Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Orlando omslag

Mariane som Eldfågeln i Yngve Gamlins kostym. Foto Sven Åsberg.

03 dec
2018

”Det är dansarna som får ett verk att tala.”

STOCKHOLM: Gunilla Jensen har skrivit en efterlängtad biografi om Mariane Orlando. en av våra största stjärnor.

Dansportalen möter Gunilla för ett samtal om hennes arbete med boken ”Jag ville bara dansa”.

Mycket av Gunillas verksamhet har handlat om drama och litteratur. Hur föddes ditt intresse för dans?
"Jag sattes i balettskola i sex-sjuårsåldern av mina föräldrar hos Elly Holmberg och Sven Tropp på Östermalm.”

Gunilla Jensen

Gunilla Jensen. Foto Carlsson Bokförlag

Gunilla beundrade Elly Holmberg Tropp och såg en ”dansprinsessa” med lockigt blont hår, stilig och vacker. Hon minns att hon undervisade i en svart sidendress. Som många på den tiden fick Gunilla också se Lille Petters resa till månen. (För yngre läsare kan nämnas att det var en omåttligt populär barnföreställning som gavs på Kungliga Operan i många år.) Men det allra starkaste intrycket i unga år var nog en föreställning av Coppelia, där paret Holmbergs/Tropps dotter Monica Tropp debuterade, säger Gunilla.

Där grundlades hennes kärlek till balett. Ett annat minne från barndomen var medverkan i Prinsessan på ärten, signerad Sven Tropp.

”En väldigt charmig förställning”, säger Gunilla, som spelade page. ”Man fick lite scenvana och en inblick i hur det var att skapa olika roller på scen." Hon blev så förtjust i narrens roll så att hon lärde sig den själv genom att titta, men spelade den aldrig.

Orlando

Birgit Cullbergs Ungersvennen och de sex prinsessorna 1951. Foto Sten D Bellander

I ensemblen fascinerades hon av en ung Mona Malm, som på den tiden gick på Dramatens elevskola. Gunillas och Monas vägar möttes igen senare i livet, då de arbetade tillsammans, bland annat med Lars Molins filmer.

Jag påpekar att i mina ögon tillhör hon den ”gamla skolans” kritiker, på det sättet att hon har en gedigen kunskap om ämnet. Något som saknas idag. Gunilla svarar att hon läst och sett mycket. Det har också varit till hjälp att ha känt hur rörelser i kroppen känns i och med att hon dansat själv, även om det inte var på professionell nivå. Hon säger att hon känner sig hemma i begreppet den ”gamla skolan”. Hennes fil.kand. i teaterhistoria inbegrep också dans- och baletthistoria vilket gav en mer teoretisk bas.

Citaten av många recensioner i Jensens bok visar tydligt på detaljrikedomen i kritikernas åsikter under Mariane Orlandos karriär. Jag anser att därmed synliggörs den stora bristen på kritik och kunnig analys, min åsikt är att den typen av utvecklade omdömen saknas ofta numera. Gunilla poängterar dock att det finns flera skribenter med mycket god kännedom om ämnet. "Problemet är att de inte får utrymme och tillräckliga tillfällen att skriva", säger hon.

Orlando

Mariane blev Sveriges okrönta Svandrottning. Foto Enar Merkel Rydberg

Varför ville just du skriva en bok om Mariane Orlando?
"Jag har alltid velat skriva en dansbok, men att det blev just den här var inte riktigt planerat." 2013 skrev Gunilla en artikel om Våroffer i Svenska Dagbladet till 100-årsjubileet. I den skrev hon också om svenska uppsättningar. Mariane Orlando kontaktade då henne och berättade att hon hade material från sin medverkan i Våroffer och även från Svansjön.

Ett par år senare träffas de på en middag på Carina Aristiftelsen, där båda arbetar med stiftelsens Minnesfond. Där påmindes de om sitt samtal. Ämnet diskuterades livligt tills förslaget plötsligt uttalades: ”det här är ju en bok”! Så öppnades möjligheterna och processen kunde sätta igång.

Efter en aning nervös start, upptäckte Gunilla och Mariane att de hade flera minnen gemensamt och deras kontakt fördjupades, alltsammans beskrivet i boken.

"Mariane har varit mycket engagerad i bildarbetet för boken, en självklarhet för en dansare." Skrivandet har Gunilla stått för som biograf och författare. Hon poängterar hur generös och tålmodig Mariane varit, både med sin tid och sitt material. När texten började ta form blev väntan ganska lång innan huvudpersonen fick läsa, men sedan hade hon mycket få synpunkter, annat än konkreta faktafel till exempel.

Boken är kronologiskt upplagd, vilket visade sig vara det som fungerade bäst. En ambition som Gunilla hade var att boken skulle gå att läsa även för den som inte kan så mycket om dans, men som är road och intresserad. Det är viktigt att försöka nå ut till fler än de redan ”frälsta”.

Orlando Åkesson

Mariane låter händerna tala Åkessons expressiva språk. Foto Enar Merkel Rydberg

Arbetet med boken tog ungefär två och ett halvt år. Vad var det viktigaste att få fram i boken?

Gunilla förklarar att det naturligtvis var att beskriva Marianes konstnärskap och karriär, att visa henne i helfigur. Det gläder Gunilla att på köpet kom svensk danshistoria med från 1940, 50- och 60-talet, som kanske inte är så känd och självklar för många idag. Till exempel var det inte så vanligt att dansa både klassisk balett och nyare koreografi på 50-talet men det gjorde Mariane Orlando!

Många verk skapades direkt för henne, som Isagel i Aniara i koreografi av Birgit Åkesson. Mariane hade bärande roller i hela tretton baletter av Birgit Cullberg, som den dramatiska dansös hon var. Hon var lång och kraftfull. I många baletter var detta tydligt, till exempel i Månrenen och i Medea.

Dokumentationen blev viktig, många kollegor lever, men av alla kända koreografer Mariane jobbat med, finns bara en kvar i livet idag, nämligen Eliot Feld i USA, även få dirigenter finns kvar.

Hennes karriär sträcker sig från en lite mer undanskymd period i svensk baletts historia till att täcka en mycket intressant utvecklingsperiod. En epok.

Den perioden når ända till 1990-talet: Ingmar Bergmans och Börtz Backanterna och den roll som Bergman skrev för henne. Han hade sett Eldpelaren av Anthony Tudor många gånger där Marianes rolltolkning som Hagar imponerade stort. Bergman beundrade henne och var mycket intresserad och kunnig om dans, säger Gunilla.

Orlando

Mariane preparerar tåskorna så att de inte ska bli hala. Foto E M Rydberg

Mariane Orlandos make Knut har ingen framträdande position i boken, men vi enas om att han varit en mycket engagerad och stöttande make. Han blev ofta tillfrågad om råd. Han var fagottist i hovkapellet och lär ha sagt att det var Mariane som var den mest musikaliska av de två.

Gunillas uppfattning var att han var ett stort stöd och en trygghet för Mariane i ett lyckligt äktenskap.

Hur kom bokens titeln till?
"Den kom väldigt tidigt. Jag hörde så ofta Mariane säga repliken 'jag ville bara dansa', så det föll sig naturligt," säger Gunilla.

Idag är dansarna mer anonyma än tidigare. Stora stjärnkulter som Nurejev, Fonteyn, Baryshnikov och Sylvie Guillem till exempel är det svårt att finna trots att dansarnas teknik blir bättre och bättre.

Gunilla Jensen har med sin bok bidragit till att Mariane Orlando får sin status som ballerina.

Kommer någon att kunna skriva en bok om enskilda dansare i framtiden?
Det har Gunilla också tänkt på. Det finns några exempel i Sverige och fler på andra språk. Men personer hon talat med för boken om Mariane, bland andra Imre Dozsa i Budapest och Bruce Marks i USA, har uttryckt hur viktigt det är att någon skriver om ”oss dansare” och vår historia. Många berättelser har genom Gunilla Jensens bok nu bevarats till kommande generationer.

Att synligheten i media är undermålig är vi överens om. Publikens intresse skulle öka med större uppmärksamhet för dansare. Dagens sociala medier är en flod som är svår att tränga igenom. Gunilla reflekterar över att sportens värld är mer framgångsrik med att skapa förebilder!

Ett välkänt faktum är idag att den snabba genomströmningen i kompanier globalt gör att det är svårt för publiken att etablera kontakt med dansare. För en kritiker är det ett problem, det innebär att recensionerna blir mer allmängiltiga och mindre personliga.

”Det är dansarna som får ett verk att tala” säger Gunilla med känsla.

Orlando

Den vita svanen i en effektfull Orlandopose. Foto Enar Merkel Rydberg

Du har rest en del och talat via mail och telefon med många om Mariane. Hur har det varit?
”Det har varit jätteroligt, alla har velat ställa upp och varit generösa med sin tid. Ibland har det varit ett detektivarbete. Några dansare har tipsat mig om kontakter.

Jag har förstått att Mariane var mycket omtyckt, och de har gärna delat med sig och pratat om henne. Att de pratat lite om sig själva också har inte varit fel det heller!”

Ett avsnitt som förmedlar en stark känsla är Mats Eks vittnesmål av sitt barndomsminne av Medea. Trots att han som alltid var mycket upptagen, vid just detta tillfälle då Cullbergbalettens 50-årsjubileum firades, gav han sig tid och var mycken öppen med sig själv.

Hur valdes omslaget ut?
"Det tog lång tid, det fanns naturligtvis så många fina bilder."

Men när Therese Orlando, Marianes dotter, påminde om den bilden blev det självklart vilken bild som skulle vara omslag, alla inblandade var överens. Mariane som Eldfågeln, färgerna, Yngve Gamlins kostym. Fotot är taget av Sven Åsberg. Bilden är manipulerad och har en fördröjningseffekt som gör den extra spännande.

Har du strukit mycket i boken?
”Faktiskt inte alls mycket”, säger Gunilla. Det som har komprimerats är avsnitt omkring olika baletter, inte sådant som rört samtalen med Mariane, som är grunden i historien.

Är Mariane nöjd med boken?
Det tror och hoppas Gunilla naturligtvis. Synpunkterna har varit uppriktiga men finkänsliga och samarbetet gott. Mariane har sagt att hon gläds över att ”något finns kvar” och det är förståeligt för en dansare, där gärningen inte längre går att uppleva på scenen.

Hur känns det nu?
”Först känns det lite tomt som det alltid gör när ett stort arbete är avslutat, men nu tar annat arbete vid. Som att berätta om boken på olika forum som Teaterorden, Dansmuseet, Operans balettklubb med flera. Det är alltid roligt att möta läsarna.”

Gunilla Jensen har gjort dansvärlden i Sverige en stor tjänst genom att förklara och gestalta en av våra stora artister, Mariane Orlando. Genom att bevara och visa upp en av de dansprofiler som är en väsentlig del av vår kulturhistoria.

Marie Louise Waldenström
3 dec 2018


  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

  • Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...

  • SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...

  • AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....


  • 25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...

  • Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...

  • malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...

  • Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...

  • FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...

  • FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil