Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kungliga Baletten med Anna Valev överst t.h. Fotograf Hans Nilsson

Kungliga Baletten med Anna Valev överst t.h. Fotograf Hans Nilsson

Peter Bohlin: Messias – ett allkonstverk

Inför Kungliga Balettens premiär på Messias, till Händels musik, fick dansportalen ett samtal med verkets upphovsman,  koreografen Mauricio Wainrot – argentinare med rötter ifrån Polen. Han är en mycket erfaren koreograf, som började sin internationella karriär i Sverige för 25 år sedan.

Hans verk har sedan dess visats på ett femtiotal teatrar världen runt. Nu arbetar han för första gången med Kungliga Baletten i Stockholm. Baletten Messias ges i orginalscenografi av den numera avlidne Carlos Gallardo, som medverkat i de flesta av Wainrots produktioner. I baletten medverkar förutom baletten även Kungliga Operans kör och fyra sångsolister.

Anne Frank. Foto Eugene Ballet, Oregon USA.

Anne Frank. Foto Eugene Ballet, Oregon USA.

Kungliga Operans balettchef och du har bestämt samarbetat tidigare?
Ja, när Marc Ribaud var balettchef i Nice hade han vänligheten att inbjuda mig för att sätta upp Messias där. Då var vi tvungna att använda bandad musik. Här kunde han erbjuda mig ett stort projekt, med orkester, kör och fyra sångsolister.

Levande musik betyder att verket lyfter till en helt annan nivå, till en helt annan dimension, och det tycker jag att baletten förtjänar: Detta är min version av himlen.

I det här fallet var storleken av samarbetet särskilt viktig för mig. I Argentina infaller sommaren i december – februari, och jag brukar försöka ta ledigt en månad i januari, i mitt hus i bergen utanför Buenos Aires. Det är trevligt att börja året med semester, men det här kunde jag inte tacka nej till. Dessutom är det nu 25 år sedan jag arbetade i Sverige, och det var en mycket betydelsefull tid för mig.

Du gjorde ett helaftonsprogram för Storan i Göteborg 1986, på inbjudan av Ulf Gadd, som var balettchef där. Hur träffades ni?
Ulf Gadd är den viktigaste personen i hela min karriär. Han besökte Buenos Aires för att leta efter musik till sin första balett med tangomotiv – Tango Buenos Aires 1907 (1985).

En dag kom han till teatern, sökte upp mig och började tala om min Anne Frank-balett, som han hade sett. Min engelska var mycket dålig då, men en av mina dansare talade engelska, så vi fick kontakt.

Här vill jag skjuta in ett par saker. Jag var nästan 40 år vid det tillfället. Jag hade börjat dansa sent, först i tjugoårsåldern. Innan dess spelade jag mest fotboll och gick på bio. Film är fortfarande en stor inspirationskälla för mig.

Jag älskade stumfilm – Chaplin, Buster Keaton och Tati – och såg mycket av Bergman, som var väldigt populär i Argentina. Jag hade aldrig arbetat som koreograf utanför Argentina, men drömt om att få göra det i Europa.

Mauricio Wainrot (t.h.) och scenografen Carlos Gallardo. Foto courtesy of Mauricio Wainrot

Mauricio Wainrot (t.h.) och scenografen Carlos Gallardo. Foto courtesy of Mauricio Wainrot

Dessutom var det så att jag länge drömt om att göra ett verk om Anne Frank. Mina föräldrar, av judisk börd, lämnade Polen i juni 1939. Praktiskt taget alla som stannade i familjen blev mördade. I Argentina finns en mycket stor judisk koloni, väldigt många kulturarbetare, men även samlare och mecenater, är av judisk börd.

Hur som helst: en balett om Anne Frank kunde inte låta sig göras på militärjuntans tid. Men juntan föll 1983 och jag kunde genomföra mitt Anne Frank-projekt. Ulf Gadd såg baletten, vi höll kontakt, och han återkom till Buenos Aires tillsammans med sin scenograf Svenerik Goude.

Jag kunde då visa ett annat av mina verk, Psalmsymfonin, och resultatet blev att Ulf Gadd inbjöd mig att göra en helaftonsföreställning! Till min oerhörda glädje – Europa! Men först blev jag alldeles nervös. På Storan dansades till slut Psalmsymfonin, Tre argentinska danser och Anne Frank.

Inte nog med detta: Ulf Gadd ordnade en fortsättning också! Han hade tidigare engagerat en annan argentinsk koreograf till Storan, Roberto Trinchero, som jag aldrig träffat i Argentina. Trinchero var då sedan flera år balettchef i Wiesbaden, och tack vare Ulf fick jag ett uppdrag där omedelbart efter Göteborg.

Sådan var starten på min europeiska odyssé, som kom att vara i 14 år. Och den första, avgörande impulsen – den kom från Ulf Gadd!

Jenny Westring, Olof Westring och Kungliga Baletten i Messias. Fotograf Hans Nilsson
Sedan dess har Du varit mycket flitig. Opuslistan är imponerande.
Ja, faktiskt, nästan 50 baletter, och det har blivit väldigt många produktioner, långt över hundra. Bara Anne Frank har jag satt upp 13 gånger.

Det finns förmodligen några favoritverk?
Ja visst: A Streetcar named Desire (Linje lusta) efter Tennessee Williams pjäs, är en. Tempest, efter Shakespeare, är en annan. Det är en dyr produktion, som teatermässiga verk tenderar att bli. Där ingår en film också. Och naturligtvis är Messias en favorit.

Min första version av Messias blev faktiskt en 50-årspresent till mig själv. Det var nu ingenting jag planerade, det bara råkade bli så, och det var ju en vacker tillfällighet.

Jens Rosén. Fotograf Hans Nilsson

Jens Rosén. Fotograf Hans Nilsson

Jenny Westring, Olof Westring och Kungliga Baletten i Messias. Fotograf Hans Nilsson

Det är många medverkande i Messias.
Ja, 24 dansare. Jag tycker över huvud taget om att arbeta med stora grupper. Hemma (Wainrot är balettchef vid Ballet Contemporáneo del Teatro San Martin i Buenos Aires sedan 1999) har jag 26 dansare i min ensemble. Alla vill förstås dansa, och jag gör mitt bästa för att se till att de får göra det.

Här vill jag passa på att framhålla ett par saker. Jag tycker inte om det så kallade stjärnsystemet. Resten av ensemblen riskerar att reduceras till något indentitetslöst, eller att till och med försvinna. Så vill jag inte att dans ska fungera.

Därför är det i Messias inte enbart ett par som är viktigt, även om ett par är särskilt viktigt. Alla medverkande har solistiska insatser, i t.ex. mindre grupper som tre eller fem. Men grundprincipen är denna: alla är viktiga! Gruppen kan ibland ha ett värde som till och med är större än enstaka stjärnor. Tänk bara på vissa körpartier i musiken!

Jag försöker också framhålla gruppens betydelse när jag ber unga koreografer att skapa något för min ensemble. De brukar bli jätteglada och föreslår något för två eller tre dansare. Då säger jag NEJ – ta femton! Då händer det att de bleknar, men gör något för kanske tio. Efteråt brukar de vara mycket tacksamma – och många av mina dansare har fätt dansa.

Messias. Desislava Stoeva och Andrey Leonovitch i Messias. Fotograf Carl Thorborg

Messias. Desislava Stoeva och Andrey Leonovitch. Fotograf Carl Thorborg

Vad vill du se hos en dansare du samarbetar med?
God teknik förstås, men det räcker inte. Musikalitet är något oerhört viktigt för mig. Musiken är en grund i allt jag gör. Jag måste få veta hur musiken låter, eller se ett partitur innan jag skapar något.

Därtill vill jag att dansaren har "imagination", en sorts skapande fantasi. Dansaren måste, som en skådespelare, kunna göra sitt hemarbete – kanske läsa en bok om det finns en handling. Finns det någon form av libretto vill jag att dansaren skall kunna tillägna sig det: det är ju han eller hon som måste föra det vidare till åskådaren. Därför måste dansaren också ha "eyes" – d. v. s. kunna upprätta en kontakt med publiken.

Finns det någon handling i Din Messias?
Nej! Baletten är inte berättande, inte "religiös" heller i meningen att den skulle tillhöra något trossamfund. Andlig däremot ("spiritual"). Även om musiken är full av eld, passion och smärta, är min balett framför allt ett glädjens verk. Kalla det gärna himmelsk glädje.

Jag tackar för intervjun och ser fram emot premiären. Dagen efter den åker Mauricio Waimrot hem till sitt hus bland de argentinska bergen för tio dagars semester välförtjänt, i sommarsol.

Peter Bohlin
14 jan 2011


  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

  • Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...

  • malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil