Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Emma1

Jag har alltid älskat att dansa, sjunga och spela teater. Foto Åsa Norman Kumlien

25 feb
2019

"Musikaler är inte bara show och glitter"

STOCKHOLM: När Emma Kumlien, aktuell i musikalen Matilda som har premiär i Malmö 15 mars, är hemma i Stockholm så ses vi över en fika på ett nyöppnat bageri på Söder. Med värme och entusiasm berättar Emma om sitt yrkesval.

2016 gick hon ut SMU (Stockholms Musikalartist Utbildning på Base23) och har sen dess hunnit medverka i flera uppsättningar runt om i Europa. Som liten drömde hon om att bli ballerina och började dansa balett vid tre års ålder.

Emma3

"Jag älskar musikal", säger Emma Kumlien. Foto Åsa Norman Kumlien

Sen blev det Kulturamas grundskola, DiAmbras danslinje, Estetiska programmet inriktning dans på Södra Latin samtidigt som hon gick danslinjen på Base23 och direkt efter studenten kom hon in på SMU.

I höstas var hon med i musikalen ”On the Town” som spelades i Jönköping. Emma ingick i ensemblen och var även understudy till Ivy Smith, en av huvudrollerna som innehas av Hanna von Spreti. De andra huvudrollerna spelades av Rennie Mirro, Denny Lekström, Karl Dyall, Vera Veljovic och Linda Olsson.

Du har fler uppgifter i den här musikalen?
Det känns jätteroligt och jag är hedrad över uppdraget. Under första repetitionsperioden fokuserar man på sin ordinarie uppgift. Är man understudy så får man även sitta med under rollernas repetitioner eller stå längst bak och markera. Efter premiären så får man repa understudyrollerna på riktigt.

Efter premiären?
Ja, det brukar vara så i musikaler.

Det låter som att du har god förmåga att hålla koll på flera saker samtidig.
En kompis sa till mig, ”det här är ju jättebra hjärnträning, du kommer inte bli senil”. Jag har inte tänkt på det sättet men i det här projektet har jag inget val. Det är lite som att oavbrutet lösa sudoku. Jag måste kunna mina egna uppdrag samtidigt så kan telefonen ringa när som helst med beskedet att jag ska hoppa in som Ivy.

Jag behöver känna mig trygg genom att hela tiden repa så att alla variationerna av koreografier, sånger och repliker känns fräscha. Förutom självständiga repetitioner står jag vid sidan om scenen och tittar på vad Hanna gör, inte för att jag ska göra exakt som hon utan för att veta var på scenen hon går.

Hur kommer det sig att du sökte just den här musikalen?
Det är en fantastisk musikal med långa partier där historian berättas genom musik och dans. Alla medverkande dansar mycket oavsett om man är huvudroll eller ensemble. Roine Söderlundh som regisserar och koreograferar är i sitt esse.

Jag älskar musikal och den här typen av koreografi är verkligen ”old Broadway show”. Koreografi, kostym och hela den epoken tilltalar mig. Och att jag fick den här understudy-rollen som Ivy känns som en fantastiskt och rolig utmaning.

Emma4

Artisten Emma Kumlien. Foto Åsa Norman Kumlien

Vilka musikaler har du gjort?
Jag hade tur som fick jobba ganska mycket under tiden jag gick i skolan. På SMU pushade de oss att jobba och gå på auditions, vilket känns härligt för då fick vi möjlighet till att förbereda oss och få erfarenheter av branschen redan innan examen. Under skoltiden spelade jag bland annat Drottning Kristina i föreställningen Drottning Kristina, en produktion som spelades in av Nordisk Drama & Dokumentär och sändes på SVT hösten 2015. Efter utbildningen var jag med i Stjärnklart, dansade med Loreen i Melodifestivalen och sommaren jag gick ut gjorde jag Cats i Schweiz.

Hur kommer det sig att du sökte jobb i Schweiz?
Jag satt och scrollade dans på Instagram. En bild från Schweiz dök upp med en scen på vattnet och alperna i bakgrunden. Det var så vackert att och jag kände att jag ville åka dit. Jag började googla och förstod att de skulle sätta upp Cats på den här scenen och att det snart skulle vara audition. Alltså just som jag hittat den här platsen så ska de ha audition. Jag hade ingen aning om uppsättningarna brukade vara bra eller dålig. Jag kunde ingen tyska men tänkte att jag skickar in ansökan så får vi se om jag blir kallad. Det blev jag. Det var en jättekul och tuff audition.

Emma2

Emma Kumlien. Foto Håkan Larsson

På vilket sätt tuff?
Det var väldigt mycket dans. I Cats är det mycket dans och man är på scenen hela föreställningen. Det märktes att koreografen ville testa vår uthållighet för det var en lång audition redan vid första tillfället.

En månad senare blev jag kallad till ”Call-back” och den auditionen var ännu längre. Tyska pluggade jag på under tiden som jag jobbade i musikalen. Det är lättare att lära sig när man hör språket hela tiden. Sen är det inga repliker i Cats, allt är sång vilket går att lära sig som en ramsa.

Kan du tänka dig att åka ut i Europa igen?
Verkligen. I somras var jag i Tyskland och gjorde My fair lady och Djungelboken. Det var under Luisenburg Festspiele, där flera produktioner spelades om vartannat. I Tyskland går många och ser musikal. I varje stad finns teatrar där det sätts upp produktioner. De uppsättningarna som jag var med i är väldigt olika vilket för mig var en bra kombination.

Vad är det med musikalgenren som drar i dig så mycket?
Allt. Dans är det som var från början. Jag har alltid älskat att dansa, sjunga och spela teater, att få berätta en historia via alla dessa element är fantastiskt. Det finns en större bredd i musikaler än bara show och glitter. Variationen är större än kanske många tänker. Det finns musikaler med bara sång, eller bara dans, eller mer teater, musikaler som komedier eller som har mer seriösa handlingar. Det finns så mycket som går att göras och det är därför jag älskar den här formen.

Det finns något ödmjukt över Emma. Bakom hennes artisteri ligger hårt arbete och glädje. Innan vi skiljs berättar hon om drömroller i Chicago och Pippin, att hon inte kan tänka sig ett liv utan att dansa, agera och sjunga.

Jenny Berkán
25 feb 2019

  • 2020-03-16
    Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...
  • 2020-03-08
    Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...
  • 2020-02-29
    Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...
  • 2020-02-23
    Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...
  • 2020-02-15
    MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...
  • 2020-02-02
    aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...
  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil