Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Finland: Festföreställningarna i Mikkeli 13-16 mars

Två balettaftnar med Tjajkovskij – The Mystery of Life and Death och Russian Hamlet. Ballet Mikkeli – som leds av Ulla och Hannu Savisalo, entusiastiska dansåskådare själva - gjorde den här våren ännu  en storsatsning på området balett – eller tanzteater och balett – med fina solister.

Till St. Michel och Mikaeli-salen hade de  De hade bjudit den världsberömda Eifman Ballet och Vladimir Malakhov med Nadja Saidakova från Berliner Staatsballett. I biljettpriset ingick en supé eller lunch i rysk stil på ort och ställe, vilket gjorde det hela extra festligt för alla deltagarna.

Applådtack: Vera Arbusova, Boris Eifman och Vladimir Malakhov. Fotograf Jere Lauha

Applådtack: Vera Arbusova, Boris Eifman och Vladimir Malakhov. Fotograf Jere Lauha

”Eloge till den ryska melankolin” rubricerar Länsi-Savo, den östfinska dagstidningen, sin artikel om Tjajkovskij-baletten. Och så rätt det var:

Det var häftigt, effektivt och laddat helt igenom! Eifman Ballet – ledd av sin grundare, ledare och koreograf Boris Eifman kom och segrade i St.Michel, såsom redan tidigare i den stora världen. Eifmanbaletten är skicklig; den är klassiskt skolad, och är samtidigt sammansvetsad i den eifmanska koreografin, en stil som i sin tur baserar sig på ett klassiskt rörelsespråk men kännetecknas av en egen vokabulär.

Ganska enkelt, kan man tycka, men ändå är det inte det; det hela funkar, och är varierande med sina inslag av karaktärsdans och linjer som är lite olika, och så använder man tyger och rekvisita som finns färdiga, t.ex. kjolarnas fållar.

Och det är drama som dansas – tanzteater – och man njuter av den goda framställningen av en individs leverne.

Vladimir Malakhov och Nadja Saidakova i Tjajkovskij. Fotograf Sandra Hastenteufel

Vladimir Malakhov och Nadja Saidakova i Tjajkovskij. Fotograf Sandra Hastenteufel

Gruppen är inlevelsefull och energisk – vilket gör att publiken också tittar – och lyssnar intensivt - hela kvällen igenom. Någon kan tycka att Eifman-föreställningarna är till det yttersta patetiska, men häri kan man också se deras styrka! Den ryska melankolin – som vi tycker oss känna igen ifrån litteraturen och all kultur österifrån (och här talar vi enbart om Ryssland) – är här något som man öser ur!

Vad gör vi annars; alla tar ifrån det egna: fast Tero Saarinen blir imponerad och gör en koreografi inspirerad av en sekt i Nordamerika, finns det kanske något som han “haft med” ifrån de finska (och svenska) trossamhällen på olika orter - som vi alla känner till ifrån vår historia.

Eller när Birgit Cullberg tagit rörelserna till Fröken Julie – där finns både adligt folk och allmoge och rörelser som beskriver deras väsen och sätt att leva. Så Eifman är äkta (rysk) så det förslår och det är kanske det som ger hans baletter styrka och ger dem egenart.

Eifman Ballket i Tjajkovskij. Fotograf Jere Lauha

Eifman Ballket i Tjajkovskij. Fotograf Jere Lauha

Vladimir Malakhov, världstjärnan och sedan 2002 chef för Berlins statsbalett, är helt i en klass för sig - efter en knäoperation -  i titelrollen i baletten Tjajkovskij. Malakhov visade hur man gör en roll som bär hela kvällen igenom med sin inlevelse, sina rena linjer och sin karisma. Själv såg jag detta dansanta drama i två repriser, kvällsföreställningen på lördagen och därefter genast en söndagsmatiné. Och det var värt det.

Alexei Turko var suverän som Tjajkovskijs Alter Ego. Denna ståtliga dansare är även han mycket karismatisk och ”stark i linjerna”. Det var en glädje att betrakta Malakhov och Turko i samspel på scenen – Turko föreställande den onda sidan av Tjajkovskijs natur.

Malakhov och Aleksei Turko i Tjajkovskij. Fotograf Jere Lauha

Malakhov och Aleksei Turko i Tjajkovskij. Fotograf Jere Lauha

Antonina Miljukovas, hustruns roll, gjordes av Nadja Saidakova – solist vid Berliner Staatsballett - mjukt, vackert, inlevelsefullt - också när sinnesjukan tagit över. Eifmanbalettens solister i övrigt gjorde bra ifrån sig, och på deras och corps de ballets axlar vilade den andra balettaftonens giv.

Ryska Hamlet:

Hamlet: Nina Zmijets som Katarina II och Aleksei Turko som hennes gunstling. Fotograf Jere Lauha

Hamlet: Nina Zmijets som Katarina II och Aleksei Turko som hennes gunstling. Fotograf Jere Lauha

Ridån går upp för Den ryska Hamlet och scenen verkar störta emot publiken – då en grupp dansare de facto rusar emot den! Dramat handlar om maktkamp och liksom i Tjajkovskij är focus på en – eller flera – individer. Katarina den stora – kejsarinna av Ryssland under åren 1762-1796 – härskar och styr och förorsakar själv en utveckling där sonen Pavel kommer att motarbeta sin mor och hennes vilja.

Historiebeskrivningen följs i baletten och ett häftigt dramat utspelas där starka gruppscener och individernas förehavanden avlöser varandra eller knyts samman i en härva av händelser. Tempot fungerar, publiken får njuta av häpnadsväckande scener som följer varandra i ett rytmiskt kretslopp

mlet: Ilja Osipov som Pavel och Natalia Povoroxnjuk som hans hustru. Fotograf Jere Lauha

mlet: Ilja Osipov som Pavel och Natalia Povoroxnjuk som hans hustru. Fotograf Jere Lauha

Gruppen har inte utan anledning fått beröm för scenbilderna, som är gjorda av Vjatseslav (Slava) Okunev. Han ansvarar också för dräkterna som är utomordentligt vackra.

Musiken i båda baletterna är väl vald, man känner igen de starka tonerna som dånar ifrån bandinspelningen – orkesterns plats behövs för dansarna – i Tjajkovskij hans egna kompositioner (Symfoni nr 5 i e-moll; Liturgi del 6 av St. Johannes Chrysostomos; Serenade för stråkar i C-dur, delarna 2 och 3; Capriccio Italienne, Symphony nr. 6 – Patetique del 4), i Hamlet är det symfonisk musik av Beethoven och Mahler.

Även om en levande orkester alltid gör en föreställning bättre och festligare, levde man sig in i dramat i föreställningarna på ett sätt som tillät en att åtminstone delvis helt glömma avsaknaden av levande musik.

Hamlet: Ilja Osipov och Natalia Povoroxnjuk. Fotograf Jere Lauha

Hamlet: Ilja Osipov och Natalia Povoroxnjuk. Fotograf Jere Lauha

Man hoppas få se Eifman Ballet på en ny visit nästa vår, men innan dess kommer festdagarna på hösten, från 1 till den 5 oktober, med Törnrosa samt Romeo och Julia med Imperial Russian Ballet och paret Anastasia och Denis Matvienko som solister. Festadagarna avslutas med en galaföreställning som bär Svetlana Zakharovas namn, själv återigen solist vid Ballet Mikkeli.

Anita Jokela
11 april 2008


  • Clark Engelgroth Maya Schonbrun
    Young Ballet Stars of the future showed their skills in Helsinki
    The Artistic Director of the Finnish National Ballet, Madeleine Onne , worked as the chair of the judges at The 9th Helsinki International Ballet Competition. When welcoming us all to the prize distrib...

  • Five short stories and a prelude av Ana Sendas
    Innehållsrik föreställning på Riddarfjärdsteatern
    Kungliga Svenska Balettskolans avslutande uppvisningar för spelåret 2021-2022 var uppdelade på tre tillfällen. Det första programmet, med titeln Promises, gavs på Riddarfjärdsteatern 20 maj. Föreställ...

  • 2022 års stipendiater och medaljör.
    Carina Ari Dagen firades igen med nya stipendiater och en välförtjänt Carina Ari-medalj
    2022 kunde Carina Ari Dagen åter firas. 16 maj samlades i Operans guldfoajé en krets entusiaster för att hylla stipendiater och mottagare av Carina Ari Medaljen och, inte minst, mecenaten själv. Henne...

  • Askungen Woo Romano
    Colourful new Cinderella in Stockholm
    Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a refugee washed up on the shore still clutching a precious photo of her family. Two po...

  • Little Dragon
    Dansfestival förgyllde Göteborg
    Under tre dagar i maj förgylls Göteborg av dans. GöteborgsOperans andra dansfestival är ett forum för nyskapande, oförutsägbara möten med publiken, samarbeten mellan artister och olika konstformer, en...

  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil