Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lifes-a-show-GO

Danielle de Vries i Valley av Marina Mascarell. Foto Lennart Sjöberg

25 mar
2019

Stående ovationer för Göteborgs­operans danskompanis världspremiär Life’s a show

GÖTEBORG: Det var världspremiär på Göteborgsoperan med Life’s a show. Två dansverk, Valley och Contemporary dance, koreograferade av Marina Mascarell respektive Hofesh Shechter.

Två koreografer som sinsemellan är ganska olika i sitt arbetssätt, men vars bägge verk ger oss en kväll med ett kontrastrikt spektrum av dans till såväl suggestiv nykomponerad musik av den australiensiske tonsättaren Ben Frost under första aktens Valley, som välkända toner av Bach, Paul Anka och Sinatra i andra aktens Contemporary dance.

Mascarell påbörjade sitt arbete tillsammans med dansarna i studion och dansarna står också, tillsammans med brasilianska följeslagaren och koreografiassistenten Nina Botkay, i programmet som koreografer. Shechter å andra sidan ägnar ofta år av faktainsamling för att skapa sina verk, men även hans verk är en kollektiv process där även publiken ingår.

Life-a-show-ContemporaryDanceGO

Contemporary dance av Hofesh Sheather. Foto Lennart Sjöberg

Andra aktens Contemporary dance är en spegel och kontrast till Valley i såväl musik somkoreografi, men de fungerar ypperligt tillsammans i föreställningen. Igenkänningsfaktorn är stor när det gäller såväl musik och rytm som själva dansen som stundtals för tankarna till 70-talets diskotek och rockklubbar. Publiken har knappt hunnit sätta sig ner efter paus innan ridån gått upp och vi möts direkt av dansarna, discomusik, strålkastare och intensiv energi.

Hofesh Shechter står inte bara för koreografin utan har också skrivit stora delar av musiken till Contemporary dance. ”Pop will eat itself” står det med distinkt strålkastarljus på den svarta tavla som också projicerar varje akts nummer och dess sentens.

”Popen kommer att äta upp sig själv”, ”Pop will eat itself” är den första. Är det månne det alternativa rockbandet med samma namn med sin blandning av Indie- och industrirock från Birmingham som Shechter åsyftar? För likt PWEI eller Poppies som de även kallas så samplar Shechter musik och blandar med sina egna kompositioner.

Life-a-show-ContemporaryDanceGO

Contemporary dance av Hofesh Sheather. Foto Lennart Sjöberg

Salongen släcks ner och Ben Frosts musik, specialskriven för Mascarells verk Valley bryter tystnaden, Mascarell har valt att låta den pågå i flera minuter innan ridån går upp (det är nästan så man undrar om det är ett tekniskt fel!). Men plötsligt lyfts ridån och vi förs ni i en färglös värld som liknar ett månlandskap med formbara mörkgråa tetrapack och ett slags utomjordingar som rör sig lågt horisontellt som en blandning av insekter och datafigurer och som nästintill rör sig ur led.

Dessa horisontella rörelser med knäleder och höftleder som böjs och viks liksom runt sig själva, lite som mekaniska leksaker, dockor vars ben man kan snurra baklänges och framlänges i 360 graders vinkel.

Enligt koreografen och dramaturgen är detta en dystopisk dal med rebelliska kroppar och framåtsträvande desertörer: ”En dystopisk värld där kroppar har blivit organiska objekt, vandrande varumärken, konsumtionsvaror. Där en bild av ren intimitet uppfattas som en spektakulär uppvisning.”

Life-a-show-Contemporary Dance GO

Contemporary dance av Hofes Sheather. Foto Lennart Sjöberg

Mascarells starka sociala engagemang som hon översätter som koreograf i de kroppar som inte vill anpassa sig helt till normer, ideal eller krav när de anländer till Valley, dalen. Marscarell säger att hon vill göra uppror mot samhällets konsumtion av hypervisibilitet och ständiga bekräftelse av vårt yttre, våra kroppar.

”Den linjära tiden har brutits upp till ett överflöd av selfies, en uppsjö av ’eviga ögonblick’. Ett samhälle som konsumerar tomma bilder och ord utan värde, utan någon kontinuitet eller någon annan mening än själva konsumtionen. Världen har blivit till ett kalejdoskop som vrids allt snabbare, där hastigheten står i direkt proportion till glömskans styrka.”

Är Mascarells Valley en reaktion mot digitaliseringen, ett upprop över våra skärmars flimrande yta? Dansarna som tillsammans med Mascarell och Nina Botkay skapat detta verk visar, om inte en protest, så en återuppväckning av våra kroppar och ett behov av fysisk beröring och bort från den låtsasvärld och putsade yttre som vi möts av via våra skärmar.

”Kroppen är vårt sätt att kommunicera med världen, vår möjlighet att skapa förbindelser till andra människor,” konstaterar Mascarell och fortsätter: ”Framförallt är det kroppen som gör oss till individer, unika subjekt, identifierbara varelser. Vår själ är inbäddad i köttet.”

Denna dal fylld av geometriska former som ständigt kan förvandlas, tryckas till i en vinkel och sträckas ut eller plattas till jäms med scengolvet. I denna värld står dansarna till slut uppresta med varandra, samlade, lågmälda, och de upphör att vara en del av Molnet, som också konkretiseras av ett moln på scen (!), när ridån går ner. De har tagit tillbaka sina kroppar från de virtuella blickarna och blir återigen levande i den verkliga verkligheten.

Life-a-showGO

Benjamin Behrends och Emilie Leriche i Valley av Marina_Mascarell. Foto Lennart Sjöberg

Detta dansverk för verkligen tankarna till en rockkonsert, med ljusspel och strålkastare som en skarp vintergata över publikens huvuden och här är nästintill varje musikstycke igenkänt av publiken. Shechter är en känslans och sinnesrörelsens koreograf och vikten av ”emotion” i hans verk återkommer till i intervjuer. Han har också sagt att skulle han inte arbetat med dans så skulle han ha blivit vetenskapsman och hans koreografi genomsyrar detta, den är en slags forskning där Shechter utforskar känslor genom rörelse och musik.

Han började själv som musiker och är utbildad slagverkare vilket märks i koreografin. Den rytmiska strukturen är central, även om han blandar elektronisk musik med vitt skilda influenser såsom folkmusik, jazz, barock, pop etc. Contemporary dance är inget undantag; utöver Shechters egna kompositioner finns här bland annat J.S. Bach, Claude Francois, Paul Anka och sist men inte minst Sinatras ”My way”.

Shechter har varit verksam i Storbritannien sedan början av 2000-talet där han är knuten till Sadler’s Wells Theatre i London och är konstnärlig ledare för Hofesh Shechter Company. Han har skapat verk för kompanier som Alvin Ailey, Royal Ballet, Bern Ballet, American Dance Theater, men också koreograferat för tv, teater och opera på bland annat Metropolitan i New York och Royal Court i London. 2016 belönades han med en Tony Award för sin koreografi till en ny Broadway-uppsättning av ”Spelman på taket”.

Men det som har varit avgörande för Shechter som koreograf menar han själv, är hans rötterna i den israeliska folkdanstraditionen och hans tid som dansare i Batsheva Dance Company med Ohad Naharin. I hans verk rör det sig aldrig om individuella stjärnor som ska glänsa utan utgångspunkten är gruppens energi och dynamiken mellan dansarna. Som koreograf är Shechter långt ifrån sina samtida experimentella kollegor, här rör det sig istället om en koreografi där dansgolvet är med som en kraft som dansarna snarare studsar mot än rullar och kravlar över och där rytmen är överordnad.

Life-a-showGO

Waldean Nelson i Valley av Marina Mascarell. Foto Lennart Sjöberg

Dansarnas kostymer är alla olika men är enhetliga i sin nästan ”naturliga” form av löst sittande vanliga kläder. Det finns inget teatralt över dem, vare sig slickade danstrikåer eller glitter och glamour, utan dansarna framstår istället som om vore de hämtade från gatan. Det är skjortor, jeans, urtvättade t-shirts och linnen.

Huvudtemat är, som han säger själv, hofesh, frihet, precis som hans eget förnamn. Hofesh är också det som pryder hans kompanis hemsidas logga i ett utdraget sken. Kanske är det också en slags befrielse dessa kostymer ska signalera i all sin anspråkslöshet och totalt utan behov av att imponera för att synas som enskild individ. Det är kollektivet av dansare som utgör rörelsen. Inte någon soloartist.

Scenografin i Contemporary Dance är en mörk industrilokal. Stora rörsystem täcker väggarna och vi skulle lika gärna kunna befinna oss på någon avfallsstation utanför en storstad som i ett gruvschakt eller en surrealistisk bakgård bland samhällets olycksbarn. Konstnären och scenografen Mylla Ek står för scenografin och har skapat detta gråa, kalla rum som förmedlar en nästan farlig plats, dammig och nära till explosion, vilket förstärks av en slags metallisk akustik och det skarpa ljuset.

Ljusdesignen är fräck och den bryter igenom hela publiken med sina många tunna skarpa trådar mot scenen där verkets akt tydligt markeras på den svarta tavlan. Ljuset är inte något som bara gör att publiken ska se vad som sker på scen, nej, det är så mycket mer, nästan som en tredje part som leker med dansarna och publiken. Skarpt markerar det rytmen och understryker karaktären av rockklubb.

Finalen med ”My way” är enastående och berör hela publiken. När Sinatras sammetsröst sjunger ”And now the time has come, ser jag hur den äldre mannen framför mig fattar kvinnans hand och viskar ”den här är vår”. Aldrig har Life’s a show varit ett mer passande namn, tänker jag.

Stående ovationer för Göteborgsoperans danskompanis världspremiär Life’s a show.

Thérèse Eng
25 mars 2019

  • 2020-05-16
    Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...
  • 2020-05-12
    Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...
  • 2020-04-23
    Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...
  • 2020-04-06
    GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...
  • 2020-03-16
    Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...
  • 2020-03-08
    Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...
  • 2020-02-29
    Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...
  • 2020-02-23
    Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...
  • 2020-02-15
    MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...
  • 2020-02-02
    aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...
  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil