Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Balettpedagogtävlingen

Kalaparvi – Fiskstim från Helsingin Tanssiopisto tog förstapriset i åldersklassen 10-12 år. Foto Roosa Oksaharju

08 mar
2020

Många talanger i den nationella balettävlingen

Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors. Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och konkurrensen för att få delta visade detta – ungefär hälften fick en plats i tävlingen.

Alla unga dansare i åldern 14-20 vilka fått möjligheten att delta i tävlingen kunde man redan betrakta som vinnare. Respons skulle alla få av tävlingens domare. Katariina Edling, tidigare dansare vid Stockholmsoperan och fortsättningsvis aktiv som dansare och numera även som pedagog. Jouka Valkama, dansare vid Nationaloperan i Helsingfors och lektor Heli Kuula, balettpedagog med mångsidig erfarenhet inom branschen.

Dansarna tävlade som solister eller i grupper. Solisterna 12-14 år, 15-16 år, 17-19 år, och grupperna 10-12 år, 13-15 år, 16-20 år. Tydliga bevis för talang och kunnande fanns att se också hos dansare som inte kom till prispallen. Även de fick sin del av uppmuntringspriserna.

Balettpedagogtävlingen 2020

Den ryska dansen ur Nötknäpparen med Jesse Lehto, Axel Lindroos, Juuso Meklin och Leevi Hapuoja. Foto Roosa Oksaharju

Solisterna:
Åldersgruppen 12-14 år
Allra först ut var Olivia Huttu från Helsingin Tanssiopisto [Helsingfors Dansinstitut]. Hon imponerade genast med ett äkta dansglädje i en variation ur Die Puppenfee [Dockfén koreografi Josef Hassreiter] och fick tredje pris. Sträckningen i vristerna kräver ännu bearbetning hos denna unga begåvade dansare.

De nästa tävlande flickorna hade inte mindre utstrålning i sina nummer än Olivia: Pinja Elonen från Balettskolan Hannele Suomalainen och Veera Vartio från Tanssiopisto gjorde intryck på publiken och bra ifrån sig.

Mwanana Mjengwa

Mwanana Mjengwa i Gulnaras variation ur Korsaren. Foto Roosa Oksaharju

I denna åldersgrupp på åtta flickor var dock vinnaren klar, hon hette 14-åriga Mwanana Mjengwa. Hon var den mognaste i gruppen med personlighet och skicklig i tekniken. Hon är elev på Tanssiopisto. Gulnaras variation ur Korsaren var väl instuderad och fräsch. Andra numret, Dreamer, var en egen koreografi.

Balettpedagogtävlingen 2020

Tuuli Ezér dansade starkt sin egen koreografi Min vilja, inte din. Foto Roosa Oksaharju

Åldersgruppen 15-16 år
Förutom redan nämnda vinnaren Pinja Rissanen fanns i denna grupp många intressanta dansare. De var 16 tävlanden, flera begåvningar som är på väg uppåt i dansen. Tuuli Ezér från operans balettskola, tidigare Espoon Tanssiopisto [Esbo dansinstitut], dansade som första nummer en spansk variation ur Paquita, tekniskt fint och uttrycksfullt.

I den egna koreografin Minun tahtoni, ei sinun (Min vilja, inte din) till musik av Zack Hemsey förstärkte hon bilden av sin dansarkvalitet, tolkningen av verket med mycket kraftiga känslor lämnade ingen orörd.

Det blev ett tredje pris och dessutom hedersomnämnandet Dansens gnista, publikens specialpris. Åskådarna hade fått säga sitt genom omröstning. Därtill kammade Tuuli hem priset för En ny balettkoreografi 2020 – dvs. allt som allt tre priser i tävlingen. Tuuli har också varit framgångsrik i tidigare tävlingar.

Karin Jacobs

Karin Jacobs i Bakterien. Foto Roosa Oksaharju

Karin Jacobs fick andra priset med sin precisa, i alla detaljer snygga Swanildas variation ur tredje akten i Coppelia och med tolkningen av det moderna verket Bakteeri [Bakterien] av Katerina Torp [musik Opium Poppy].

Stiliga Karin var den första av de fem eleverna från Operans balettskola som valt den som sitt andra nummer. Koreografen Katerina Torp, dansare och själv utexaminerad från samma skola, hade verkat som repetitör för alla deltagarna.

Balettpedagogtävlingen 2020

Miika Rissanen i Muodon Muutos. Foto Roosa Oksaharju

Tre pojkar kom från operabalettskolan. Glädjande var att Miika Rissanen, Kasperi Kolehmainen och Arttu Tyni hade sina personliga drag och även kvalitet i uppträdanden. Pojkarnas andra nummer var Muodon Muutos [Metamorfos] av Jani Talo [musik Dvorak). Av dessa belönades Miika Rissanen med en kursinbjudan.

Balettpedagogtävlingen 2020

Aleksei Frich i James variation ur La Sylphide. Foto Roosa Oksaharju

Åldersgruppen 17-19 år
Sju av tio flickor var från operabalettskolan, en från Helsingin Tanssiakatemia [Helsingfors Dansakademi] och två från Tanssiopisto. En stilig man från Tanssiopisto, Aleksei Frich, precis i sina hopp och imponerande i variationen ur La Sylphide samt i det moderna Why [musik Arvo Pärt] av Anandah Kononen. Aleksei Frich belönades med uppmuntringspriser.

Saida Solla delade förstapriset med Viivi Ahola, båda från operabalettskolan. Saidas entré till scenen märks alltid, variationen ur Paquita var en fullträff och fin var även hennes Neljäs perhonen [Den fjärde fjärilen] av Oskari Kymäläinen [musik Kaija Saariaho]. Utstuderat dansat.

Viivi Aholas första nummer, Kitris variation från Don Quixote var snygg, fraserad och detaljerna var på sin plats. Andra numret var My dear melancholy som var egen koreografi, passade henne bra.

Andra priset delades då inte ut och tredje priset fick Aino Louhivaara med Paquita-variationen som hon dansade ståtligt och med glans och med andra numret Heartbeat av Anu Sistonen [musik Astor Piazzolla].

Grupperna
Vid prisutdelningsgalan såg vi vinnaren i gruppen 10-12 år Kalaparvi [Fiskstim]. Den övertygade om hur man med enkla medel gör passande och skicklig danskoreografi även för de allra yngsta. Fiskstimflickorna var Hilda Andersson, Mila Fiilin, Saima Gavalas, Tara Huttu, Valenti Jokipii, Olivia Lundström, Cecilia Marschan, Noora Mattila, Sofia Paatela, Emilia Pyhäjärvi, Katri Seppälä, Kastanja Tuomala och Ursula Weckman.

I ett sådant nummer kan de visa sin nådda kompetens och dansa fullt ut med äkta glädje. Tretton dansare från Tanssiopisto uppträdde i denna koreografi som bearbetats för gruppen efter Nelli Satamas originalverk.

Förstapristagaren i gruppen 13-15 år var Den ryska dansen ur Nötknäpparen med fem tuffa pojkar. De dansade fullt ut sitt energiladdade nummer. Rejält med applåder av åskådarna.

* * *

En tävling lockar även intresserade åskådare med lång erfarenhet inom branschen. En av dessa är danskonstnären Seija Silfverberg, en grand old lady som gjort en fin karriär som premiärdansare vid operan och därefter som pedagog i 40 år. Allra först hade hon en egen skola men sedan behövde operabalettskolan en erfaren pedagog med talang även för den konstnärliga finslipningen för de mest framgångsrika eleverna.

Seija Silfverberg

Seija Silfverberg som Odette i Nationaloperans Svansjön 1966. Foto Nationaloperans arkiv.

Hennes personlighet syntes på scenen på ett sätt som redan en balettelev upplevde som något extra konstnärligt. Så länge jag själv haft baletten i mitt liv har jag kunnat följa Silfverbergs konstnärskap. Det har synts i poesin i dansen, till exempel. i rollerna som Odette-Odile i Svansjön och Gajaneh, och i ett fint och passande strängt och ändå varsamt tillmötesgående vid arbetet med eleverna.

Efter solisternas dag frågar jag Seija Silfverberg vad hon främst av allt tänker om tävlingen som i och för sig har haft en bra standard. Många intressanta åsikter om nuläget i balettens värld lyfts fram.

Hon tar först upp 16-åriga Pinja Rissanens insats, som ett exempel på kvalitet i dansen. Där finns allt vad en solist skall presentera på scenen – glansen i utförandet och lättheten. Och de egenskaper som söktes i tävlingen: tekniken, linjerna, expressiviteten och musikaliteten. Om detta kan man vara helt överens.

Pinja var suverän i sina två nummer och blev vinnaren i solistklassen i gruppen 15-16 år. Hon är numera elev vid anrika Vaganova Akademin i St. Petersburg, och tidigare vid Miloff Tanssiopisto [Dansinstitut] i Tammerfors. Pinja var med redan som fjortonåring 2018 och vann även då förstapriset i sin åldersklass.

Balettpedagogtävlingen 2020

Pinja Rissanens suveräna Diana. Foto Roosa Oksaharju

Hon var suverän i båda sina nummer i tävlingen: hennes klassiska Diana ur baletten Diana och Acteon [koreografi A. Vaganova, musik Riccardo Drigo] var en frisk vind dansad med en lätthet som inte lämnade mycket mer att önska av prestationen. Dansaren hade själv koreograferat sitt andra tävlingsnummer Pulse [musik Kirill Richter] vilket passade henne fint.

Seija Silfverberg går i diskussionen strax över till vissa detaljer som hon saknat hos många i tävlingen. Det blir tal om armrörelserna och en del kritik över hur mycket man fäst uppmärksamhet på dessa i skolorna. Här talar en lady och dansare som i tiderna själv ansågs ha haft något som beskrevs som ”sjungande armar”. En annan detalj som hon märkt är att dansarna för sina arabesques lite snett bakåt, inte helt rätt.

Seija Silfverberg och jag är glada över att ha träffats i samband med tävlingen; vi tycker båda att det är fint med sådana här tillfällen där unga dansare – förutom att tävla med varandra kan se vad andra dansstuderande har att presentera, växla tankar och själv få nya.

Vi hoppas på att utbildningarna i landet kan utvecklas på ett sätt där även konstnärligheten kan få sin plats utöver det tekniska kunnandet.

Pristagarna:
Den Sjunde Nationella balettävlingen

Vid publikomröstningen fick hedersomnämnandet Dansens gnista
Tuuli Ezér, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

SOLISTERNA 12-14 år: Ung Dansare 2020
Första pris: Mwanana Mjengwa, Helsingfors dansinstitut
Andra pris: Kaisla Anttonen, Willmanstrand dansinstitut
Tredje pris: Olivia Huttu, Helsingfors dansinstitut

SOLISTERNA 15-16 år: Ung Dansare 2020
Första pris: Pinja Rissanen, Vaganova balettakademi
Andra pris: Karin Jacobs, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Tredje pris: Tuuli Ezér, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

SOLISTERNA 17-19 år: Ung Dansare 2020
Första pris: Saida Solla, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Första pris: Viivi Ahola, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Andra pris delades inte ut
Tredje pris: Aino Louhivaara, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

GRUPPKOREOGRAFIER 10-12 år
Första pris: Fiskstim, Helsingfors dansinstitut
Andra pris: Berätta det med blommor, Esbo Dansinstitut

GRUPPKOREOGRAFIER 13-15 år
Första pris: Rysk dans ur baletten Nötknäpparen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Andra pris: I havets djup, Balettskolan Hannele Suomalainen
Tredje pris: Estate, Helsingfors dansinstitut

GRUPPKOREOGRAFIER 16-20 år
Första pris: Den röda mattan, Helsingfors dansinstitut
Andra pris: Svan(e)sång, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

UPPMUNTRINGSPRISER
Summer Intensive - kursgåvokort 100 %
Aleksei Frich, Helsingfors dansinstitut

Summer Intensive - kursgåvokort 50 %
Miika Rissanen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

Summer Intensive - kursgåvokort 50 %
Mwanana Mjengwa, Helsingfors dansinstitut

Kursgåvokorten: Dunets & Belyaevsky-sommarkurs:
Pinja Rissanen, Vaganova balettakademi
Miika Rissanen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Aleksei Frich, Helsingfors dansinstitut

Gåvokort till dansbutiken Piruetti
Frida Stenvall, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Eeva Hyvärilä, Musikinstitut Arkipelag
Kasperi Kolehmainen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Viivi Ketolainen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Lotta Arjanne, Helsingfors dansinstitut

BÄSTA ELEVKOREOGRAFI
Johanna Koivumies: "Katkos", Balettläroanstalten vid Operabalettskolan ”Avbrottet”, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

NY BALETTKOREOGRAFI 2020
Tuuli Ezér: ”Min vilja, inte din”, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

NAMNEPRISET AV BALETTPEDAGOGFÖRENINGEN
Laura Poikolainen: åt en repetitör av ett grupputförande vars yrkesskicklighet bakom gruppens/gruppernas prestation är synlig

Anita Jokela
Helsingfors

  • 2020-05-16
    Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...
  • 2020-05-12
    Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...
  • 2020-04-23
    Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...
  • 2020-04-06
    GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...
  • 2020-03-16
    Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...
  • 2020-03-08
    Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...
  • 2020-02-29
    Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...
  • 2020-02-23
    Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...
  • 2020-02-15
    MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...
  • 2020-02-02
    aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...
  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil