Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Julia: Mariko Kida och Romeo: Anthony Lomuljo. Foto Gert Weigelt

Julia: Mariko Kida och Romeo: Anthony Lomuljo. Foto Gert Weigelt

Julia & Romeo av Mats Ek:


Vi tror på deras kärlek, på kraften, leken och lyckan

STOCKHOLM: Det är Julias perspektiv som lyfts fram i nytolkningen av Shakespeares klassiker. Mats Ek låter sin publik reflektera kring företeelser som makt och uppror, de små mot de stora. Shakespeares bärande konflikt med den unga oskyddade förälskelsen i en brutal miljö finns där liksom kärlek, hat och svartsjuka. Vem kan vinna?

Mats Eks konstnärliga språk är som alltid både abstrakt och berättande. En spontan känsla infinner sig vid urpremiären av Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm; verket känns väldigt Mats Ek, nästan lite ”gamla Cullberg”.

I programbladet står att läsa Mats Eks egen kommentar till risken att bli alltför rörelsetypisk: ”Jag försöker ständigt, mer eller mindre lyckat, att sparka mig bort ifrån det som ser ut som Mats Ek och öppna mig inför det som är verkets egen röst, att bli dess tjänare.” Denna intention går som en båge genom Julia & Romeo och lyckas efter viss tvekan till slut nå oanade höjder i styckets huvudtema; kärlekens överlägsna kraft.

Den förbjudna men oemotståndliga kärleken gör denna Julia, virtuost tolkad i både teknisk och uttrycksfull briljans av en strålande Mariko Kida i kortklippt hår och gul klänning, till en ung, kvinnlig rebell. En liten men stark och lekfull tonåring som vet att hon inte får, men som med stor aptit på livet gör som hon vill ändå. Julia gör uppror mot överheten, familjen, som vill gifta bort henne med ett bra parti enligt patriarkal konvention.

Vi befinner oss i en stad i uppror. Stadens furste, rörande dansad av den nu 70-årige Niklas Ek, tvingas gripa in. Romeos gäng driver omkring på stadens gator och halkar in på familjen Capulets pompösa vårfest. Där möter Romeo Julia och ömsesidig kärlek uppstår. Ett möte uppmärksammat endast av amman och Tybalt, familjens stridslystna ungtupp. Julia ger sig hän åt sin kompromisslösa kärlek till Romeo som skänker henne kraft, livsglädje och mod.

Det är egentligen först när detta sker, när kärlekens kraft som tydligt tema visar sig i Julias och Romeos finstämda pas de deux mot slutet av första akten, som verklig nerv och känsla infinner sig i föreställningen. Innerligheten mellan de unga älskande är så ömsint tolkad av Mariko Kida och Anthony Lomuljo, dansen så lätt och direkt i sitt uttryck, att resten av historien bleknar något och nästan känns lite otymplig.

Mariko Kida och Anthony Lomuljo. Foto Gert Weigelt
Jérome Marchand som Romeos kompis och vapendragare Mercutio gör dock många härliga krumsprång som kollektivets svarta får och med stor charm och exakt komik skapar han också behållning i första akten.

Koreografin i andra akten har generellt mer av liv och lust över sig. Tonen sätts direkt i inledningen med den 58-åriga Ana Laguna i toppform i rollen som amman; komisk, dramatisk och framför allt dansant. Amman skojar fräckt med de unga männen i Romeos gäng innan hon, iförd gul cykelhjälm, helt sonika skjutsar Romeo tillbaka till Julia på en segway. Amman står för den mänskliga värmen. Hon är den till vilken Julia anförtror sig, den som ser ungdomarnas kärlek och den enda som vågar ifrågasätta Julias pappa.

I andra akten utspelas maktkamp och sönderslitande gatustrider. Våld föder våld och Romeo och kompisen Benvolio, charmerande skickligt dansad av Hokuto Kodama, hämnas i vilt raseri bäste vännen Mercutios död genom att slå ihjäl rivalen Tybalt. Marie Lindqvist i rollen som mamman, uttrycker övertygande och med stor konstnärlig integritet sin förtvivlan över Tybalts död, en återhållen sorg som gränsar till vansinne.

Dramatiken är stor som sig bör men det som dröjer sig kvar och gör den här uppsättningen till något alldeles extra är helt klart karaktärerna Julia och Romeo. I andra aktens långa pas de deux med de unga älskande, känslosamt sårbara i estetiskt enkla underkläder, lyfter hela föreställningen till en ny dimension och man frågar sig om kärlek på scen någonsin uttryckts så vackert, ärligt och med så stor närhet.

Anna Laguna gör en stark tolkning av amman. Foto Gert Weigelt

Anna Laguna gör en stark tolkning av amman. Foto Gert Weigelt

Mats Eks koreografi och dansarnas erfarna, finstämda temperament blir en oerhört lyckad enhet. Kärlekshistorien vibrerar av äkthet och det konstnärliga språket lämnar här inget mer att önska. Vi tror på deras kärlek, på kraften, leken och lyckan.

Att Julia inte får sin Romeo utan tvingas gifta sig med den av familjen utsedde Paris, har väl aldrig känts grymmare. Generationskonflikten aldrig hopplösare, de vuxnas svek aldrig större. Men Julia vägrar. Hennes vilja är orubblig, hennes ungdomliga uppror konsekvent, hon vägrar kompromissa.

Den ibland rätt krångliga döden är här genialiskt löst och slutscenen, i vilken vänner och fiender till slut möts i något som måste ses som en gemensam, tystlåten demonstration av solidaritet, för fred och frihet, är något av det vackraste och mest berörande jag sett på en balettscen.

Johannes Öhmans intention som konstnärlig ledare är att vid sidan av den historiska, klassiska repertoaren bidra till att nya originalverk skapas direkt för Kungliga Balettens dansare. I Julia & Romeo och i samarbetet med Mats Ek uppstår verkligen något nytt, ett möte mellan sekler av tradition och nutid.

En ny dimension av modern balett där budskapet är att det lilla kan förmå spränga det stora. Ibland segrar kärleken, om än till priset av sin egen undergång. Kärlek som frigör början till förändring.

Julia & Romeo
är Mats Eks första stora helaftonsverk sedan Törnrosa som gjordes för Hamburgbaletten 1996.

Koreografi: Mats Ek
Musik: Pjotr Tjajkovskij, i urval av Mats Ek, bearbetad av Anders Högstedt.
Scenografi och kostym: Magdalena Åberg
Ljus: Linus Fellbom

Anna Lafvas
26 maj 2013

  • 2020-03-16
    Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...
  • 2020-03-08
    Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...
  • 2020-02-29
    Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...
  • 2020-02-23
    Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...
  • 2020-02-15
    MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...
  • 2020-02-02
    aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...
  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil