Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Drömmen om Svansjön 2017_Desislava Soeva och Calum Lowden. Foto Carl Thorborg

Desislava Stoeva och Calum Lowden. Foto Carl Thorborg


En Svansjön gnistrande av energi med en triumfal avslutning

STOCKHOLM: Detta var inte rätta helgen att fira tillkomsten av en ny balett. De tragiska händelserna på fredagseftermiddagen, då en lastbil med vilja kördes in i en mängd människor på en livlig butiksgata, fick följden att premiären senarelades då Stockholms centrum spärrades av.

Emellertid gavs eftermiddagsföreställningen på lördagen – nu med premiärlaget – och tillägnades offren för attacken.

Maggie Foyer har sett Pär Isbergs nya balett Drömmen om Svansjön på Kungliga Operan.


Drömmen om Svansjön 2017_Luiza Lopes som Odette. Foto Carl Thorborg

Luiza Lopes som Odette. Foto Carl Thorborg


Pär Isbergs Drömmen om Svansjön är inte 'Svansjön' men jag tror inte den gör den besökare besviken, som vill få en riktigt god balettkväll plus en historia med klart nutida känsla.

Isberg har skapat två av Kungliga balettens mest älskade baletter: Nötknäpparen och Pippi Långstrump, men han är inte så välkänd utanför hemlandet Sverige. Det är synd, då det finns få koreografer som anpassar klassiska baletter så att de passar modernt synsätt med sådan lätthet och intelligens.

Tjajkovskijs magiska partitur har också fått sig en omgång. Andra akten har lämnats orörd, men andra delar har omfördelats och ouvertyren ocn annan musik som tidigare använts för sceniskt bruk, har fått ny koreografi med spännande resultat.

Bearbetningen av handlingen centreras kring en nyuppsättning av baletten. Känslorna går på dubbla spår, handlingen dyker in och ut i den ursprungliga berättelsen, då kärleken mellan Prinsen och Odette och den ondsinte Rothbarts manipulationer har överförts till förhållandet mellan koreografen och dansarna. De mörka tonerna av manipulation och åtrå har fått ny förklädnad.

Drömmen om Svansjön 2017_Calum Lowden som koreografen med ensemble. Foto Carl Thorborg

Calum Lowden som koreografen med sin ensemble. Foto Carl Thorborg


'Koreografen', Calum Lowden, finurligt döpt till Fred, för fram sin protegé, Desislava Stoeva, till rollen som Odette/Odile före balettkårens premiärdansare och får en obeveklig fiende i 'premiärdansaren' Vahe Martirosyan, som degraderas till rollen som Rothbart.

Martirosyan har fått en present i och med den rollen: att dansa för att imponera vid rollbesättningen inom ensemblen och uttrycka sin vrede i Rothbarts förklädnad. Han förvandlas till en cool förförare som partner till protegén, och visar sina rätta färger i finalen, där han lägger an på en ny ung dansös – hans nästa offer.

I balettsalen tar koreografen ut dansare för sin nya uppsättning. Kårdansarna ges en rejäl work out, tävlande med varandra för att framstå i sin bästa dager.

Originalbalettens pas de trois är inkluderat – Minji Nam och Moe Nieda visar skärpa i gnistrande solon medan Jonatan Davidsson visar upp en kraftfull manlig personlighet och stor virtuositet.

Höjdpunkten nås när 'premiärdansarna', Sarah-Jane Brodbeck och Martirosyan, stärker sin ställning genom att dansa ett nykoreograferat Svarta Svanens pas de deux. Till musiken som Tjajkovsakij usrpungligen skrev för duetten, men nu är bättre känd från Balanchines Tchaikovsky Pas de Deux.

Vilken lycka att få se hur väl Isberg har format det musikaliskt och koreografiskt i en neoklassisk stil, stramt och elegant men gnistrande av energi och kulminerande i en triumfal avslutning. Brodbeck gör bruk av sin precision och snabbhet med lysande resultat och Martirosyan attackerar sitt solo med raseri.

Drömmen om Svansjön 2017_Desislava Stoeva som Odette. Foto Carl Thorborg

Desislava Stoeva som Odette. Foto Carl Thorborg


I den centrala ballerinarollen får Stoeva sin beskärda del av dans: två stora Grand pas de deux med solon – inklusive fouettéerna – men är inte längre en svart/vit stereotyp, då hon hela tiden vacklar i sina känslor för Fred och hennes dansande centreras kring Rothbart/Martirosyan. Stoeva, en kraftfull dansare ned naturlig auktoritet, presenterade ett fint dansframträdande men fick kämpa för att övertyga som den naiva, unga begåvningen.

Lowden var mycket övertygande som 'koreografen', som växlar mellan förtjusning och förtvivlan över sina dansare. I den elegiska inledningen till andra akten stegras hans känslor och i duetten gav han sin passion full frihet med en känslig och rörande tolkning. om än inte helt besvarad av Stoeva och motverkad av långsamma tempi. Kåren av Svanar, balettens ryggrad, i tutuer formade av plisseringar och veck snarare än fjädrar, var vackert samtränade.

I tredje akten går förtjusning och funderingar hand i hand. På 'efterfesten' finns alltid tillfälle att visa upp modekläder och klädskaparen Jérôme Kaplan och scenografen Lars-Åke Thessman tar över senen. Scenbilden, en pelarförsedd balsal med utsikt över Stockholms skyline, framhäver Kaplans kostymer, som uppvisar distinkta färgkombinationer och stilfulla skärningar genomsyrade av Paris chic.

'Teaterchefen', en skräddarsydd roll för Jenny Nilson, dominerar i en rollfigur, inte så olik Drottningmodern i originalet. Dansen avslutas i en kulmen där hon är graciöst placerad högst uppe på en pyramid av män.

Drömmen om Svansjön 2017_

Luiza Lopes som Protegén-Odette och Oscar Salomonsson som Koreografen-Prinsen. Foto Carl Thorborg


Dansen innehåller många glädjeämnen. En grupp unga servitörer bärande på origami-svanar på silverfat roar med en pastisch av 'kyparnas intåg'. Protegén, förklädd till Odile, inträder i en fjäderkappa och Svarta Svanens pas de deux – nu i den traditionella koreografin – blir ett triangeldrama där Stoeva kommer till sin fulla rätt i ett eldigt franmträdande.

Desislava Stoeva som Odette och Calum Lowden som Prinsen. Foto Carl Thorborg

Desislava Stoeva som Odette och Calum Lowden som Prinsen. Foto Carl Thorborg

Emily Slawski och Dmitry Zagrebin får ett bravurnummer och tillfälle till virtuosa konster, medan Tjajkovskijs ryska dans blir en erogen uppvisning för Rothbart. Det sägs att djävulen får de bästa melodierna!

Sista akten tar oss till sakens kärna. Medan scenen töms efter föreställningen och svanarna rör sig mot klädlogerna, inser Fred och hans protegé att de är menade för varandra och lämnar teatern för att finna ett nytt liv tillsammans.

Isberg har skapat en balett som är mycket olik den traditionella versionen men för dem som älskar Svansjön förblir det en i sanning tillfredsställande afton.

Maggie Foyer
16 april 2017
Översättning: Anders Jörlén


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



  • 2020-03-16
    Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...
  • 2020-03-08
    Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...
  • 2020-02-29
    Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...
  • 2020-02-23
    Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...
  • 2020-02-15
    MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...
  • 2020-02-02
    aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...
  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil