Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Finland: Festföreställningarna i Mikkeli 13-16 mars

Två balettaftnar med Tjajkovskij – The Mystery of Life and Death och Russian Hamlet. Ballet Mikkeli – som leds av Ulla och Hannu Savisalo, entusiastiska dansåskådare själva - gjorde den här våren ännu  en storsatsning på området balett – eller tanzteater och balett – med fina solister.

Till St. Michel och Mikaeli-salen hade de  De hade bjudit den världsberömda Eifman Ballet och Vladimir Malakhov med Nadja Saidakova från Berliner Staatsballett. I biljettpriset ingick en supé eller lunch i rysk stil på ort och ställe, vilket gjorde det hela extra festligt för alla deltagarna.

Applådtack: Vera Arbusova, Boris Eifman och Vladimir Malakhov. Fotograf Jere Lauha

Applådtack: Vera Arbusova, Boris Eifman och Vladimir Malakhov. Fotograf Jere Lauha

”Eloge till den ryska melankolin” rubricerar Länsi-Savo, den östfinska dagstidningen, sin artikel om Tjajkovskij-baletten. Och så rätt det var:

Det var häftigt, effektivt och laddat helt igenom! Eifman Ballet – ledd av sin grundare, ledare och koreograf Boris Eifman kom och segrade i St.Michel, såsom redan tidigare i den stora världen. Eifmanbaletten är skicklig; den är klassiskt skolad, och är samtidigt sammansvetsad i den eifmanska koreografin, en stil som i sin tur baserar sig på ett klassiskt rörelsespråk men kännetecknas av en egen vokabulär.

Ganska enkelt, kan man tycka, men ändå är det inte det; det hela funkar, och är varierande med sina inslag av karaktärsdans och linjer som är lite olika, och så använder man tyger och rekvisita som finns färdiga, t.ex. kjolarnas fållar.

Och det är drama som dansas – tanzteater – och man njuter av den goda framställningen av en individs leverne.

Vladimir Malakhov och Nadja Saidakova i Tjajkovskij. Fotograf Sandra Hastenteufel

Vladimir Malakhov och Nadja Saidakova i Tjajkovskij. Fotograf Sandra Hastenteufel

Gruppen är inlevelsefull och energisk – vilket gör att publiken också tittar – och lyssnar intensivt - hela kvällen igenom. Någon kan tycka att Eifman-föreställningarna är till det yttersta patetiska, men häri kan man också se deras styrka! Den ryska melankolin – som vi tycker oss känna igen ifrån litteraturen och all kultur österifrån (och här talar vi enbart om Ryssland) – är här något som man öser ur!

Vad gör vi annars; alla tar ifrån det egna: fast Tero Saarinen blir imponerad och gör en koreografi inspirerad av en sekt i Nordamerika, finns det kanske något som han “haft med” ifrån de finska (och svenska) trossamhällen på olika orter - som vi alla känner till ifrån vår historia.

Eller när Birgit Cullberg tagit rörelserna till Fröken Julie – där finns både adligt folk och allmoge och rörelser som beskriver deras väsen och sätt att leva. Så Eifman är äkta (rysk) så det förslår och det är kanske det som ger hans baletter styrka och ger dem egenart.

Eifman Ballket i Tjajkovskij. Fotograf Jere Lauha

Eifman Ballket i Tjajkovskij. Fotograf Jere Lauha

Vladimir Malakhov, världstjärnan och sedan 2002 chef för Berlins statsbalett, är helt i en klass för sig - efter en knäoperation -  i titelrollen i baletten Tjajkovskij. Malakhov visade hur man gör en roll som bär hela kvällen igenom med sin inlevelse, sina rena linjer och sin karisma. Själv såg jag detta dansanta drama i två repriser, kvällsföreställningen på lördagen och därefter genast en söndagsmatiné. Och det var värt det.

Alexei Turko var suverän som Tjajkovskijs Alter Ego. Denna ståtliga dansare är även han mycket karismatisk och ”stark i linjerna”. Det var en glädje att betrakta Malakhov och Turko i samspel på scenen – Turko föreställande den onda sidan av Tjajkovskijs natur.

Malakhov och Aleksei Turko i Tjajkovskij. Fotograf Jere Lauha

Malakhov och Aleksei Turko i Tjajkovskij. Fotograf Jere Lauha

Antonina Miljukovas, hustruns roll, gjordes av Nadja Saidakova – solist vid Berliner Staatsballett - mjukt, vackert, inlevelsefullt - också när sinnesjukan tagit över. Eifmanbalettens solister i övrigt gjorde bra ifrån sig, och på deras och corps de ballets axlar vilade den andra balettaftonens giv.

Ryska Hamlet:

Hamlet: Nina Zmijets som Katarina II och Aleksei Turko som hennes gunstling. Fotograf Jere Lauha

Hamlet: Nina Zmijets som Katarina II och Aleksei Turko som hennes gunstling. Fotograf Jere Lauha

Ridån går upp för Den ryska Hamlet och scenen verkar störta emot publiken – då en grupp dansare de facto rusar emot den! Dramat handlar om maktkamp och liksom i Tjajkovskij är focus på en – eller flera – individer. Katarina den stora – kejsarinna av Ryssland under åren 1762-1796 – härskar och styr och förorsakar själv en utveckling där sonen Pavel kommer att motarbeta sin mor och hennes vilja.

Historiebeskrivningen följs i baletten och ett häftigt dramat utspelas där starka gruppscener och individernas förehavanden avlöser varandra eller knyts samman i en härva av händelser. Tempot fungerar, publiken får njuta av häpnadsväckande scener som följer varandra i ett rytmiskt kretslopp

mlet: Ilja Osipov som Pavel och Natalia Povoroxnjuk som hans hustru. Fotograf Jere Lauha

mlet: Ilja Osipov som Pavel och Natalia Povoroxnjuk som hans hustru. Fotograf Jere Lauha

Gruppen har inte utan anledning fått beröm för scenbilderna, som är gjorda av Vjatseslav (Slava) Okunev. Han ansvarar också för dräkterna som är utomordentligt vackra.

Musiken i båda baletterna är väl vald, man känner igen de starka tonerna som dånar ifrån bandinspelningen – orkesterns plats behövs för dansarna – i Tjajkovskij hans egna kompositioner (Symfoni nr 5 i e-moll; Liturgi del 6 av St. Johannes Chrysostomos; Serenade för stråkar i C-dur, delarna 2 och 3; Capriccio Italienne, Symphony nr. 6 – Patetique del 4), i Hamlet är det symfonisk musik av Beethoven och Mahler.

Även om en levande orkester alltid gör en föreställning bättre och festligare, levde man sig in i dramat i föreställningarna på ett sätt som tillät en att åtminstone delvis helt glömma avsaknaden av levande musik.

Hamlet: Ilja Osipov och Natalia Povoroxnjuk. Fotograf Jere Lauha

Hamlet: Ilja Osipov och Natalia Povoroxnjuk. Fotograf Jere Lauha

Man hoppas få se Eifman Ballet på en ny visit nästa vår, men innan dess kommer festdagarna på hösten, från 1 till den 5 oktober, med Törnrosa samt Romeo och Julia med Imperial Russian Ballet och paret Anastasia och Denis Matvienko som solister. Festadagarna avslutas med en galaföreställning som bär Svetlana Zakharovas namn, själv återigen solist vid Ballet Mikkeli.

Anita Jokela
11 april 2008


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil