Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Finland: Jorma & Jorma på Helsingforsoperan

Under denna vår har två framgångsrika finska koreografer presenterats tillsammans på tiljorna i Finlands Nationalopera. Det handlar om en balettkväll med fyra kortbaletter. Koreograferna heter båda Jorma i förnamn och Elo respektive Uotinen i efternamn, och har förutom förnamnet många andra gemensamma nämnare.

Båda har utbildats vid Nationaloperans balettskola, bägge har de på 1970-talet dansat vid Finska Nationalbaletten Länk till annan webbplats. och båda har därefter gjort karriär vid andra kompanier – Elo t.ex. vid Cullberg-baletten och Nederlands Dans Theater - och båda är de produktiva koreografer och har fått internationellt renommé med sina koreografier.

Eun-Ji Ha och Nicholas Ziegler i Jorma Elos Two Fast.   Fotograf Sakari Viika

Eun-Ji Ha och Nicholas Ziegler i Jorma Elos Two Fast. Fotograf Sakari Viika

På balettkvällen Jorma & Jorma fick vi se tre verk av Jorma Elo – som numera, sedan 2005, är permanent anställd vid Boston Ballet som koreograf. Jorma Uotinen, tidigare chef vid Finska Nationalbaletten, är numera bl.a. verksam som ledare för Kuopio Tanssii ja Soi – den varje sommar förekommande dansveckan i Kuopio med all sorts dansaktiviteter och intressanta gästspel.

”Sprakande verk” tyckte kritiken på många håll, såsom även publiken, vilken för övrigt ganska undantagsvis omfattat folk på en bred basis. Dessa verk intresserade såväl balettentusiaster som nutidsbaletternas älskare, såväl äldre och yngre åskådare, har man berättat på Operan. Och likväl ganska många som annars inte så ofta besöker operan och dess dansföreställningar, åtminstone om programmet inte innehållit något mer modernt. Här har vi delvis samma situation både i Helsingfors och i Stockholm: till stor del helt skilda publiker på Dansens Hus och på Operan.

Då föreställningen börjar öppnas ridån först för Twisted Shadow:  den vänstra sidan av scenen visar en belyst fyrkant i lite obestämd vinkel, och en ensam kvinnofigur  träder fram. Som så ofta på denna scen är det Marjaterttu Willman som inleder när det är frågan om nutidsdans.

Hon sträcker ut armar och ben i olika kombinationer av arabesker, attityder och rörelser som man känner till ifrån den dagliga baletträningen, kombinerat med rörelser som inte ses där. Armarna förs fram på ett speciellt utsträckt sätt utan avrundning – ett sätt som vi vanligtvis inte brukar se när vi ser klassisk repertoar. Dessa armrörelser har vi kvar i Elos koreografiska språk i de andra koreografierna.

Damen får sällskap av en manlig dansare som försvinner igen i sin tur, och till scenen kommer dam nr. 2, Camilla Rajalin. I baletten dansar sex personer – förutom nämnda också en tredje kvinna, Maki Kirjonen, samt Ville Mäki, Samuli Poutanen och Frans Valkama - och bildar olika konstellationer. Rörelserna pekar ofta neråt men är luftiga med sina utsträckningar – en fräsch vind bland mängden av nutida koreografier.

Jorma Elos Offcore medKare Länsivuori och Milla Eloranta. Fotograf Sakari Viika

Jorma Elos Offcore med Kare Länsivuori och Milla Eloranta. Fotograf Sakari Viika

Några plock från Nationaloperans egen hemsida: Hufvudstadsbladets Jan-Peter Kaiku skrev att "duetterna med sina sammanflätade rörelsemönster är en godbit i Jorma Elos koreografi Twisted Shadow, som kombinerar en sensuell mjukhet med styrka och en aerobisk sportighet." Och: "Twisted Shadow lyfter på en gång fram och tar avstånd från passionen --- koreografen pressar fram absolut allt i varje enskild scen".

AR i Helsingin Sanomat – och mycket sant: "denna koreografi från 2002 är bara ljuvlig att uppleva, till en underbar musik av Jean Sibelius, en inspelning av Tuonelas svan,  samt finalen ur hans violinkonsert, Allegro ma non tanto. Allt glider och man blir lycklig av att beskåda detta händelseförlopp. Scenen badar i angenämt ljus helt igenom: Ljusdesignern till Elos samtliga koreografier här heter Olli-Pekka Koivunen."

Efter pausen får vi se ytterligare två verk av Elo: Two Fast och Offcore, av vilka det första dansas av ett par - kvinna, man - och det senare av sex dansare, varav två är kvinnor.

Anneke Lönnroth i Colours av Jorma Uotinen. Fotograf Sakari Viika

Anneke Lönnroth i Colours av Jorma Uotinen. Fotograf Sakari Viika

Two Fast (2004), till musik av H I F Biiber, dansad av Eun-Ji Ha och Nicholas Ziegler i röda dräkter: härligt fräscht och kunnigt och ungdomligt. Eun-Ji Ha är Nationalbalettens nyförvärv som bl.a. vunnit första pris vid New Yorks internationella balettävling 2007. Eun-Ji, tillsammans med Nicholas, visar sig vara en ypperlig tolkare av denna koreografi.

Offcore (2005) visades tidigare på Nationalbaletten i tillsammans med Bournonvillebaletten Napoli. Åsikterna om kombinationen var bra eller inte gick lite isär hos några tillfrågade, men konstateras kan att verket hävdade sig ännu bättre, visad i början av en föreställning utan utbud av andra Elo-koreografier. Men här alltså var detta kraftfulla verk en fin avslutning på Elo-delen av kvällen.

Denna gång dansades verket suveränt av damerna Terhi Räsänen och Anna Sariola samt männen Antti Keinänen, Kare Länsivuori, Samuli Poutanen och Eemu Äikiö, till inspelad musik av Philip Glass.

Scen ur Colours. Fotograf Sakari Viika

Scen ur Colours. Fotograf Sakari Viika

Efter pausen fick vi se den tidsmässigt längsta koreografin.

Jorma Uotinens Colours visar förutom dans färgad av olika slags rörelsespråk också en färgpalett. Det syns bäst på dansarnas huvuden: på de färgGRANNA perukerna, på en viss klädsel och på strimmor av färg i bakgrunden. Och här finns rött och vitt: tre stora bollar tas om hand av tre damer – Özen Erdinc, Anu Lindell och Anneke Lönnroth i röda aftondräkter med släp. Uttryckt på svenska blir det intressant: på dessa släp släpar damerna bollar med sig, släntrande, och släpande ut sig med sina tunga bördor. Dräkter som dessa och kjolar för både män och kvinnor är ofta varumärke för Uotinens dansverk.

Jorma Uotinen är sig lik – och väl så. Han har betonat i flera intervjuer att publiken inte behöver förstå dans – bara titta på och njuta. Och det kan man ju göra. Ofta glider dansarna och föremålen fram i dessa verk.

Nina Hyvärinen, Jorma Uotinens musa – och Pippi Långstrump? Fotograf Sakari Viita

Nina Hyvärinen, Jorma Uotinens musa – och Pippi Långstrump? Fotograf Sakari Viita

Ett annat alternativ är att förutom njutandet av de skickliga dansarnas prestationer – Uotinen skapar ofta koreografi för en viss dansare, här verkar det vara det typiska rörelsespråket för solistparets Nina Hyvärinen och Kare Länsivuori – låta fantasin flöda fritt.

Hur det nu var fick jag för mig att jag möjligtvis fick en inblick i Pippi Långstrumps vuxna liv (se bild) . Men det kan ju inte stämma: hon hade i det fallet blivit något tämjd. Men å andra sidan; när händer det inte att – då en flicka blir vuxen och som kvinna träder in i vissa färdiga, av samhället accepterade mönster – det så ofta har något att göra med partnerskap.

De tre övriga solistparen är: Anna Sariola och Eemu Äikiö, Claire Lonchampt och Jani Talo samt Mai Komori och Ville Mäki. En corps de ballet på 18 dansare medverkar.

Anita Jokela
15 april 2008


  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

  • MarcoMasiariPDL2020
    I think it’s great to show contrasting sides of youth at Prix de Lausanne, to compete with different ways of dancing and the creative process
    Created in 1973 the Prix de Lausanne is an annual international competition for young dancers age 15-18. Its goal is to discover, promote and support the finest talents. More than 70 of the world's mo...

  • aska 2 Oskar
    Jag hade ingen aning om vad dansyrket var – trodde att det var ett ”gig” på Melodifestivalen
    Henrietta Wallberg, Oskar Landström och Philip Berlin är alla utbildade vid Kungliga Svenska Balettskolans gymnasielinje i modern nutida dans.Tre dansare som efter avslutad utbildning varit verksamma ...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil