Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Finska Nationalbalettens Sju Bröder. Foto Sakari Viika

Finska Nationalbalettens Sju Bröder. Foto Sakari Viika

Ett dansutbud med ambitioner

HELSINGFORS-KUOPIO: Hösten vid Nationaloperan har inletts fartfyllt; Sju Bröder av Marjo Kuusela efter en roman av Alexis Kivi, sågs som nypremiär på den stora scenen i september och en afton med titeln Dance United på Almisalen.

Operan har öppnat sina dörrar föt utvalda fria och ambitiösa grupper inom dansen. Programmet Dance United presenterade Carl Knif Company och Pieni Suomalainen Balettiseurue  (ungefär: Det Lilla Finska Balettkompaniet).

Balettiseurue fick börja aftonen som fått namnet Dance United och visade sig i tre koreografier. Ulpu Puhakkas duett Untamed för två dansare höll intresset. Koreografin är samtidigt sensuell och energisk, med springande, hopp och fart.

Den kvällen då jag satt i salongen sågs Sara Länsivuori och Timoteo Mock som solister. Sara dansar med närvaro, ypperlig teknik och känsla för konstnärlighet. Även föräldrarna och fastern är dansare, och hela hennes utveckling kan tänkas ha fått ett lyft av denna bakgrund. Inte alls illa.

Nittonåriga Sara, med sin uttrycksförmåga, kunde man tänka som medlem i ett kompani typ Cullbergbaletten, om hon väljer att söka sig utomlands. Timoteo Mock från Nationalbaletten var en stilig partner med erfarenhet som dansare och solist även från baletten vid Wiener Staatsoper

De två andra koreografierna, Sami Saikkonens Faunin iltapäivä (En Fauns Eftermiddag) till Debussys musik, och Ville Valkonens Loisto (Lyster) dansades med intensitet. Sami Saikkonen är även ledaren för Balettiseurue och hans koreografi Pienten Joutsenten Lampi (De Små Svanarnas Sjö) på Operan har, med sin hemtrevliga anda, fascinerat en hel del barn och även äldre åskådare i flera repriser.

Ur Mothertongue med Carl Knief Company. Foto © 2013 Yoshi Omori

Ur Mothertongue med Carl Knief Company. Foto © 2013 Yoshi Omori

Efter pausen var det dags att njuta av Carl Knifs något längre Mothertongue (Modersmål). Här blir det mer att grubbla över, scenbilden blir med de sex dansarna är mer varierande. Dansarna dyker upp turvis, i olika konstellationer, och förhållandet mellan individer blir berättelser.
 
Knif har använt dikter av Johannes Hämeen-Anttila som filosofisk bakgrund till dansen och som en scenisk bild med uppläsare, och han deltog även själv som dansare. Poser med vassa raka armar och fingrar utspridda (bild), rörliga kroppar där man söker sig utåt kännetecknar koreografin.

En intressant kväll allt som allt, med en inblick i dagens dans. Almisalen är en bra och trivsam plats för föreställningar som denna, och tycks också dra en delvis annan publik än vad som vanligtvis ses i salongen på den stora scenen.

En större dansscen för moderna föreställningar kunde Helsingfors också ha, och vi väntar ivrigt på att ett Dansens Hus typ det som finns i till exempel Stockholm, så småningom skulle bli till. Ökade möjligheter att se dans kunde även ge ökat publikintresse – från när och fjärran

Nu kommer det fulla bussar till Operans föreställningar. Den traditionella Svansjön, en nyare Törnrosa av Javier Torres och den aktuella Snödrottningen av balettchefen Kenneth Greve intresserar. Trenden att se dans tycks vara uppåt hela tiden, och dessutom börjar allt flera oavsett åldern träna själva.

Detta kunde man på sommaren se även i Kuopio – dansstaden, där vuxna män deltog i balettlektioner under ledning av Ilkka Lampi, en erfaren pedagog.

Sinfonia India med Introdans. Främst syns Elena Pampoulova. Foto Hans Gerritsen

Sinfonia India med Introdans. Främst syns Elena Pampoulova. Foto Hans Gerritsen

Dansstaden Kuopio
En tillbakablick till dansstaden Kuopios program i somras, i förväntan på nästa dansvecka –om ca. 8 månader.
Utbudet av dans och danskurser vid festivalen Kuopio Tanssii ja Soi är varje år omfattande. Den konstnärlige ledaren Jorma Uotinen är ambitiös vid programval, och publiken har lärt sig att uppskatta det.

En del av veckans program är gratis, och stadsborna samt turister i Kuopio har flitigt använt sig även av denna möjlighet.

Sommaren 2013 sågs bland annat den nederländska gruppen Introdans, en positiv överraskning med fräscht program.  Bland annat en koreografi av Sidi Larbi Cherkaoui, Det avslutande numret Sinfonía India av Nacho Duato. var helt igenom vackert med klassisk och modern teknik i koreografin, med ett fint flöde.

Det var roligt att få se dansare från när och fjärran som på en vecka presenterar sin kultur. Bland annat Vuyani Dance Theatre från Södra Afrika som visade hög nivå. Vi såg två koreografier på Musikcentrets scen, Luyandas Sidiyas Umnikelo och efter pausen Mayhem av Gregory Magoma, gruppens grundare och ledare. En skildring av ett samhälle i förändring, som skapar förvirring i själslandskapet hos dess medlemmar.

Mayhem med Vuyani Dance Theatre. Foto John Hogg

Mayhem med Vuyani Dance Theatre. Foto John Hogg

Gruppen Realizando från Mexico var lite oroade över kulturskillnaderna, de visade något som man i Norden redan är van att se, kvinnornas uppvaknande och manifestationer. I Jessica Sandovals koreografi Antropia kunde man ana en ny syn på tillvaron. Vilka är vi, varifrån kommer vi – centrala frågor i existensen och också ur kvinnosynpunkt.

Ganska häftiga kommentarer, om det upplevda. Självdisciplinära eller självstraffande moment, som för oss här kanske inte är alltför lätta att förstå. Man skrapar lite på ytan av många saker, det är tydligt att det är ett sökande på gång.

Compagnie Malka kom från Frankrike. De två dansarnas, Nicholas Majous och Bouba Landrille Tchoudas gav en mycket intensiv upplevelse i koreografin Murmures (Mumlanden) av den sistnämnde. Ett drama där två män befinner sig i en fängelsecell, instängda och utan möjligheter till det mesta så kallat normala.

Kuopiofestivalen avslutades av en Stjärnornas gala med artister från när och fjärran. Luyanda Sidiya från Södra Afrika, sågs i egen koreografi till afrikansk musik: Makwande. En stark och övertygande dansare som höll åskådarna i sitt grepp.

En slank korean, Choi Jin-han, var fängslande i sin uppfinnigsrika egna koreografi Puri. Något traditionellt koreanskt med en del kampgenre och -anda i dansen – och något nytt. Kulturen syns men är starkt reflekterad av vindar från andra ställen i världen. Den unge mannen är mycket snabb i vändningarna och i slutet, då han klär av sig de övre klädstyckena, visar han sitt riktiga jag: Stålmannen.

Nationalbaletten bidrog bland annat med Izik Galilis The Sofa. Foto Petri Laitinen

Nationalbaletten bidrog bland annat med Izik Galilis The Sofa. Foto Petri Laitinen

Nationalbaletten bidrog med The Sofa (Soffan) av Itzik Galili –  en långkörare som fascinerar publiken. Det skapas en särskild atmosfär mellan kvinna och man (Linda Haakana och Samuli Poutanen), och lite senare mellan samme man med en ny partner (Antti Keinänen). Det är en kamplek, två gånger samma koreografi.

Allt utspelas på en soffa som lätt går att välta omkull när det gäller. När soffan  åter vänds blir det överraskning vilka som träder fram. Det blir högljudda applådee för Linda, Antti och Samuli tillsammans

Blue Ballerina: Mai Komori från Nationalbaletten har flera gånger tidigare tolkat den åldrande dansares roll i denna koreografi (ur Ballet Pathetique) av Jorma Uotinen

Hon har utvecklat sin tolkning: förutom dans krävs även dramatisk känsla, man skall vara beredd att lämna sig över till den äldre ballerinans innerliga längtan tillbaka till  gångna dagar med glans och ära på scenen. Hon minns rollerna som hon dansat och märker att hon inte mera  behärskar tekniken så bra.

Anita Jokela
11 okt 2013


  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

  • Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...

  • malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...

  • Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...

  • FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...

  • FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil