Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

SigridYAGP

Sigrid Åberg i koreografin Amelie, skapad av Mia Stagh. Youth American Grand Prix, Cattolica, hösten 2019. Foto Janira Tarquini

14 jun
2020

Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete

Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.

I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att medverka i finalen, en tävling som så mycket annat är inställd på grund av covid-19.

Vi samtalar om förberedelserna inför YAGP, hur det gick i tävlingen samt hur det känns med att finalen i New York inte blev av.

Sigrid porträtt

Sigrid Åberg. Foto Annika Schlegel Åberg

Sigrid Åberg var i höstas i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix. Tävlingen gick enligt henne själv över förväntan och i vår skulle hon egentligen åkt till New York för att medverka i finalen. Tävlingen blev inställd på grund av Covid-19.

När vi ses förbereder sig dansskolor runt om i Sverige för distansundervisning. Base23 där Sigrid får sin dansutbildning på Alhanko Academy of Ballet är inget undantag. I vanliga fall fylls lokalerna av rörelse, dans, musik, sång och skratt, vid detta tillfälle är skolan näst intill tom. Efter en stund anländer Sigrids mamma Annika Schlegel Åberg och utbrister att det var svårt att hitta parkering, gissningsvis jobbar många hemifrån.

Berätta om tävlingen i Italien.
– Vi var några stycken från skolan som åkte ner till Cattolica. Ungefär hälften hade erfarenhet av att tävla men för mig var det en helt ny upplevelse. Jag var lite orolig eftersom jag tycker om att ha kontroll, därför var det skönt att allt var så väl organiserat. Allting, lektioner, lärare, tider, var noggrant schemalagt och tydligt. På teatern var det gott om personal som sa till när det var dags att gå upp på scenen. Dessutom talade alla engelska, vilket kändes tryggt, säger Sigrid.

Var du och dina skolkompisar med i samma tävling?
– Mina äldre kompisar tävlade som seniorer. I den klassen tävlar 15-åringar tillsammans med 18-åringar, så det kan vara lite svårare att komma vidare i den klassen. Jag och tre andra tävlade i juniorerna. Men det gick jättebra och var jättekul. Jag hade en vision om att komma till finalrundan men aldrig trott att jag skulle få pris eller så många stipendier.

Du fick silver? – Ja, för min andra plats i modernt. Varje tävlande gör ett klassisk och ett modernt solo, det går att få pris i båda.

Hur många var ni som tävlade? – I juniorerna var vi runt 100 stycken.

Sigrid YAGP

Sigrid Åberg som Aurora, Törnrosa Akt 3. Youth American Grand Prix, Cattolica 2019. Foto Janira Tarquini

Hur gick förberedelserna till?
– Först hade vi en preselection här hemma, en audition där lärare och Anneli Alhanko valde vilka som skulle få åka och tävla. Därefter fick var och en säga vilka variationer vi tänkte på. Efter det sa lärarna om de tyckte att våra val passade oss. För mig var det självklart att jag skulle göra Aurora från akt tre, Törnrosa. Jag har tittat mycket på den. Det är så mycket dans, så vackert, propert och elegant. Jag känner att den passar mig, säger Sigrid och fortsätter:

– När det gällde det moderna solot så valde jag Amelie, en koreografi av Mia Stagh. Den har jag sett sen jag gick i fyran. Det går att tolka koreografin på olika sätt men jag har alltid velat tolka den lite mer innerligt och fritt.

Hur kändes det att gå in på scenen i tävlingssammanhang?
– Jag var mer nervös inför finalrundan än när jag gick in och gjorde det moderna solot första tävlingsdagen. Då hade jag aldrig stått på scenen själv förut. Någonting hände där. Jag tänkte inte att juryn bedömde mig, utan mer att nu ska jag visa mig och sen får vi se om det blir någon mer.

Sigrids mamma Annika inflikar: – Det var som att du glömde att det var en tävling. Du tog luften, rummet och dansade ett fantastiskt solo som inte alls kändes tävlingsinriktat.

– Finalrundan var mer nervöst, säger Sigrid. Då visste jag att jag blivit sedd av den artistiska ledaren Larissa Saveliev. Efter första omgången kom hon fram och undrade vilka skolor jag var intresserad av och när jag tänkte flytta hemifrån. Hon hade tankar på att få ut mig till skolor utomlands redan i år, men jag vill gärna gå ut nian innan jag eventuellt flyttar. Förhoppningsvis tävlar jag nästa år igen och då känns det tryggt att juryn har sett mig. Kanske kan det vara till fördel när det är dags att söka gymnasium.

Vad fick du för stipendium?
– Sammanlagt fick jag sju stycken stipendium. Några var för sommarintensivkurser. Andra var för att komma till olika skolor och ta del av utbildningen i några veckor under terminen. Det är juryn som delar ut stipendium till dem som de vill. Jurymedlemmarna kommer från olika länder som Frankrike och Amerika. Det är verkligen en stor ära att få visa sig. Ett av mina stipendier är till Academy Princess Grace i Monaco. Jag fick fem stipendium under tävlingen och två i efterhand. Jag vet inte exakt hur det går till. Några av mina kompisar fick också stipendium i efterhand, jag blev jätteglad för deras skull, säger Sigrid.

Sigrid medalj

Sigrid Åberg med sitt andra pris, Youth American Grand Prix, Cattolica hösten 2019. Foto Annika Schlegel Åberg

Får alla som tävlar delta i alla dansklasser under tävlingsperioden?
– Man får ta klasser så länge man är med i tävlingen. Sen får bara de som går vidare till final vara med på lektionerna. Alla är garanterade att få utföra sina solon, både sitt moderna och sitt klassiska. Därefter utser juryn vilka som går vidare till sista rundan. Då visar man sitt klassiska solo en gång till och sen blir prisutdelning.

Under våren skulle du tävlat i New York, men så blir det inte på grund av Covid-19. Hur känns det?
– Egentligen känns det inte så farligt. Klart att det är tråkigt, jag har sett fram emot det här sen fyran. Men det är inte tävlingen i sig som är det viktiga. I Cattolica kände jag att jag fick allt jag kunde drömma om. Jag blev sedd, kom på andra plats och fick fler stipendium än jag trodde. För mig är det coachingen inför tävlingen som viktig. Det är det som ger något och som sitter kvar i kroppen. Jag känner att jag har utvecklats mycket sen Cattolica och under tiden som vi övat inför New York. Man utvecklas så mycket av att få ensamtid med läraren och få jobba igenom tekniken.

Hur känner du inför att tävla i Cattolica igen?
– Jag skulle jättegärna göra det. Det var så kul och inte alls som jag trodde. Jag är ganska introvert och kan tycka att sådana sammanhang är jobbiga. Jag vill gärna vara nära mamma och pappa. Men jag var trygg med mina lärare och kompisar. Jag känner att jag utvecklats som person eftersom jag gjorde så mycket saker som jag inte trodde jag kunde. Till exempel var jag jättenervös inför första klassen. Tänkte att jag skulle känna mig dålig men när jag väl kom in så var det bara härligt.

Var dina svenska lärare med?
– Ja, jag fick mycket stöd från Mia Stagh och Karin Forslind som var med under resan. De stod verkligen vid vår sida under hela tävlingen. Jag är imponerad av hur de kunde känna med oss oavsett hur det gick.

Sigrid YAGP

Sigrid Åberg i koreografin Amelie, skapad av Mia Stagh. Youth American Grand Prix, Cattolica hösten 2019. Foto Janira Tarquini

Vad skulle du säga är det bästa med utbildningen som du går?
Det är så litet och kärleksfullt. Vi är inte så många elever, så vi träffas och dansar tillsammans hela tiden. Vi känner varandra bra och alla lärare vill oss så väl. Det finns ingen direkt favorisering utan lärarna jobbar för att alla elever ska känna sig sedda. Samtidigt är det roligt att som inför tävlingen få coaching och egentid med lärare, säger Sigrid och fortsätter:

– En annan bra sak är de stora föreställningarna vi gör på slutet av varje läsår. För två år sedan var jag på sommarkurs på Royal Ballet School i London. Då märkte jag att de flesta var vana att öva på sina solon men hade inte tränat på hur man dansar i kåren med att hålla linjer. Då kände jag att jag hade en fördel av att ha dansat mycket repertoar. Oavsett hur bra man är så börjar alla i kåren. Det är viktigt att kunna ta till sig korrektioner och kunna förstå vad läraren vill ha fram i olika scener. Det tycker jag att våra lärare är väldigt bra på att förmedla.

Vill du jobba med dans i framtiden?
– Jag vill bli premiärdansare. Vart spelar ingen roll, så länge jag får dansa. Jag har funderat mycket på Kungliga Baletten här på Operan. Jag tycker teatern är så fin och trivs där det är litet. Jag drömmer även om Royal Opera House i London, som enligt mig är världens bästa operahus. När jag var där blev jag glad av att se att alla dansarna inte är jättesmala utan ser starka, hälsosamma och glada ut. Jag tycker om Operahus där dansarna verkar trivas. Jag har tittat på Tyskland och Berlin också. Vi var där i somras och det hände något med mig, jag kände mig direkt hemma. Det var samma sak där, dansarna såg starka och hälsosamma ut.

Sigrid YAGP

Sigrid Åberg som Aurora, Törnrosa Akt 3. Youth American Grand Prix, Cattolica hösten 2019. Foto Janira Tarquini

Vad tänker ni som föräldrar om Sigrid väljer ett gymnasium utomlands? Frågan ställs till Sigrids mamma som är med under intervjun:
– Vi har många tankar kring det. En av aspekterna är att Sigrid är multiallergisk. Vi skulle behöva ha en bra dialog med skolan kring det. Bunkra livsmedel så Sigrid själv kan laga mat. Hemma lagar och bakar vi all mat som vi äter. Sen är det budget. Vi har ingen förmögenhet att pytsa in, så stipendium skulle kanske vara nödvändigt. Precis som för Sigrid så är det viktigt för mig att det är en sund och vänlig miljö. I Cattolica blev vi kontaktade av några skolor som har rykte om sig att vara väldigt stränga och även ha fokus på vikt på ett negativt sätt, det skulle jag inte känna mig trygg med. Vi blev också kontaktade av andra skolor med helt annat rykte och i de sammanhangen skulle jag känna mig mer lugn, säger Annika och fortsätter:

– Balett är så tufft ändå så sammanhanget måste vara sunt. Det är viktigt att vi kan ha dialog med skolan. Kungliga Svenska Balettskolan här hemma är också intressant. I nuläget har vi bra dialog med Mia Stagh och Karin Forslind på Sigrids skola. När vi pratade med Larissa Saveliev så hade hon tankar kring vilken skola hon trodde på för Sigrid men förstod att det inte är aktuellt just nu. Stipendierna gör att Sigrid har möjlighet att åka till olika skolor, hälsa på och känna efter. Jag upplever att du Sigrid är mogen, klok och löser situationer som uppstår samtidigt som du är mycket familjenära.

Har du någon drömroll, Sigrid?
– Det finns många men jag skulle vilja gör Giselle. Det var den första baletten som vi hade inspelad på TV. Under en period såg jag den och dansade framför TV’n minst en gång varje dag. Musiken, dansen och kostymerna, allt är så fint. Dansarna får agera. Jag älskar dansare som har ett uttryck. Det är det som jag brinner för. Många gånger kan jag uttrycka mig mer i dans än vad jag kan med ord. Det är mitt sätt att visa känslor.

Hur började du dansa?
– Jag började dansa på barndans på Solna Kulturskola som treåring. Det var jättekul, men när jag var yngre tyckte jag det var svårt med förändring och jobbigt när jag fick nya lärare. Sedan började jag på en showdanslinje för Elisabeth Blomberg som tycket jag hade balett i mig. Jag började dansa balett för henne.

Annika inflikar: – Sigrid var först lite tveksam till att fortsätta med balett.

Sigrid fortsätter: – Ja, men sen gick vi och såg Onegin med Marie Lindqvist i huvudrollen. Mamma berättade att det gick att jobba med balett som ett heltidsjobb. Jag kände att det måste jag göra.

Sigrid Studio

Sigrid Åberg på balettlektion på Base23, Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. Foto privat

Annika säger till Sigrid:
– Du har haft tur Sigrid att möta rätt personer som lotsar dig vidare i rätt stund. Elisabeth rekommenderade Base23 och där dansade du för Eugenia Bolander. Det gjorde det naturligt för oss att söka Alhanko Academy of Ballet. Utifrån vad Sigrid berättat om sig själv så tyckte vi det kändes bra med den här lilla miljön. I årskurs fem dansade du både för Eugenia och för Magdalena Irigoyen. Det hade säkerligen blivit bra på Kungliga Svenska balettskolan också men det har fungerat så bra med det lilla formatet och närheten till både lärare och Karin.

Sigrid säger:
– Jag trivs mycket bra och våra lärare vill verkligen alla elevers bästa. De jobbar så hårt för att vi ska komma ut i världen och att det ska bli bra för oss. Jag är på skolan sex dagar i veckan, så Base blir lite av ett andra hem.

Vi skiljs åt. I strålande sol promenerar jag därifrån och tänker att Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete är nödvändiga egenskaper för att kunna jobba som dansare. Egenskaper som även hjälper i dessa tider då undervisning sker på distans.

Alhanko Academy of Ballet i Stockholm, en privat yrkesförberedande utbildning, i samarbete med grundskolan Pops of Academy.

Jenny Berkán
Stockholm

  • 2020-05-16
    Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...
  • 2020-05-12
    Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...
  • 2020-04-23
    Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...
  • 2020-04-06
    GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...
  • 2020-03-16
    Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...
  • 2020-03-08
    Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...
  • 2020-02-29
    Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...
  • 2020-02-23
    Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...
  • 2020-02-15
    MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...
  • 2020-02-02
    aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...
  • 2020-01-24
    Mattheus Bäckström 1
    In the school your main focus is on the training. In the company your focus is on what you are doing on stage.
    Mattheus Bäckström started his ballet training at the Swedish National Ballet School in Gothenburg in 2011. Now on the brink of launching his professional career, he talks to Dansportalen about life a...
  • 2020-01-16
    SVB70 sidan 186
    Man måste lära sig stå still innan man kan dansa
    Sebastian Michaneks tillträde i slutet av 2016 som konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg har betytt en ordentlig nytändning för skolan.Nyligen utgavs också den vackra jubileumsboken D...
  • 2020-01-07
    AnastasiaLeppist - 11
    Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.
    När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in....
  • 2020-01-02

    25 år med Dansportalen – fler än 2000 publicerade artiklar
    DANSPORTALEN: Det har gått 25 år sedan jag grundade Dansportalen, för att skapa ett webbmagazin på nätet om dans. En resa som inte varit möjlig utan entusiastiska medarbetare och kunniga skribenter. V...
  • 2019-12-22
    Elin_David_NötknäpparenSVB
    Charmerande nötknäppare från Svenska balettskolan i SVT
    GÖTEBORG: På julaftonskvällen kl 19.45 serverar SVT 2 en fin julklapp för oss som gillar dans. Då visas en charmerande, smakfull, välgjord version av baletten Nötknäpparen , producerad av Svenska Balet...
  • 2019-12-13
    malinthoorsksbserenad1
    Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet
    STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.Ett verk skapat av den...
  • 2019-12-01
    Seb M Mareld
    Dansglädje, drömmar och disciplin
    GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur S...
  • 2019-11-27
    FlemingFlindt1
    Flemming Flindt: Jag fick förmånen att leka, men gjorde det med allvar. Ny biografi
    KÖPENHAMN: Utbildad i Köpenhamn blev Flemming Flindt dansör i världsklass, med, från 24 års ålder, sex år som danseur étoile (ungefär premiärdansör) på Parisoperan. Därefter 12 år som mycket produktiv...
  • 2019-11-20
    FAS Cullberg1
    Cullberg muting their skin
    STOCKHOLM: Since May 1:st 2014 Gabriel Smeets is the artistic director at what was earlier known as the Cullbergballet, now Cullberg. He comes from Valkenburg, Netherlands where he was born in 1958.I ...
  • 2019-11-12
    Vem KSB
    Kungliga Svenska Balettskolan med ett massivt dansprogram
    STOCKHOLM: Dansportalen har fått en intervju med konstnärlig chef Cecilia Selander Moss vid Kungliga Svenska Balettskolan. Cecilia är själv utbildad vid skolan och har en bakgrund som dansare, balettm...
  • 2019-11-06
    Proxy 1
    "Norrdans ska ha en inriktning mot en ung publik"
    HÄRNÖSAND: Danschefen Martin Forsberg tog över Norrdans i augusti 2018. ”Jag har varit chef här i ett år och två månader nu,” berättar Martin. ”Jag är född uppväxt i Härnösand men lämnade staden som f...
  • 2019-10-30
    Grasse1
    Samira Bethkes succé vid årets tävling i Grasse
    GRASSE, Frankrike: Den stora stjärnan vid de internationella balettävlingarna i Grasse, var sjuttonåriga Samira Bethke från Sverige. Hon erövrade första pris i årets högsta kategori.Samira tränar nu v...
  • 2019-10-24
    Marlen
    Marlen Fuertes Castro: "Dansen har valt mig, det är inte något som jag har kunnat välja bort"
    VAISON LA ROMAINE, FRANKRIKE: Éric Vu-An har av Vaison Danse 2019 blivit ombedd att sätta upp Don Quijote i den lilla staden Vaison la Romaine i Vaucluse.Denna 23-åriga festival har alltid strävat eft...
  • 2019-10-18
    Aspects Willmanstrand
    Världsstjärnor på balettgala
    WILLMANSTRAND/LAPPEENRANTA: Balett och dans är populärt i Willmanstrand/Lappeenranta, kallad för lindarnas stad. Uppgången för denna konstform i orten startade i och med att operabalettens solistdansa...
  • 2019-10-08
    Näss 5, foto Charlotte Audureau
    Marie Larsson Sturdy: Det är viktigt att sprida danskonsten i hela Norrbotten
    PITEÅ: Dansportalen har besökt Dans i Nord, Sveriges nordligaste institution för professionell danskonst, lokaliserad i Piteå men med nästan en fjärdedel av Sveriges yta som arbetsområde.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil