Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i Dwight Rhodens Antithesis. Fotograf Håkan Larssons

Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i Dwight Rhodens Antithesis. Fotograf Håkan Larssons

Motsatser möts i Dansmuseets lunchdans

STOCKHOLM: Dansmuseet ger en sista lunchdans-förställning innan flytten går till Drottninggatan i vår. Fredag 30 november är det urpremiär på Antithesis av den amerikanske koreografen Dwight Rhoden med Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i rollerna.

Dwight Rhoden. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden var i många år en av Alvin Aileys främsta dansare. Sedan 1994 är han verksam som koreograf vid egna danskompaniet Complexions i New York, men också som gästkoreograf i USA. Hans nya verk för Dansmuseet har skapats direkt för de två dansarna och bygger på den spänningsfyllda kontrasten i mötet mellan två artister från olika dansskolor, den klassiska och den moderna.

Dwight Rhoden berättar för Dansportalen:
"Det är arton år sedan jag startade mitt eget danskompani. Då råkade Charlotta vara i New York och vi fick bra kontakt. Det hela började med att jag ville skapa en show som förenade en mängd olika dansartister från olika dansmiljöer med erfarenheter av alla sorters dans och jag bad Charlotta vara med.

Det var egentligen inte meningen att starta ett kompani, men det hela var en så positiv erfarenhet att jag ville fortsätta och Complexions växte fram. Nu är jag ledare för gruppen tillsammans med Desmond Richardson, också han från Alvin Ailey. Vi slutade där samtidigt och har samarbetat sedan dess.

Complexions Dance Company består av 14 dansare och jag är huvudkoreograf för kompaniet. Vi ger föreställningar i New York, men turnerar även i USA och över hela världen, och vi dansar huvudsakligen samtida dans. Vi bjuder även in gästkoreografer som till exempel William Forsythe.

Jag började själv inte studera dans förrän jag var 18 år, men innan dess dansade jag efter eget huvud alla slag av dans som jag kunde komma på. En lärare såg mig och tyckte att jag hade talang. Han rådde mig att börja träna professionellt, så jag har i grunden en klassisk dansteknik, även om den samtida dansen är mitt uttrycksmedel nu.

Efter utbildningen var jag med i Les Ballets Jazz de Montréal i två år och därefter blev jag engagerad i Alvin Ailey American Dance Theater.

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm i Antithesis. Fotograf Mats Lindgren. Fotograf Håkan Larsson

J-E Wikström och C Öfverholm i Antithesis. Fotograf Håkan Larsson

Hur kom det här projektet på Dansmuseet till?
"Jjag har hållit kontakt med Charlotta hela tiden och hon frågade mig om jag vill göra något för henne. Så jag kom till Stockholm i somras för att förbereda, samtidigt som jag  undervisade vid Balettakademien."

"Både jag och Jan-Eruk har dansat här på museet förut och har god kontakt med Erik Näslund. Vi började planera ett samarbete sommaren 2011" säger Charlotta.

"Vi funderade på vad och var, och då tyckte vi Dansmuseet var bästa platsen. Vi frågade därför Dwight om han ville göra ett verk för oss, och nu är vi glada att vi tackade ja – alla tre! Det är ett fint samarbete, 'a joint effort'.

Ljussättningen har Tobias Hallgren gjort, han är dansare och ljussättare i min egen grupp 'Jus de la Vie' och vi arbetar ihop sedan länge"

Dwight fortsätter: "Jag har gjort så gott som hela musikcollaget själv med musik av Alvina Lanselle, Pergolesi med flera. Jag tycker om att arbeta eklektiskt, att ställa olika uttryck mot varandra och se vad som händer. Att arbeta med motsatser. Motsatser, attraktion och avståndstagande. Jag märker att detta inspirerar dansarna, var och en på sitt eget vis."

Nu blir det urpremiär här, vad händer sedan?
"Vi kommer att fortsätta" svarar Charlotta. "Jag gör ett nytt verk för Jus de la Vie tillsammans med Lindy Larsson efter det här. Vi har flera anbud om gästspel, dels med båda verken och dels var för sig. I maj 2013 deltar vi vid 'The Flora Theatre Festival' i Olmouc i Tjeckien 10 maj och har förfrågningar från sex andra festivaler fram till september."

Speltider
Antithesis ges på Dansmuseet: 30 november kl. 12.30 – 1, 2 december kl. 14.00 – 4, 5, 6, 7 december kl. 12.30 och 8, 9 december kl. 14.00

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden


är grundare av och konstnärlig ledare för Complexions Contemporary Ballet i New York. Han är född i Dayton, Ohio, och har dansat med Dayton Contemporary Dance Company, Les Ballet Jazz De Montreal och som solist med Alvin Ailey American Dance Theater.

Han har uppträtt i otaliga TV-shower över hela USA, Kanada och Europa. Sedan 1994 har Rhodens koreografi utgjort stommen i kompaniet Complexions repertoar. Han har lovordats för sitt omfattande arbete, sin visionära stil och sin gränsöverskridande känsla.

Dwight Rhoden har skapat över 90 dansverk för Complexions, liksom för många andra kompanier som till exempel Alvin Ailey American Dance Theater, The Dance Theater of Harlem, The Joffrey Ballet, Miami City Ballet, New York City Ballet och The Washington Ballet.







Rhoden är 'Resident Choreographer' vid North Carolina Dance Theatre. Han har föreläst, undervisat samt skapat verk för och varit 'Artist in Residence' vid universitet runt om i USA inklusive New York University, Juilliard och The University of Mississippi, där han 2004 hedrades för sitt rasförsoningsprojekt i ett samhälle som historiskt har varit segregerat.

Rhoden tilldelades 1998 New York Foundation for the Arts Award och mottog 2001 Choo San Goh Award for Coreography. 2006 erhöll han The Ailey School’s Apex Award som erkänsla för sina omfattande bidrag inom danskonsten.

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Charlotta Öfverholm

har studerat film/TV/Video vid UCLA och vid The Lee Strasberg Theatre Institute i Los Angeles. Hon har en lång internationell karriär bakom sig då hon under 19 år arbetade utomlands med bland andra DV8 Physical Theatre i London och Bill T. Jones i New York. Hon har haft ledande roller som Hamlet på Landestheater Linz/ Robert Poole (Österrike) och Lola i Lola and Mr Talk av Jan Kodet, för vilken hon blev nominerad till Thaliapriset på Nationalteatern i Prag. I Sverige har Charlotta dansat med Björn Elisson och Dorte Olesen.

Charlotta har även dansat i Cabaret och Chinateaterns Leva Livet.

Som koreograf har hon verkat vid bland annat Norrdans, Landestheater Linz och VerTe Dance i Prag liksom för film som i Holiday och Bortkopplad av Anna Duell och senast Folkoperans Maskeradbalen och Carmina Burana.

Jus de la Vie
Startade i Stockholm 1995 under ledning av Charlotta Öfverholm och har presenterat fler än 20 produktioner sedan dess samt turnerat i Sverige och internationellt. Förutom Charlotta Öfverholm har internationella gästkoreografer arbetat med gruppen. Dansarna är omsorgsfullt utvalda från Sverige och utomlandet.

På repertoaren står verk av Dwight Rhoden (Complexions, New York), Jordi Cortes (DV8, London), Sean Curran (Bill T. Jones/ Arnie Zane Company, New York), Corinne Lanselle (Paris) och Joseph Tmim ( Tel Aviv)..

Anders Jörlén
30 nov 2012

  • 2020-03-16
    Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...
  • 2020-03-08
    Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...
  • 2020-02-29
    Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...
  • 2020-02-23
    Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...
  • 2020-02-15
    MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...
  • 2020-02-02
    aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...
  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil