Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg

Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare: Dmitry Zagrebin och Daria Ivanova. Foto Carl Thorborg

23 feb
2020

I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.

Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.

I en danssal högt upp på Kungliga Operan i Stockholm sitter åskådare längs ena långväggen. Med nyfikenhet får vi se på när Mats Ek och dansare repeterar hans del av föreställningen Kylián/Ek/Naharin.

Ek och Ekman

I första versionen var det endast en kvinna och vattnet, säger Mats Ek under samtalet med Marie-Louise Ekman. Foto C Hillbom

Ek uppmuntrar sina dansare, Daria Ivanova och Dmitry Zagrebin, genom att säga vilka delar som var bra och ber dem sedan upprepa sekvens för sekvens.

Blickar, kroppsvridningar, förlängningar utforskas, ingen detalj är för liten för att lämnas åt slumpen. I hörnet repeterar en annan kvinnlig dansare, Kaho Yanagisawa, som också gör huvudrollen fast i ett annat lag. Jag slås av hur olika de båda kvinnliga dansarna är rent fysiskt. Den ena lång, den andra kortare. Båda utvecklar allt som Ek efterfrågar, likt men ändå helt olikt och personligt.

Marie-Louise Ekman intervjuar Mats Ek.
Ekmans scenografi har förgyllt och kompletterat Eks baletter flera gånger under årens lopp. Detta har Ek tagit fasta på och tillägnar koreografin till Ekman. Även denna gång har Ekman ett finger med i spelet då hon valt färgen på den klänning som den kvinnliga dansaren bär i föreställningen.

Verket skapades för flera år sedan. I första versionen var det endast en kvinna och vattnet. I versionen som spelas på Kungliga Operan och som vävs in i Ohad Nahrins koreografi, medverkar också en man. Ek menar att ytterligare en kropp för med sig en ny spänning till koreografin. Förutom dansarna och glaset med vatten finns ett bord på scenen. Ett rektangulärt grönt bord.

Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg

Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare: Daria Ivanova. Foto Carl Thorborg

Marie-Louise Ekman undrar varför han så ofta väljer att ha med just detta föremål i sina koreografier. Ek påtalar att det finns en laddning i bordets form, att flera komponenter gör det spännande. Bordet möjliggör scenytor både ovanpå och under. Det vardagliga får en annan betydelse genom att lyfta in den på scenen. Det blir en slags kontrast till kroppen som erbjuder dialog.

Ekman frågar hur färdig Mats är när han möter dansarna, om han kommer med skapat material eller om rörelserna improviseras fram tillsammans med dem som ska utföra koreografierna. Ek ler och säger att han har lite problem med att vara spontan. Materialet arbetar han fram i sin egen kropp och i mötet med dansarna erbjuds det som ett förslag eller startpunkt. För att kunna vara spontan säger han sig behöva vara mycket förberedd.

Ohad Naharins "Minus 16", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Foto: Carl Thorborg

Ohad Naharins "Minus 16", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare Moe Nieda och Samuele Ninci. Foto Carl Thorborg

I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de han skapar men i rätt sammanhang som på scenen ser det helt naturligt ut. Dem erfarenheter och kunnande han har hämtar ur hans egen kropp förvaltas och förändras i mötet med dansarna.

Han poängterar att det för honom blir ganska ointressant om dansaren bara får göra det som dem tycker är roligt eller ser häftigt ut. När det blir avgörande så försvinner det intressanta. Men när rörelserna anpassas till dansaren och stommen behålls så utvecklas materialet.

Jiri Kyliáns "Wings of Wax", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: AdiLiJiang Abudureheman, Desislava Stoeva och Julien Keulen. Foto: Carl Thorborg

Jiri Kyliáns "Wings of Wax", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare: AdiLiJiang Abudureheman, Desislava Stoeva och Julien Keulen. Foto Carl Thorborg

Hans samarbete med Ana Laguna och den egna självkritiken är också komponenter för att koreografierna förhoppningsvis bli bra. Med glimten i ögat säger Ek att Laguna är en sträng domare.

Ekman undrar över Mats Eks beslut att för några år sedan lägga av och frågar varför det inte blev så. Ek säger att han inte skapade något nytt under fyra år. Däremot sattes hans gamla verk upp på olika platser i världen, vilket kan ha påverkat att det kändes som han inte slutade.

Under denna period vaknade en längtan till att stå på scenen igen. Vilket ledde till att han bröt sitt löfte med bland annat Axe där han dansade tillsammans med Ana Laguna och Yvan Auzely.Det var som att en ny dörr öppnades. Ek menar att det är bra för en koreograf att ha erfarenhet av att vara dansare. Förutom att det är roligt och svårt så ökas förståelsen för dansarna som han jobbar med.

Ohad Naharins "Minus 16", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: dansare ur Kungliga Baletten. Foto: Carl Thorborg

Ohad Naharins "Minus 16", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare ur Kungliga Baletten. Foto Carl Thorborg

När frågorna släpps fritt, frågar någon i publiken vad vattnet i verket har för betydelse. Mats svarar att han gärna låter publiken få ha sin egen tolkning. Men att vattnet kan föreställa en livsgivande kraft, och hur samma saker kan ge motsatt effekt i olika situationer.

Mats Ek poängterar att samarbeten är viktiga. Förutom Ana Laguna och Marie-Louise Ekman nämner han också Eva Säfström repetitör på Kungliga Operan. Han känner sig glad att få vara med som en del av föreställningen och uttrycker sin beundran för de andra två koreograferna Jiri Kylián och Ohad Naharin.

Jiri Kyliáns "Wings of Wax", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Gianmarco Romano och Luiza Lopes. Foto: Carl Thorborg

Jiri Kyliáns "Wings of Wax", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare: Gianmarco Romano och Luiza Lopes. Foto Carl Thorborg

En vecka senare är det dags för premiär.
Föreställningen erbjuder en dynamisk blandning av finstämd dans till kraftanvändning på olika sätt. Publiken erbjuds att åka med i en berg och dalbana av hänfördhet, hissnande, skratt och en känsla av att åkturen var alldeles för kort. Jag tror ingen kan värja sig från dansarnas, repetitörerna, musikens, scenografernas och koreografernas samspel.

I premiärsamtalet strax innan ridån går upp säger Mats Ek att dans är en konstform som inte går att jämföra med någon annan. Konsten förkroppsligas och levandegörs i exakt det ögonblick som publiken ser det och sen är det borta.

För dansarna gäller det att bygga upp en värld av koncentration och trots att stegen har utförts säkert 1000 gånger förut på samma ställe i musiken måste de levandegöra varje del. För mig lyckades alla denna premiärafton.

Jag går hem och tänker att gärna återupplever allt en gång till även om det bara blir för en kort stund.

Kylián/Ek/Naharin

Spelar från 21 februari till 12 mars
Kungliga Operan

Jenny Berkán
Stockholm

  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...
  • 2019-08-26
    Nikisha Fogo
    Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist
    STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.
  • 2019-08-12

    Svenska Balettskolan med en storslagen dansfest
    GÖTEBORG: Mareld Deluxe en storslagen dansfest i år. Mareld är egentligen en årlig föreställning som Svenska Balettskolan i Göteborg anordnar med sina egna elever och inbjudna gäster. Den ligger i van...
  • 2019-08-05
    AMS National Ballet
    “It seems the board of the house likes what I do!”
    AMSTERDAM: Ted Brandsen is a well-known person at contests like Prix de Lausanne and other ballet events. Mr Brandsen has been assistant artistic director for the Dutch National Ballet and resident ch...
  • 2019-07-29
    Carsten Jung and Alina Cojocaru in John Neumeier's Liliomat the Nijinsky Gala XLV, 2019Photo Kiran West
    Song and Dance at Hamburg Ballet’s Nijinsky Gala
    HAMBURG: Despite the theme of ‘Song and Dance’, this year’s Nijinsky Gala XLV avoided the usual glitter and virtuoso thrills to include works of thoughtful depth and contrast, making it a most unusual...
  • 2019-07-22
    The Royal Ballet School in Ashton’s La Valse. © Tristram Kenton
    The pride and joy is palpable at the Royal Ballet School summer performances
    LONDON: The Royal Ballet School summer performances in leafy Holland Park, West London have their own special charm. The al fresco setting means picnics in the park where proud parents and dancers min...
  • 2019-07-15
    GO25
    Dansfestival med Göteborgsoperan
    GÖTEBORG: GöteborgsOperan i sin nuvarande skepnad invigdes 1994 och firade i år sitt 25-årsjubileum bland annat med en dansfestival den 7-9 juni.Katrin Hall, konstnärlig chef för dans vid operan skriv...
  • 2019-07-08
    Balettgala2019
    Innehållsrik balettgala på västkusten
    KUNGSBACKA: Den fina, moderna teatern i Kungsbacka invigdes 2006. Scenen är 18 meter bred, 12 meter djup. Salongen rymmer ca 500 åskådare.Den utsålda Balettgala 2019 på Kungsbacka teater 19 juni var i...
  • 2019-07-01
    Denis Savin as Petrushka.Georgy Gusev as Charlatan.Ekaterina Krysanova as Ballerina.Photo by Damir Yusupov/ Bolshoi Theatre.
    New version of Petrushka at Bolshoi–meet choreographer Edward Clug
    MOSCOW: A brand new version of the Ballet Russes Petrushka , opened recently at the Bolshoi ballet in Moscow in May 19. This opening evening was broadcast to cinema theaters worldwide.I would like to p...
  • 2019-06-25
    Fei Tan
    Klassisk balett – det nya avantgardet
    MIDDLETOWN, CONNECTICUT, USA: I Middletown utanför New York, finns ett nytt mångkulturellt Fei Tian College, där dans och musik samsas med bio- och datateknik. De olika programmen är sökbara för unga ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil