Petersburg och Kuba.

Hela Nationalbaletten har jobbat hårt för framförandet av Etyderna och det syns på scen. Det är njutningsfullt och festligt.  

Anita Jokela
1 maj 2008

  • 2020-03-16
    Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...
  • 2020-03-08
    Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...
  • 2020-02-29
    Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...
  • 2020-02-23
    Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...
  • 2020-02-15
    MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...
  • 2020-02-02
    aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...
  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil