Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

AnnaStåhl5

Anna Ståhl. De tre Musketörerna Stadsteatern 2012. Foto Carl Thorborg

17 jun
2019

Anna Ståhl: Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa

STOCKHOLM: En kväll träffas Anna Ståhl och jag på ett café i centrala Stockholm. Anna kan beskrivas som en allkonstnär där dansen står i fokus. Jag förundras och inspireras över hennes energi och kraft. Som 43-åring upplever hon sig starkare än på många år och säger ”jag känner att jag är jätteglad i kroppen och vill jag verkligen utnyttja det”.

AnnaStåhl2

Anna Ståhl. Bröderna Lejonhjärta. 2009. Foto Petra Hellberg

Hur skulle du beskriva ditt yrke?
Jag känner mig som en dansare som skapar. Det blir lite konst, jag skriver musik, jag sjunger och koreograferar men det är dansen som är drivkraften. Jag kan lätt bli rastlös och det är mycket som pågår i huvudet, mycket humor, mycket klur och jag gillar att spåna nya idéer oavsett om det blir något eller inte. När jag koreograferar får jag ibland frågan om jag har slutat att dansa och vice versa när jag dansar, men för mig finns inte antingen eller.

Vad får dig att varje dag välja dans?
Dans är hemma. Jag växte upp i England och började dansa som treåring. När jag var 16 år så kom jag till Sverige. Då hade jag ingen aning om vad man skulle kunna göra av det och hoppas att jag fortfarande inte vet allt, men dans var en stor del av min vardag och känslan blev hemma.

Första året i Sverige valde jag bort dansen i en månad, men jag blev helt bananas och snart var dansen tillbaka i mitt liv och jag började på gymnasiet på Kungliga Svenska Balettskolan.

Men att välja dans det är inte riktigt ett val. Många säger att de inte kan leva utan musik och det är samma sak för mig. Jag lever jättemycket i dans och musik. Båda är för mig något musikaliskt, ljud eller inte ljud så är allt rytmer som det går att hitta mönster i vilket blir spännande för hjärnan. Jag inspireras av att få dansa olika stilar i och med alla produktioner jag jobbar med.

Ibland får jag fokusera mer på partnering eller mer klassisk teknikbaserade grejer eller supercontemporary som när jag jobbade i Norrdans. Andra perioder är det stepp som när jag var på Kungliga Operan i samband med ”Alice i Underlandet” och lärde ut tekniken. Jätteroligt att få träffa det kreativa gänget och träffa mina gamla klasskamrater. Jag tycker om att dansa, skapa dans och att undervisa. Helt olika element.

Upplevde du någon skillnad på att dansa i England jämfört med i Sverige?
Det är inte lika uppdelat i England. RAD (Royal Academy of Dance) var grunden till baletten, Du hade din balettvariation som du tävlade med och ”your pointshoework”. I träningen ingick även modernt, karaktär, stepp och sång. Som barn var jag med i musikaler och där sas det att om du ska satsa på dans så ska du kunna allt.

På Svenska balettskolan fanns inte stepp eller sång och för mig var det jätteviktigt att få utlopp för det musikaliska. Jag gick och sjöng vid sidan av för att få in i musiken. Jazzen som är grundad i balett-tekniken är också viktig för mig.

"Fun Home" Koreografi. Foto Sören Vilks

Sen blev det flera år med Modern jazzdans ensemble tillsammans med Charles Moore, Jan Åström och Roger Johansson. Sjukt kul. Parallellt med dansen så har jag koreograferat, gjort kortfilm, musikaler.

I 13 år, dock inte i följd, så har jag jobbat med Stjärnklart och körat och dansat bakom olika artister. Förra sommaren var jag med och dansade i filmen ”En del av mitt hjärta” som är baserad på Tomas Ledins musik. Roine Söderlundh koreograferade och Edward af Sillén regisserade. Vi var runt 40 dansare som var med i filmen i olika scener. Samtidigt så koreograferade jag en föreställning på Stadsteatern, Krilon med Carolina Frände som regissör.

Nyligen spelade jag in ett dataspel för Lionbite Games. Där jag animerades och karaktären kommer att se ut och röra sig som jag.

Under samma period arbetade jag med musikalen ”On the Town” som under hösten 2018 gavs i Jönköping. I den har vi jobbat hårt med dansen där allt är baserat på klassisk teknik och de medverkande dansar jättefysisk jazz. I manuset är det 60-70 procent dans.

Vad har du haft för roll i den?
Jag var biträdande koreograf till Roine Söderlundh. Jag har jobbat med honom i många år, och det är alltid med stor glädje. Han jobbar med kvalitet och kreativitet så det känns hemma.

Har du någonsin varit utan dansjobb?
Ja då. Tidvis har det varit superknapert. Särskilt när jag var ung och inte hade alla kontakter eller erfarenheter som jag har idag.

Har det aldrig skrämt dig?
Nej, aldrig. Det handlar nog om hur jag är som person. Frilans fungerar bra för mig då jag har ett behov att känna mig fri. Jag kan bli lite oinspirerad om jag har långtidskontrakt. Egentligen är det bara en känsla, tiden går snabbt och i många kontrakt får jag chansen till att vara dansare och ibland även koreograf, repetitör, regiassistent. I perioder undervisar jag och så är jag utbildad massör. Variation är viktigt för mig, allt har samma värde det är bara olika färger.

AnnaStåhl4

Anna Ståhl 2018. Rygg. Foto Nikola Stankovic

Berätta mer om din karriär?
Under skoltiden fick jag möjlighet att ingå i uppdrag tillsammans med Mats Ek och Per Jonson. Jag kommer aldrig glömma när Per Jonson ställde sig framför gruppen och sa att vi skulle improvisera genom att följa honom och sen rörde han sig snabbt. Idag skulle jag velat veta i vilket tempo det egentligen var, men då kändes det mycket snabbt.

Efter skolan jobbade jag med Norrdans som var det första kompaniet som jag hade ett längre kontrakt med. Till en början var det mycket contemporary och jag jobbade med koreografer som Helena Franzén, Jessica Iwansson, Bogdan och Carina.

AnnaStåhl3

Anna i London på 1980-talet. Foto privat

Om du skulle ge ett råd till en ung dansare idag, vad skulle det vara?
Gör! Låt inte tvekan stoppa dig att pröva. Upptäck under tiden om det är rätt eller fel. Att inte missa chanser, att få uppleva saker även om det bär i väg mot en annan riktning än det man tänkt från början. Jag önskar att jag tidigt i karriären hade fått mer push i det. Att någon även hade sagt att det är ok att landa på rumpan ibland, att vara dålig. Dömandet kan vara hårt speciellt från sig själv. Ogrundad kritik oavsett om det kommer från en själv eller från någon annan är fullkomligt okreativt, det ger inte bättre dansare eller medarbetare.

Hur hittar du kraft och vila?
Det varierar. Att träna är ett sätt att vila och jag sover väldigt bra. Sen är jag jättebra på att stänga av, sitta still som när jag målar då blir det meditativt.

Anna och jag skiljs åt. Premiärer och föreställningar avlöser varandra. Under våren har Anna bland annat regisserat och koreograferat Lisa Nilssons föreställning LISA KVINNAN SOM ÄR JAG som hade premiär på Rival i Stockholm den 14 februari samt Elvira Madigan som i juni går att se på någon av Parkteaterns många scener. Anna har många järn i elden och har en till synes outtröttlig energi. Jag låter mig inspireras att hitta balansen mellan kreativitet och meditativ vila.

Jenny Berkán
17 juni 2019

  • 2020-05-16
    Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...
  • 2020-05-12
    Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...
  • 2020-04-23
    Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...
  • 2020-04-06
    GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...
  • 2020-03-16
    Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...
  • 2020-03-08
    Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...
  • 2020-02-29
    Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...
  • 2020-02-23
    Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...
  • 2020-02-15
    MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...
  • 2020-02-02
    aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...
  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil