Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dragos Mihalcea och Nadja Sellrup i andra aktan av Giselle. Fotograf Carl Thorborg

Dragos Mihalcea och Nadja Sellrup i andra aktan av Giselle. Fotograf Carl Thorborg

Poesin viktigast i Giselle säger Natalia Makarova

STOCKHOLM: Kungliga Baletten har under vårvintern gästats av ballerinan Natalia Makarova, som arbetat med nyuppsättningen av Adolphe Adams balett Giselle, som hon instuderade här år 2000.

Operans Balettklubb hade Makarova som gäst den 23 mars tillsammans med dansarna Minji Nam, Oscar Salomonsson och Dawid Kupinski.

Mötet inleddes med att premiärdansaren Oscar Salomonsson och första solisten Minji Nam dansade ett pas de deux ur balettens andra akt. De repeterar nu inför sin debut i rollerna den 4 april. Forsta paret ut den 30 mars är Nadja Sellrup och Dragos Mihalcea.

Natalia Makarova berättade att Giselle är en av hennes favoritbaletter och att hon debuterade i den både i Leningrad och sedan i New York efter avhoppet från Sovjetunionen 1970.

Natalia Makarova

Natalia Makarova

På frågan om vad hon anser vara viktigast vid tolkningen av baletten svarar hon tveklöst:
"Poesin, känslan – det är balettens kärnpunkt."

"Man kan ha god baletteknik, men utan dessa faktorer får baletten inget liv. Jag kräver mycket av dansarna, men lyckas man så är det mödan värd."

Det är ju en historia om omöjlig kärlek. Den unge hertigen Albert träffar bondflickan Giselle, som älskar att dansa.

Han blir blixtförälskad och uppvaktar henne, trots att han redan är förlovad med en adelsflicka.

"När kärleken slår till, kan man inte stå emot!" säger Makarova,

Det slutar naturligtvis med katastrof. Då Giselle upptäcker hans dubbelspel brister hennes sköra hjärta och hon dör

Dawid Kupinski. Foto Det Kongelige Teater

Dawid Kupinski. Foto Det Kongelige Teater

Dawid Kupinski, som dansar den manliga huvudrollen mot Nathalie Nordquist i ett av lagen (29 april), instämmer i att det är en krävande roll med mycket intrikat partnerarbete.

"Det är första gången jag gör den så jag har inte erfarenheter från tidigare uppsättningar, men det är en intressant och givande roll och jag ska ge allt."

Dawid Kupinski berättar vidare att han är utbildad i Warszawa och flyttade sedan till Köpenhamn tillsammans med sin två år äldre bror Marcin.

"Marcin är kvar där och nu är han premiärdansare vid Den Kongelige Ballet, men efter fem år flyttade jag vidare till Ballet Béjart i Lausanne" säger Dawid.

" Jag är så glad att jag hann arbeta med Maurice Béjart några månader innan han gick bort. Själv stannade jag i Schweiz i fem år, och så flyttade jag hit till Stockholm hösten 2012."

Makarova har valt en målning av Claude Monet som inspiration till scenografin i den första akten.

"Jag valde den för att den ger den rätta stämningen med sitt ljus och fältet med röda vallmoblommor, det svarar mot den unga kärlekens glädjerus." berättar hon.

"Då blir kontrasten desto starkare mot andra aktens mörka skog med Giselles grav, dit den förtvivlade Albert sökt sig och där hennes vålnad uppenbarar sig för honom."

Scenen, där unga flickor som blivit övergivna före bröllopet, dyker upp i form av 'vilier' för att söka hämnd på männen, utgör en av höjdpunkterna i artonhundratalets romantiska danskonst.

Viliernas dans i akt två av Giselle. Fotograf Carl Thorborg

Viliernas dans i akt två av Giselle. Fotograf Carl Thorborg

Som favoriter bland sina danspartners nämner Makarova: "Erik Bruhn, Mikhail Baryshnikov och Ivan Nagy, som jag också dansade med här i Stockholm. Jag har dansat med så många, men de tre är mina favoriter. Han har utvecklat den klassiska baletten på ett underbart sätt."

"Med Baryshnikov dansade jag bland annat i Other Dances av Jerome Robbins – en av mina favoritkoreografer."

Apropå vad hon ska göra härnäst svarar Makarova: "Jag har nyligen varit i Kiev i Ukraina och satt upp La Bayadère och efter Stockholm ska jag till Bolsjojteatern och sätta upp den där också. Det blir första gången jag sätter upp något i Moskva!"

Natalia Makarova i Other Dances. Foto Max Waldman ©Max Waldman Archives

Natalia Makarova i Other Dances. Foto Max Waldman ©Max Waldman Archive

Kort biografi
Natalia Makarova föddes i dåvarande Leningrad (nu S:t Petersburg) och fick sin dansutbildning vid Vaganovaskolan där. Efter examen antogs hon vid Kirovbaletten vid 19 års ålder. Hon steg snabbt i graderna och utnämndes till premiärdansare. Hon vann även guldmedaljen vid de internationella balettävlingarna i Varna, Bulgarien.

Under ett gästspel i London 1970 hoppade hon av och anställdes samma år vid American Ballet Theatre i New York, där hon debuterade just som Giselle. Hon bor numera i San Francisco.

Natalia Makarova har även varit nära knuten till Royal Ballet i London och gästspelat med de stora balettkompanierna över hela världen, bland annat med Parisoperans balett, National Ballet i Canada, Stuttgartbaletten, Den Kongelige Ballet i Köpenhamn, London Festival Ballet, Béjartbaletten och Roland Petit's Ballets de Marseille. Hon har även framträtt i musikal- och talteater.

Makarova har också satt upp baletter ur den klassiska repertoaren som La Bayadère, Paquita och Svansjön. I Stockholm satte hon upp La Bayadère 1989 och Giselle år 2000. Stockholm är ensamt om att ha fått hennes Giselle medan hennes uppsättning av La Bayadère har satts upp på närmare 20 platser världen runt.

GISELLE
KOREOGRAFI: Natalia Makarova efter Jules Perrot och Jean Coralli.
MUSIK: Adolphe Adam, Dirigent: Ariane Matiakh
SCENOGRAFI: Tony Straiges
KOSTYM: David Walker
LJUS: Martin Säfström

Anders Jörlén
28 mars 2013



  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

  • Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...

  • malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil