Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Carmen Helsinki

Carmen och en Don José, fylld av lyckokänsla. Rebecca King och Frans Valkama (första akten). Foto Roosa Oksaharju

23 apr
2020

En magisk föreställning av Carmen

En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.

Alla föreställningar hann man inte dansa förrän det blev ett abrupt stopp för hela verksamheten på grund av pandemin Covid19.

Dansportalen fick en intervju med Carmen, Rebecca King, som gjordes via mail, ett par veckor efter att föreställningen fick stängas ned.

Carmen Helsinki

Soldaterna är osäkra och ovissa hur bemöta Carmen – Rebecca King, till vänster Florian Modan. Foto Mirka Kleemola

Jag såg både generalrepetitionen och en föreställning av denna balett två veckor efteråt. Samma dansare i båda. Dramatiskt hade det blivit redan innan baletten hade sin premiär. Vissa förändringar i rollfördelningarna hade blivit nödvändiga.

Meningen var att det skulle bli tre casts vilka skulle alternera men då en av de tilltänkta Carmendansarna blivit skadad fick Rebecca King ta åt sig jobbet att klara det dubbla. Det blev i början utan vilodagar och växlande med partners i de olika föreställningarna.

Men efter två veckor hade föreställningen nått en helt annan nivå än under premiärveckan.

Denna balett gav en möjlighet för dansarna att visa starkt skådespeleri. En föreställning kunde inte ha varit mer laddad än den som vi såg på Nationaloperans scen en vanlig torsdag kväll. Det drog åt det hållet redan i de tidigare akterna men i tredje akten gjorde Rebecca King och Jun Xia som Carmen och Don José närapå verklighet av dramat.

I den akten får Jun Xia sin stora chans, Han visar i denna föreställning något av ett fötvivlat vansinne. Han störtar fram till arenan där Carmen – och vi – lite tidigare sett toreadorerna vinna sin seger. Jun Xias Don Jose närmar sig Carmen i ett sista försök att övertyga henne om deras gemensamma framtid men hon bestämt avvisar honom förstår friaren att allt är förgäves. Han dödar sin älskade Carmen med ett knivhugg.

* * *

Carmen Helsinki

Det fanns dramatik i Rebecca Kings Carmen. Foto Roosa Oksaharju

Rebecca King är född i Baltimore, USA och är sedan 2015 första solistdansare vid Nationalbaletten i Finland. Hon berättar att Europa lockade då hon avslutat sin utbildning.

Min lärare, Olga Tozyiakova, var en fantastisk pedagog och en av de mest inspirerande kvinnor jag någonsin mött, säger Rebecca King. Hon kände mig i månget bättre än jag själv gjorde och hon gav och rotade mig i en etik att jobba (work ethic) och en strävan och en drive vilket jag är för alltid tacksam för.

När jag var 16 blev jag erbjuden en plats vid skolan ABT/JKO i New York men samtidigt ett kontrakt vid Ukrainska Nationalbaletten i Donetsk. Efter en del diskussion med familjen och läraren kom alla till den slutsatsen att det allra bästa skulle vara för mig att få erfarenhet av ett danskompani.

Det var ett våget steg när du var så ung?
Jo, och det var faktiskt en utmaning, och också detta att åka ända till Ukraina efter att bara ha bott hemma, och att dansa i ett etablerat kompani, men det var både belönande och uppfostrande. Kompaniet var mycket klassiskt och jag fick där många fina möjligheter.

Carmen Helsinki

Soldaten Don José – Frans Valkama med en lycklig fästmö, Mikaëla – Yuka Masumoto – i farten i första akten.Foto Mirka Kleemola

Sedan flyttade du 2008 till Tjeckien?
Jag blev erbjuden att dansa som solist vid Staatsoper i Prag och från och med 2011 vid Tjeckiska Nationalbaletten i samma stad. Där stannade jag i sju år, och den tiden var verkligen givande och lärorik med många krävande utmaningar.

Jag dansade bland annat Odette-Odile i Svansjön och Myrtha i Giselle, Klara i Nötknäpparen och mycket annat. Jag lärde mig även tjeckiska såsom jag lärde mig ryska i Ukraina. Jag har alltid varit nyfiken på olika kulturer och fick fantastiska möjligheter och en inblick i dessa länder. Jag upplever också att man erbjuds nya möjligheter även om man inte förväntar sig dem.

Men – hur var det i allra första början, hur valde du dansen?
Mitt liv startade i en dansstudio, jag talade också mina första ord där. Så dansen valde mig! Mina föräldrar fick av en läkare veta att den ena av mina två bröder borde antingen opereras vid höften eller sättas i balettskola. Föräldrarna tyckte att det senaste alternativet lät bättre.

Resultatet var att brodern, också den andra brodern och jag blev alla dansare. Nathaniel har dansat i Pittsburgh, USA, Stephen i Ballet West och i Dortmund, Tyskland. Våra föräldrar var mycket stöttande, i mitt fall också då jag flyttade för att bo i dessa olika länder.

Carmen Helsinki

Carmen – Rebecca King – håller på att locka soldaten Don José – Frans Valkama. Foto Mirka Kleemola

Hur är livet i Helsingfors, trivs du?
Jag är lycklig här och jag är inte den som planerar så mycket i förväg. Livet ger en chanser och man ska ta vara på dem när man får dem. Just nu har jag inga planer att flytta.

Du har även ett projekt att utveckla på fritid?
Det är Youth America Grand Prix. Jag jobbar med det, det är frågan om den största tävlingen för balettstipendier till studerande. Syftet är att hjälpa unga dansare med deras nästa steg, att få en plats i en skola eller utbildning eller i ett kompani.

Genom deras Dance in Higher Education Program kan unga även få en plats vid ett universitet. Jag tycker att detta är väldigt viktigt, och det är en uppgift som jag tänker fortsätta att jobba för efter min dansarkarriär, jag vill ju ge tillbaka något av det jag själv fått.

Carmen Helsinki

Carmen – Rebecca King - och Don José – Frans Valkama. Foto Mirka Kleemola

Du säger att du upplevt arbetet med Carmen som något enastående?
Som väldigt ung tyckte jag mycket om de klassiska rollerna men nu lutar det lite åt annat håll också. Realistiska karaktärer typ just Carmen intresserar mig. Det finns en möjlighet att inte endast dra nytta av sina egna upplevelser utan också att kunna dela av allt med publiken, att känna att den lever med i stämningen.

Det betyder att åskådarna kan relatera det sedda till sina egna liv på ett sätt som inga ord kan beskriva, att leva med igenom hela föreställningen. Rollen som Carmen kom nu som en roll för livet för mig och speciellt i denna version av Liam Scarlett. Koreografen fick inte bara liv i Carmen utan också i de andra karaktärerna. Carmen var inte endast en hårdhjärtad kvinna utan en som i det rätta ögonblicket kunde lätta sitt pansar och uppleva något riktigt stort tillsammans med Don José.

Rebecca, din rolltolkning av Carmen var utomordentligt fin, du levde för fullt in i den, hela föreställningen igenom! Och du kanske tände också dina motspelare på scenen, speciellt Don José.
Det hjälpte att ha livserfarenhet, jag kunde analysera och utveckla karaktären, vilket var ett stort nöje för mig. Interpretationen växte för varje föreställning. Det var en mycket speciell roll för mig och jag njöt av möjligheten att få dansa med olika dansare.

Det betydde att man skulle agera mot de övriga rollinnehavarna på scenen. Ibland kan det hända att när man dansar en roll länge kan det vara svårt att till varje kväll hitta något nytt att ta fram hos den karaktär man skapar. Detta trots att man älskar rollen hur mycket som helst. Här var det nog magiskt varje kväll.

Carmen Helsinki

Escamillo – Alfio Drago – gjorde en stark entré till Lillas Pastias krog. Foto Mirka Kleemola

Och den magin syntes, Rebecca. Tack ska du ha, och tack även för intervjun!

Med Jun Xias Don José hade Rebecca King också ett ypperligt samarbete i själva dansen, inte enbart i karaktäriseringen av rollerna. Artisteriet fanns där och allt löpte fint.

Som toreadoren Escamillo överraskade Alfio Drago mycket positivt; han var verkligen en toreador. Med ypperlig energi, vassa vändningar och sträckningar av benen kom han fram ur Lillas Pastias (Anna Konkari) krog, intog scenen och gestaltade hjälterollen som skulle vinna Carmens intresse.

Av tre zigenarmän fästes blicken på Atte Kilpinen och hans rörelsespråk. Han är ett löfte – redan vid hans första stora solistuppdrag som Aminta i förra årets Sylvia (se Dansportalen 6 maj 2019). På hösten väntas Atte börja som dansare vid Hamburgbaletten.

Carmen Helsinki

Toreadoren Escamillo i en precis pose på arenan – Tuukka Piitulainen. Foto Mirka Kleemola

Xiaoyu He och Mariusz Morawski gjorde bra ifrån sig som de andra zigenarna, det gjorde även bland annat Iga Kratas Micaëla, Don Josés förlovade. Corps de ballet dansade som zigenare och tjurfäktare, varav de sistnämnda kanske hade mer givande roller i energiska och starka danser än de förstnämnda som kunde verka mera klischémässigt.

Kostymerna och scenografin (Jon Bausor) var ganska traditionella. Zigenarnas dräkter kunde ha varit mera i stil med solisternas, nu var de en aning för trasiga.

Don José sitter i slutscenen med den döda Carmen i sina armar. Ännu när ridån gått ner och öppnats första gången sågs konstnärerna Rebecca King och Jun Xia vara kvar i det känslosvall som slutet av dramat hade orsakat hos dem. Jag märker detsamma hos oss i publiken, när ridån sista gången gått ner och vi alla skulle lämna salongen. Vi hade verkligen upplevt något som inte händer så ofta.

Anita Jokela
Helsingfors

  • 2020-03-08
    Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...
  • 2020-02-29
    Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...
  • 2020-02-23
    Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...
  • 2020-02-15
    MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...
  • 2020-02-02
    aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...
  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.
  • 2019-10-02
    Nathalie Nordqvist och Jonatan Davidsson. 
    "People say that it is enriching to be a dancing parent"
    STOCKHOLM: "Jonatan and I had a discussion about whether we really wanted to post this picture or not as it is very revealing. Besides being naked, it shows us quite openly. However, we see it as a wa...
  • 2019-09-23
    Ernst Meisner
    Ernst Meisner: It is very much a classical based school
    AMSTERDAM: Ernst Meisner is Artistic Coordinator for Junior Company – Dutch National Ballet. Mr Meisner has been running the Junior Company since it was created 2013 and from 2018 he is also in charge...
  • 2019-09-15
    Oliver ensemble
    Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller
    GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.I föreställningen finns en ensemble på i...
  • 2019-09-09

    Haruka Sassa: En dröm att få dansa Giselle
    STOCKHOLM: När applåderna som vällt in tystnar tar balettchefen Nicolas Le Riche till orda. På scenen står alla dansare som medverkat i Giselle samt den stora legendaren Natalia Makarova. Noggrant tac...
  • 2019-09-02
    DQ Sammatti
    Don Quijote från en mysig ladugård
    HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella da...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil