Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Balettgästspel på Finlands nationalopera

Mariinskij-teaterns balett och orkester från St.Petersburg visade upp sig i Jewels av George Balanchine och Den Lilla Puckelryggiga Hästen av Alexej Ratmansky – Magnifikt och magiskt!

Den vita akten – Vi plockar upp diamanter
När prima ballerinan Uljana Lopatkina på långfredagen dansade som solist i den tredje och sista akten – Diamanter – ur den berömda baletten Jewels  (Juveler) höll publiken andan, så raffinerat och utsökt fint var det. Poetisk dans, utstuderat perfekt.  "Hon har ett alldeles eget rörelsespråk!", konstaterade Marianna Rumjantseva – före detta prima ballerina vid Finlands Nationalopera – suckande av förtjusning.

Diamonds: Uljana Lopatkina och Danila Korsuntsev. Fotograf Natasha Razina

Diamonds: Uljana Lopatkina och Danila Korsuntsev. Fotograf Natasha Razina

Uljana var ytterst koncentrerad på sin dans på scenen, med Danila Korsuntsev som den stilfulle partnern. Detta hennes sätt att uppträda: det diskuterades med en och annan åskådare – var hon kanske i sin roll alltför distanserad från publiken på andra sidan orkesterdiket?  "Uljana gör andra roller på ett annat vis", sa min samtalspartner Marianna, när vi avlägsnade oss från raderna. Hon menade att om någon tyckte att denna fina ballerina var en kylig gestalt, så stämmer inte detta. "Hon var helt hängiven åt sin dans, andäktig", formulerade Marianna – och här kunde man instämma – det var ju alldeles tydligt.

Uljanas sätt att i sin dans och tolkning föra fram det som vi alla såg – och vilket gav orsak att tolka prestationen på olika vis – krävde av ballerinan något som man inte ser vid varje föreställning. Uppskattade artister har något mer att frambringa!

Danspubliken i Finland har inte tidigare fått beundra henne.

Däremot har vi haft nöjen att se den manliga solisten i den föregående andra akten Rubies (Rubiner),  Denis Matvienko, redan många gånger, i Helsingfors på Nationaloperan i Bajadären samt i St. Michel,  och fått njuta av hans konst.

Föregående kväll hette solistparet Viktoria Tereshkina och Vladimir Shklyarov. Deras framförande var stilmässigt imponerande, vackert och högtidligt, såsom balett bara kan vara när nivån på allting är hög.  Här talar vi om hela kulturen i ett hus.  

Rubies med Mariinskijteaterns balett. Fotograf Natasha Razina

Rubies med Mariinskijteaterns balett. Fotograf Natasha Razina

Rubiner – Rött!
Denis Matvienko trivdes bra på scenen i Rubies. Den något jazzinspirerade koreografin till musik av Stravinskij  i den andra och självständiga delen av denna helaftonsbalett – som börjar med Smaragder och slutar med nämnda Diamanter – fick honom att ta det väldigt raljant. Han inspirerade också sin partner Irina Golub – eller kanske var det tvärtom, eller ett samspel av bästa slag. Denis är bra på att presentera sin närvaro på scenen, han faktiskt uppträder i sina roller – och delvis därför är det många som kommer för att se honom dansa då det finns en möjlighet till det.  Irina och Denis var ett mycket stiligt par i sina uppgifter, och de andra rubinerna gjorde även de fina prestationer med sina till tåspetsen sträckta ben och vrister samt med sina glada framträdanden och tolkningar av koreografins finesser.

Om vi följer ordningen från andra akten till den tredje, konstaterar vi att mer av fina vyer fick man uppleva då ridån efter andra pausen gick upp med diamanterna i sina formationer, färdiga att göra sin insats, den här gången iklädda vita dräkter, damerna i festliga ballerinakjolar (tutus) .
Jewels gavs två gånger och det är roligt att jämföra dessa föreställningar med varandra; solisterna och deras sätt att tolka dansvokabulären.

Den kvinnliga solisten i Rubies på torsdag Alina Somova och hennes partner Andrian Fadeyev gjorde rollerna mera traditionsenligt och sofistikerat – det är svårt att säga vilken tolkning som skulle ha varit ”bättre” – det är smaksaker. Rubies i mitten av Jewels ska företräda en mer amerikansk stil i denna baletthelhet, även om jag inte kan låta bli att uppleva vissa formationer i koreografin som trojka, galopperande hästar och annat som för tankarna till Ryssland.

Rubies med Carolina Agüero och Finska Nationalbaletten. Fotograf Sakari Viika

Rubies med Carolina Agüero och Finska Nationalbaletten. Fotograf Sakari Viika

Rubies framförs ofta separat – som ett inslag i balettaftnar, och denna del av Jewels har också setts på Nationaloperan (bild). Koreografin tilltalar många åskådare med sina roliga inslag, och de kortkorta dräkterna passar bra. Dräkterna är i grunden desamma som ursprungligen kreerats av Barbara Karinska.  

Yekaterina Kondaurova var den tredje solisten i Rubies – på två kvällar efter varandra följda av kvällen med solistroller i baletten Den Lilla Puckelryggiga Hästen. En fin ballerina med precisa linjer och säker närvaro.

Och så till början, till första akten med Smaragder – Grönt – och romantisk grönska.
Jewels första del, Emeralds (Smaragder), visar stilmässigt upp den franskinspirerade skolan i baletten. Formationerna är klassiska, och dräkterna är långa ballerinakjolar som sträcker sig till vaderna och vilkas färgton går från dunkelgrönt till ljusare nyanser. Tänk på vilier i Giselles andra akt, där finner man något liknande.

Kvinnliga solisten på båda kvällarna hette Yana Selina, och hon hade som partner på första föreställningen Alexander Sergeyev och på andra Maxim Zyusin. Solisterna i hela baletten var många och alla av hög klass. Hela ensemblen var omsorgsfullt övad till uppgifterna, och prestationerna var glädjande. Även barnen i publiken satt förtrollade på sina stolar.

Man hittar information om Mariinskij-teaterns dansare på engelska på teaterns websida: mariinsky/ru/en > company < ballet.

Hästen, Ivan och eldfåglarna i Den Puckelryggiga lilla hästen. Fotograf Natasha Razina

Hästen, Ivan och eldfåglarna i Den Puckelryggiga lilla hästen. Fotograf Natasha Razina

Den Lilla Puckelryggiga Hästen
Den Lilla Puckelryggiga Hästen baserar sig på en gammal saga av Pjotr Jershov som beskriver hur en vanlig men klok ung man av folket och en äldre man i en maktposition – han är tsar i berättelsen – tävlar om samma kvinna. Första gången den visades som balett skrev vi 1864.

Den version vi nu fått njuta av är av Alexej Ratmanskij från 2009 till musik av Rodion Sjtjedrin. Initiativtagaren var Valerij Gergijev som ville ha denna balett i förnyad form till Mariinskij-teaterns program. Själva Maya Plisetskaja – åt vilken kompositören och äkta mannen Sjtjedrin hade ägnat detta sitt första betydande verk i genren balettmusik – sägs ha tyckt att koreografen nu lyckats bra.

När den något avklädda scenbilden i starka färger blir synlig förstår man att här har vi en barnbalett. Tanken utvecklas i intressanta banor; skall barnen ha grällare färger att se på än de vuxna – och bara någon enstaka låda som rekvisita – i berättelser som är tilltänkta att attrahera dem? Eller  är denna saga ändå riktad till vuxna, denna berättelse med en scenografi i ovan skildrad stil? Många åskådare tyckte att här kunde satsningen ha varit annorlunda. Men det blev bättre senare, i andra akten. Där fanns riktigt vackra scenbilder med utsökt dans, t.ex. scenen med Havets Prinsessa i gestalt av Yekaterina Kondaurova.

Tsarens dotter görs av Viktoria Tereshkina, och Ivan, hennes älskade som i slutet får bli en ny tsar, av Alexander Sergeyev. Den lilla hästen är Vasily Tkachenko, den gamla tsaren Andrei Ivanov. Dramat är en aning otydligt ibland på grund av scenografin och dräkterna. Tsaren i sin avkläddhet är svår att urskilja som härskaren i dramat – speciellt om man tänker på barnpubliken. Mera prakt på vissa ställen skulle inte ha skadat. Men det skulle kanske då inte bli så typiskt Ratmanskij. Man har dock satsat ordentligt på uttryck i rollprestationerna, det är ryssarna bra på – förutom förstås själva dansen, vilken ju också här är i världsklass.

Havets prinsessa, Yekaterina Kondaurova, med sitt hov. Fotograf Natasha Razina

Havets prinsessa, Yekaterina Kondaurova, med sitt hov. Fotograf Natasha Razina

Berättelsen då
Det finns en rövare som går omkring om nätterna och trampar ned säden på åkrarna. Det gör också en ung och vacker häst. En bondson – Ivan – lyckas klättra upp på dess rygg och bli där, och när han befriar hästen får han gåvor; hästar, och sedan också den lilla puckelryggiga hästen. Av denna får han sedan hjälp när hans bröder stulit hans övriga hästar. Kring dessa huvudpersoner rör sig en skara andra gestalter: eldfåglar, tsaren, en flicka – även vissa föremål som en fjäder och en ädelsten blir eftertraktade och viktiga under berättelsens gång.

Tsaren möter sitt öde genom att luras in i en kastrull med kokande innehåll där han tror sig kunna bli tillräckligt vacker för att duga som gemål åt samma flicka som Ivan förälskat sig i. Gissa hur det går i slutet!

Hästens andra akt var mera lyckad och mera dansant än den första; om detta var danspubliken ganska enig. Man kunde också sitta i sin stol, luta ryggen bakåt och njuta mer av den utsökt fina dansen efter pausen. Även scenbilderna var mera sagolika.

Det är att bara gratulera Nationaloperan till det här gästspelet från Mariinskij-teatern – ett gästspel ur den absoluta världstoppen inom balett.

Den Lilla Puckelryggiga Hästen, 2009
Musik: Rodion Sjtjedrin / Koreografi: Alexei Ratmansky
Mariinskij-teaterns orkester / Dirigent: Valeri Gergijev

Jewels (Ädelstenar), 1967
Musik Emeralds: Gabriel Fauré, Pelléas et Mélisande, Shylock;
Rubies: Igor Stravinskij,  Capriccio for Piano and Orchestra;
Diamonds: Pjotr Tjaikovskij, Symphony No. 3
Mariinskij-teaterns orkester / Dirigent: Mikhail Agrest

Anita Jokela
25 april 2010

  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...
  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...
  • 2019-07-22
    The Royal Ballet School in Ashton’s La Valse. © Tristram Kenton
    The pride and joy is palpable at the Royal Ballet School summer performances
    LONDON: The Royal Ballet School summer performances in leafy Holland Park, West London have their own special charm. The al fresco setting means picnics in the park where proud parents and dancers min...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil