Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Body Remix, Rebecca Hytting, Micol Mantini, Satoko Takahashi. Fotograf Bernd Uhlig

Body Remix, Rebecca Hytting, Micol Mantini, Satoko Takahashi. Fotograf Bernd Uhlig

Precision, styrka och energi strålar ut från GöteborgsOperans scen

GÖTEBORG: GöteborgsOperans Danskompani visar fenomenala kvaliteter i sitt nya program. Adolphe Binder, med titeln konstnärlig ledare Dans, har lyckats med en bedrift. Den kanadensiska koreografen Marie Chouinard är annars restriktiv med att låta andra ensembler dansa hennes verk. I två av hennes verk får dock nu dansarna alla möjligheter att visa sina bästa sidor.

Efter tolv år som solodansös och koreograf startade kanadensiska Marie Choiunard en egen ensemble: Compagnie Marie Chouinard. Till sin blott andra koreografi för grupp valde hon 1993 Stravinskijs Våroffer, vilket milt sagt antyder både ambitioner och ett generöst mått oräddhet.

Då hade hon till sitt förfogande sju (ja, 7!) dansare och bandad musik. Verket är fortfarande en av hennes kompanis största succéer.

I Göteborg framförs Våroffer av 29 dansare, till levande orkester. Och vilka dansare! Energi, styrka och precision så att åskådaren blir överväldigad och stolt. Här visar ensemblen världsklass!

Och vilken orkester! Den tyske dirigenten Henrik Schaefer är en internationell stjärna som, lustigt nog, inledde sin karriär som dirigent 2001 med att dirigera just Våroffer. Här har han, enligt koreografen, visat stor lyhördhet för koreografins krav på dansarna. Och han gör det med storartad dynamik i den härligt välljudande orkestern.

Dispositionen i koreografin är effektiv och i princip enkel. Enstaka eller små grupper dansare blixtrar till i täta, för det mesta akrobatiska sekvenser under hastigt uppflammande, stilla ljuskägla. Emellanåt fylls hela scenen av dansare. Då lyser mängder av ljuskäglor.

Våroffer, Kyoko Matsumoto, David Wilde. Fotograf Bernd Uhlig

Våroffer, Kyoko Matsumoto, David Wilde. Fotograf Bernd Uhlig

I detta dansverk finns ingen handling, inget "offer". Det behövs helt enkelt ingen handling. Det är en fröjd att se Chouinards koreografiska fantasi fylla både det stora scenrummet och den storartade musiken.

Dansarna imponerar hejdlöst. Det verkar som om varje entré gällde livet. Precision, styrka och energi strålar ut från scenen. Jag skulle velat lyfta fram var och en för berömmande ord. Det är bara det att det nu var längesedan, alltför länge sedan, jag såg ensemblen. Jag kände helt enkelt inte igen en enda individ.

Med några frågor fick jag hjälp att identifiera en: amerikanen Roderick George. Fantastisk dynamik och svikt i hoppen.

Verkets franskkanadensiska designer Liz Vandal sade vid ett publikmöte på stora scenen att hennes ambitioner är att lyfta fram dansarnas kroppar utan att utnyttja dem ["supporting rather than exposing them"].

Body Remix, Jenna Fakhoury. Fotograf Bernd Uhlig

Body Remix, Jenna Fakhoury. Fotograf Bernd Uhlig

I Våroffer har hon lyckats förträffligt, med små överdelar och korta byxor i tunna stretchmaterial och hudfärgade kulörer. Överraskande kontraster utgörs av långa gula spröt som sticker ut från fingrar, armar och/eller ben likt böjda vattenväxter.

Variationer på Goldbergvariationer
Aftonens andra verk bär namnet bODY rEMIX/gOLDBERG vARIATIONS Akt 1 (kan förkortas till Body Remix). 2005 skapade Chouinard detta verk till ett soundtrack av den kanadensiske musikern och kompositören Louis Dufort. Denne har bearbetat ett par av Bachs Goldbergvariationer plus några uttalanden av legendariske pianisten Glenn Gould.

Med kostymerna till detta verk har Liz Vandal förmodligen överträffat sig själv. För det mesta tunna svarta och vita band (med minimala, vita knappar på strategiska ställen för damerna) ovanpå tyger som är så tunna att det knappt syns var de börjar och slutar. Originellt förvisso.

Till detta har Marie Chouinard lagt rekvisita som 20 utsökta dansare energiskt kämpar med eller mot. Kryckor i olika längder, balettstänger, band och snören, eller tåskor på händerna så att dansöserna låter som klövdjur när de rör sig på alla fyra.

Fantasin är stor, resultaten överraskande. Jag skulle förmodligen skrattat högt om musiken varit till exempel några "riktiga" Goldberg-variationer. Ljudbandet var ingenting för mig.

Peter Bohlin
11 mars 2013


  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

  • Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...

  • malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil