Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur Kameliadamen på Bolsjojteatern (Visas Live på Bio den 6 december)

Ur Kameliadamen på Bolsjojteatern (Visas Live på Bio den 6 december)

Spelet bakom kulisserna avslöjas

MOSKVA: Nick Read är en dokumentärfilmsregissör som gjort sig känd för att göra filmer från några av världens farligaste platser. Bagdad och Kabul är ett par exempel.

Nu har han gjort en film om Bolsjojteatern. Bolshoi Babylon heter filmen som just har visats på Stockholms filmfestival. Den kommer troligen även att visas på Folkets Hus och Parkers biografer under vårsäsongen.

Bolsjojbaletten kan ses 'Live på bio' i Sverige den 6 december. Foto Folkets Hus och Prker

Bolsjojbaletten kan ses 'Live på bio' i Sverige den 6 december. Foto Folkets Hus och Prker

Trailer till Kameliadamenlänk till annan webbplats

Bolsjoj är mer än en teater. Den är för många ryssar helig, en symbol för den ”ryska själen”. Bolsjoj, särskilt dess balett, är också ett av Rysslands främsta varumärken och en exklusiv turistattraktion.

En parkettbiljett till Svansjön kostar omkring 1 600 SEK och köps säkrast från teaterns nätplats, men då måste man vara ute i mycket god tid eller helt enkelt ha tur. På nätplatsen framgår att Bolsjojteaterns huvudsponsorer är Credit Suisse och Nestlé.

Balettkompaniet är känt för sin bravurstil som anses mer 'show off' och akrobatiskt än Marinskijteaterns i St Petersburg, som har ett rykte som förfinad och romantisk. Det hindrar inte att Bolsjojs dansare tar andan ur vilken blaserad danspublik som helst och att balettkåren och dess solister ständigt räknas till världens främsta.

Ett par av Reads informanter liknar Bolsjoj vid en flaska fylld med ringlande ormar eller ”a rubbish damp full of rats”. Andra menar att Bolsjojteatern bara avspeglar samhället. Är det ryska samhället korrumperat eller 'sjukt' är Bolsjoj det också.

Hur som helst visar Reads film att Bolsjoj är en plats 'fylld av tårar och rykten', att den på ytan må vara kallt och glättigt leende, men att det därinunder kokar av känslor.

Sergej Filin. Foto Bolsjojteatern

Sergej Filin. Foto Bolsjojteatern

Utgångspunkten för Reads film är syraattacken på Sergej Filin 2013.

Efter en enastående karriär som dansare blev Filin balettchef 2011. Enligt vissa uppgiftslämnare ägnade han sig åt orättvis och nyckfull rollbesättning och favoriserade somliga dansare, medan andra blev helt utan arbetsuppgifter.

En inte helt ovanligt företeelse men förvisso ett ekonomiskt dilemma för Bolsjojs artister som får betalt efter vilka roller de gör.


En januarikväll 2013, på väg hem från teatern, överfölls Sergej Filin av någon som slängde syra i hans ansikte. Efter över 18 operationer lyckades läkare i Tyskland rädda synen på ena ögat, också ansiktshuden till största delen, dock blev Filin blind på det andra ögat.

Attentatsmännen var lejda av en konkurrent om balettchefspositionen, Pavel Dmitrichenk, som erkände att han låg bakom överfallet men förnekade att han uppdragit åt männen att angripa Filin med syra.

I filmens skildring av överfallet och dess följder börjar liknelsen av Bolsjoj som en flaska fylld av ringlande ormar kännas adekvat. Här blir det svårt att följa med i de olika intervjuades emotionella utsagor och det verkar som också regissören förlorar kontrollen över filmen, som faktiskt börjar påminna om en dokumentär på riktigt. (Och hur många dokumentärfilmer gör det?)

Vladimir Urin. Foto Bolsjojteatern

Vladimir Urin. Foto Bolsjojteatern

Bolshoi Babylon utvecklas i sin andra hälft till en film om management när vi får följa tillsättningen 2013 av en ny chef för teatern, Vladimir Urin, vars hustru lär ha gråtit hela natten när han väl tackat ja till utnämningen.

Det visar sig att det sedan gammalt finns en närmast patologisk misstro hos artisterna mot Bolsjojteaterns chefer.

Ryktet om dansare som får betala med sex för att få roller förnekas, men rollbesättningssystemet förvirrar. (Prima ballerinan Anastasia Volochkova har tidigare liknat Bolsjoj vid en jättelik bordell.)


Urin, som fick franska hederslegionen 2014, förefaller vara inställd på förändringar på Bolsjoj. Bland annat vill han införa öppna auditions så att alla dansare ska få en chans att pröva till vilka roller de vill.

Hur det ska gå för Filin, som samtidigt återkommer efter sin konvalescens, börjar man undra över eftersom det visar sig att Urin och Filin sedan tidigare inte är särskilt såta vänner. Filin får lämna Bolsjoj i mars 2015.

Filin, som säger att det är ett ”helvete” att vara chef, att Bolsjoj är som ett minfält, ger ett inte särskilt sympatiskt intryck. Men ingen ska behöva få syra i ansiktet av den eller någon annan anledning.

Ur filmen Bolshoi Babylon. Foto Stockholms Filmfestival

Ur filmen Bolshoi Babylon. Foto Stockholms Filmfestival


Bolshoi Babylon
bjuder på fascinerande bakom kulisserna-scener och vi får också se glimtar från balettföreställningar som lockar till en Moskvaresa. Bolsjoj verkar trots allt värd en sådan.

Peter Stenson
30 nov 2015

  • 2020-03-16
    Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...
  • 2020-03-08
    Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...
  • 2020-02-29
    Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...
  • 2020-02-23
    Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...
  • 2020-02-15
    MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...
  • 2020-02-02
    aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...
  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil