Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Suzie Pevel, 8 år, i en pose à la familjen Addams. Foto Cristian Hillbom

Suzie Pevel, 8 år, i en pose à la familjen Addams. Foto Cristian Hillbom

Att deltaga är att vinna

GRASSE, FRANKRIKE: Tävlingen i Grasse anordnas sedan 26 år. Initiativtagare och eldsjäl är Madame Claudine Andreo, som är lärare i klassisk balett och chef för Chorea Dance Centre i Grasse. Vidare är hon konstnärlig ledare för Jeune Ballet Méditerranéen och chef för Artistic Dancing i nära samarbete med franska kulturministeriet och franska dansförbundet.

Bland de stödjande organisationerna kan nämnas staden Grasse och Korea Ballet Foundation. Juryn bestod i år av Marc Ribaud, ordförande, samt Caroline Llorca, internationell fransk stjärndanare, nu professor vid danskonservatoriet i München. Vidare den argentinska danspedagogen Stela Erman och Eric Camillo, tidigare étoile, nu Professeur de Danse vid Parisoperan och dess balettskola. Juryn kompletteras av vår egen Jonas Kåge, konstnärlig ledare för The Nordic Baltic Ballet Competition i Falun.

Obetalbar avslutningspose för Suzie Pevel! Foto Cristian Hillbom

Avslutningspose för Suzie Pevel! Foto Cristian Hillbom

Concours International de Danse Classique de Grasse spinner över hela fältet
De tävlande indelas i åtta klasser:
Débutant/ Debutanter, 7-8 år
Premier Pas / Första steget, 8-10 år
Espoir / Framtidens hopp, 11-12 år
Etude / Studerande, 12-14 år
Supérieur / Avancerade, 15-16 år
Préprofessionnel / Förprofessionella, 16-18 år
Professionnel / Professionella och Pas de Deux, 19-27 år

Reflektioner:

Att våga är att vinna
Juryns ordförande Marc Ribaud introducerar alla tävlingsmomenten. Han är noga med att framhålla att det inte bara gäller att vinna priser. Att våga ställa upp inför en stor publik för första gången är en vinst i sig själv. Att arbeta mot ett bestämt mål är också en sporre och en vinst. Att delta och mäta sig med jämnåriga är en nyttig erfarenhet för alla och till stor nytta i den fortsatta utvecklingen. Alla är vinnare!

Dockmotivet är vanligt bland yngre. Foto Cristian Hillbom

Dockmotivet är vanligt bland yngre. Foto Cristian Hillbom

Debutanter och första steget
Det är härligt att se de minsta framträda, många för första gången. Det kan bli både nerver och överspel, tårar och fnitter, men de flesta flickorna är mycket seriösa och uppträder som små ballerinor. Och om det blir fel i början, kan man alltid börja om. Når pojkarna kommer in blir det genast lite käckare och framfusigare, de tar för sig.

Sju-åttaåringarna framför de enklare stegen och positionerna, många med sammanbitna läppar andra med frimodiga leenden. Koreografierna varierar och kostymerna likaså, men oftast är det en enkel danstrikå med någon dekoration. Att stå på scenen är på allvar och det går för det mesta väl.

När det kommer till dansarna i första steget blir det genast mer tolkning och karaktär. Åttaåriga Suzie Pevel här överst är till exempel redan en äkta 'teaterapa' i ordets bästa mening. Några av flickorna är klädda som små prima ballerinor – ibland kanske lite för vuxet för deras ålder.

Att bedöma alla rättvist måste vara mycket svårt på dessa korta minuter. Därför får alla finalister i de lägre klasserna en belöning i form av ett diplom, några med ett extra omnämnande för sina framsteg.

Hugo Fraresso, 12 år, en fransk sjöman. Foto Cristian Hillbom

Hugo Fraresso, 12 år, en fransk sjöman. Foto Cristian Hillbom

Espoir och Etude
I de här grupperna är deltagarna elva till fjorton år och det blir mer koreografi i framträdandena. De bästa är väl anpassade till dansarens personlighet och här finns både humor och dramatisk känsla hos många. Musiken är klassisk balettmusik, men även litet jazz och någon gång en tango.

Pojkarna är inte många, fyra i Espoir och en i Etude. Elvaårige Aurelien Ingenhoff från Tyskland är en danseur noble i miniatyr – andra karaktärer är 'en glad sjömann' eller en småfräck Harlekin.

Supérieur
Nu börjar de klassiska variationerna dyka upp. Bland flickorna dominerar solon ur Giselle, Paquita, Korsaren och Grand Pas Classique. Pojkarna briljerar också till exempel som slaven i Korsaren, Prinsen i Giselle och solo ur Flammes de Paris.

Marita Weinrank, 16 år, i Future. Foto Cristian Hillbom

Marita Weinrank, 16 år, i Future. Foto Cristian Hillbom

Pré-professionnell
Nu närmar vi oss de färdiga dansarna. Flickor och pojkar tävlar i samma kategori, så fast Frei Ruhl är ensam pojke så har han konkurrens. Den klarar han, som redan meddelats, med glans och han får högsta poäng i alla stadier av tävlingen, som omfattar två klassiska solon och ett valfritt.

Solon ur Raymonda, Esmeralda, Törnrosa och Diana och Acteon blandar sig i leken och det snurras och hoppas av hjärtans fröjd. Bland de fritt valda solona förekommer flera av de kända klassikerna, men många har specialkomponerade solon som framhäver deras bästa sidor. Freis och Marita Weinranks moderna solon bildar en skön omväxling – de är båda lysande i sina framställningar.

Med golvet som partner. Foto Cristian Hillbom

Med golvet som partner. Foto Cristian Hillbom

Professionnel
Nu blir det allvar. Här tas de allra sista krafterna fram och alla specialiteter ska uppvisas. Det blir åter Don Quijote, Giselle och Esmeralda i sologruppen,

Pas de deux
Sju pas de deux på raken är rätt svårsmält. Tre gånger Diana och Acteon och tre Korsaren till exempel. Kvinnorna är knivskarpa och betvingande och männen laddar till tusen med muskelkraft och adrenalin. Skickligt och säkert, men det blir till sist litet väl mycket av det goda. Så underbart då att se ett vackert samtida pas de deux i koreografi av den koreanske balettprofessorn själv, Yong Geol Kim.

Marc Ribaud och Jae Keun Park från Korea Ballet Foundation med guldmedaljörerna i pas de deux Tae Seok Kim och Hyunhee Sim. Foto Cristian Hillbom.

Marc Ribaud och Jae Keun Park från Korea Ballet Foundation med guldmedaljörerna i pas de deux Tae Seok Kim och Hyunhee Sim. Foto Cristian Hillbom.

Foto Cristian Hillbom

Foto Cristian Hillbom

Känns det bra så här? Foto Cristian Hillbom

Känns det bra så här? Foto Cristian Hillbom

Keyou Miao från Kina men studerar i Singapore, tävlar i den preprofessionella gruppen Foto Cristian Hillbom

Keyou Miao från Kina men studerar i Singapore, tävlar i den preprofessionella gruppen Foto Cristian Hillbom

Prisutdelningen
Det blir en lång historia. Alla finaldeltagarna får ett diplom och kommer upp på scenen. Likaså pristagare i alla klasserna. Under bortåt en timme fylls hela scenen eftersom med glada och färgglada dansungdomar och alla möts med jubel och hejarop. Juryn har haft ett styvt arbete och dess medlemmar avtackas liksom alla representanter för arrangörerna.

När jag frågar Margareta Lidström från Kungliga Svenska Balettskolan om hennes intryck av tävlingen svarar hon:
"Det är ju mycket intressant att se alla här, men tävlingen är nu så stor att man kanske borde fundera på att dela upp den. Skilja de yngre eleverna från de mer vuxna eller professionella. Det blir tröttande och segt för alla nu, både på scenen, vid jurybordet och i salongen,

Jag är förstås väldigt glad över framgången för Frei Ruhl. Han satsar hårt och vi tror att han får en fin framtid om han får vara hel och frisk."

Anders Jörlén
9 okt 2013


  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

  • Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...

  • malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...

  • Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...

  • FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...

  • FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil