Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Regina Beck-Friis i balettsalen. Fotograf Enar Merkel Rydberg

Regina Beck-Friis i balettsalen. Fotograf Enar Merkel Rydberg

Regina Beck-Friis död – en länk till baletthistorien har brustit

När Regina Beck-Friis avled natten till måndag 24 augusti var det den mentalt starkaste personligheten i svensk danskonst som begav sig iväg till de saligas ängder. Efter omkring 40 år med dans – eget dansande, koreografi, undervisande och skrivande (bland annat i Sohlmans musiklexikon) – drabbades hon av MS.

Inte slutade hon med dansen för den skull. Tvärtom. Hennes kärlek till dansen, och särskilt hennes specialitet äldre tiders dans, snarast intensifierades. Hennes förmåga att inte ge upp, och att inte låta sig nedslås, framstår som ett föredöme. Att hon dessutom kunde sprida sin entusiasm, kunskap och glädje omkring sig var storartat.

Christian Rambe och Hugo Therkelsson i Tillfälle gör tjufven. Fotograf Hans Nilsson

Christian Rambe och Hugo Therkelsson i Tillfälle gör tjufven. Fotograf Hans Nilsson

Regina Beck-Friis förmådde under sjukdomstiden driva långvariga projekt till lyckosam fullbordan. Baletten Tillfälle gör tjufven, 1989, är ett mästerverk med alla mått mätt. Sprudlande humör, flödande fantasi, högt tempo, rikligt med koreografiska överraskningar. Ett par av mina favoriter är mimscenerna med Adam och Eva respektive Noaks ark (inklusive duva med olivkvist i näbben): tydligt, fantasifullt, effektivt, blixtsnabbt. Christian Rambes framförande på Confidencen i somras var makalöst. När man besinnar att denna glada, generösa balett skapats av en fysiskt svårt sjuk koreograf framstår resultatet som ett mirakel.

Regina kunde trots sin sjukdom närvara vid den bejublade nypremiären den 23 maj i år, då hon hedrades från scenen och fick motta publikens tacksamhet och uppskattning.

Ett livligt akrobatuppträdande ur Tillfälle gör tjufven med Aleksander Nikolaev, Claes Lindbom, Joakim Adeberg, Olaf Kollmannsperger och Takashi Setoguchi. Fotograf Alexander Kenney

Ett livligt akrobatuppträdande ur Tillfälle gör tjufven med Aleksander Nikolaev, Claes Lindbom, Joakim Adeberg, Olaf Kollmannsperger och Takashi Setoguchi. Fotograf Alexander Kenney

Ett storartat projekt var författandet (tillsammans med Magnus Blomkvist) av Dansnöjen genom tiden, där högst konkreta dansinstruktioner placerades in i sitt kulturhistoriska sammanhang. Den första delen utkom 1979-80 och 1998 fick hon äntligen se den andra delen, om 1600- och 1700-talens dans, i tryck. De böckerna förblir grundpelare i ämnet inom överskådlig framtid.

Redan 1962 började Regina att, tillsammans med balettchefen och koreografen Mary Skeaping, forska i äldre tiders dansteknik med koncentration på Drottningholmsteaterns repertoar, som hon berikat med ett flertal koreografiska verk.

År 2000 fick hon uppleva premiären på sin balett  Semiramis på Drottningholmsteatern. Originalet skapades 1765 av den italienske dansören och koreografen Gaspero Angiolini (1731-1803), med musik av reformatorn C. W. Gluck. Semiramis visade sig vara en höggradigt dramatisk, tragisk balett. Originalet chockerade samtiden men etablerade Angiolini som en av tidens största skapare av handlingsbaletter. Regina Beck-Friis arbete med baletten hade varat under många år. Så här skrev hon i programboken säsongen 2000:

"Jag har kallat min version dansdrama, då det antika dramat var en på den tiden högaktuell form att göra balett av. Den har också en tydlig anknytning till teaterns monodrama, som var en form som slog igenom under denna period men som inte fick någon lång fortsättning. Monodramat, som Kirsten Gram-Holmström skrivit om i sin doktorsavhandling, tillsammans med de andra källor om regi och olika former av text- och bildmaterial över de antika skulpturerna och dramerna, har blivit grundmaterialet till mitt dansdrama.

Jag har inspirerats av Angiolinis egen programförklaring, att en dansör som skall framföra en tragisk balett i antik stil måste kunna lika mycket som en filosof, d. v. s. vara väl bevandrad i poesi, geometri, musik, filosofi, historia och fabeln. Jag citerar: Att studera konst, målningar, antika skulpturer, vägg- och stenkonst är det bästa sättet att söka det rörelsmaterial, som behövs för ett drama i antikens form."

Därefter följer Regina Beck-Friis lakoniska kommentar: "Det är precis så vi gjort idag." Att uttrycka sig koncentrerat är också en konst. Innebörden i dessa ord av Regina Beck-Friis framstår vid en tidpunkt som denna som ett föredömligt konstnärligt testamente.  

Omslaget till Dansnöjen genom tiden, del 2. Målningen, som tillhör Dansmuseet, föreställer 1700-talsdansösen La Violette.

Omslaget till Dansnöjen genom tiden, del 2. Målningen, som tillhör Dansmuseet, föreställer 1700-talsdansösen La Violette.

Regina Norenfelt-Beck-Friis föddes 1940. Hon utbildades vid Operans balettelevskola 1949-56 och anställdes därefter i Operabaletten. Hon gjorde sig känd som specialist på dans i historiska stilar, både som koreograf, pedagog och skribent. Hon författade, tillsammans med Magnus Blomkvist, Dansnöjen genom tiden i två delar: del 1 1979-80, om dans under medeltid och renässans och del 2 1998 om 16- och 1700-talen. Reginas mor Birgitta Nordenfelt (1909-2000) medverkade i musikavsnitten. (Förlag: Historiska Media).

Ur Regina Beck-Friis förteckning över koreografiska verk (tack till Magnus Blomkvist och databasen vid Sveriges Teatermuseums bibliotek):

1966   L’honesta negli amore – Operan på Drottningholm
1968   Zemir och Azor – Drottningholms slottsteater
1969   Oidipus i Athen – Operan på Drottningholm
1971   Orefeus och Eurydike – Operan på Drottningholm
          Aeneas i Carthago  - Operan på Drottningholm
1973   Puck’s folly – Drottningholms slottsteater
1974   Folk och rövare i Kamomilla stad – Upsala-Gävle stadsteater
1975   Le Carnaval – Operan på Drottningholm
1978   Platée – Operan på Drottningholm
1979   Folkungasagan – Upsala-Gävle stadsteater
1980   Proserpin – Operan på Drottningholm
1981   Figaros bröllop – Drottningholms slottsteater
1985   Pygmalion – Operabaletten på Drottningholm
          Don Juan – Operabaletten på Drottningholm
1986   Slavarnas ö – Dramaten
1986   Christina – Operan
1987   Paris och Helena – Operan på Drottningholm
1987   En afton på Gripsholm – Gripsholms slott
1989   Iphigénie en Aulide – Drottningholms slottsteater
1989   Tillfälle gör tjufven – Kungl. Teaterns Balett på Confidencen
1990   Iphigénie en Turide – Drottningholms slottsteater
1992   Elvira Magdigan – Kungl. Teaterns Balett
1999   Figaros bröllop – Operan
2000   Semiramis – Kungl. Teaterns Balett på Drottningholm

Dessutom gjorde Regina Beck-Friis mängder av inslag i olika program på Operan och i dess verksamhet utanför operahuset, som t ex på Maxim, och hon medverkade i flera TV-program

Peter Bohlin
28 aug 2009


  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

  • Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...

  • malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...

  • Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...

  • FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...

  • FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil